В държавата няма пари за нови военни самолети. Това съобщи в кулоарите на парламента финансовият министър Владислав Горанов.
Трусовете по високите етажи на българската авиация вчера завършиха с обещанието на премиера Бойко Борисов средствата за военната авиация да бъдат увеличени с 80 млн. лв. за следващата година. Днес обаче Горанов не даде категоричен отговор, че в бюджета има пари и за това.
Бюджетът трябва да се разгледа подробно, призна министърът. „Не съм сигурен, че ще успеем да решим казуса с изтребителите в начина, по който се представя като стратегия за осигуряване на над милиард, доколкото ми е известно, за чисто нови изтребители. Знаете състоянието на фиска, знаете, че сме в състояние на свръхдефицит, така че имаме много други проблеми да решим. Безспорно и този е много важен, така че измежду приоритетите, ако попитаме хората дали някои социални проблеми трябва да се решат или да се купят чисто нови изтребители, незнам кой ще е правилният отговор”, коментира Горанов.
По повод предвидени 80 млн. лева за военната авиация следващата година, финансист номер едно посочи, че те са част от плановете на държавата. „Ако се стигне до споразумение, това е стратегията за решаване на този казус”, допълни той.
Час след него обаче в парламента дойде и военният министър Николай Ненчев, който беше категоричен, че договорът за ремонт на самолетите МиГ-29 с Полша ще бъде подписан до дни. Ненчев специално подчерта, че е бил запознат с договора за поддръжка на нашите МиГ-ове в Русия, като му направили впечатление високите цени.
Заради „промоцията” от полска страна, военният министър призна, че така сметката ще бъде по-тънка. „До края на тази година ние ще получим два отремонтирани двигателя и до средата на месец април (бел.ред. 2016 г.) ще имаме отремонтирани шест самолета, който са напълно достатъчни плюс тези, с които разполагаме в момента”, заяви Ненчев.
Междувременно депутатът от Реформаторския блок Гроздан Караджов сподели в кулоарите на парламента, че има свои източници в Полша и че именно там ще се ремонтират самолетите ни.
Той посочи, че парафираният договор ще влезе на заседание в Министерски съвет следващата сряда. Народният представител каза, че след като са парафирани договорите, това означава, че Полша има всички необходими документи за ремонта на българските самолети.
Твърденията на Караджов обаче предизвикаха острата реакция на БСП. „Първо, това заявление на Гроздан Караджов е чисто политическо. Второ, трябва да е ясно на всички, че полската страна има органичен лиценз за ремонт на самолети, т.е. полската страна има право да ремонтира само полските МиГ-29. този лиценз не може да бъде валиден за други държави. Ако правителството и министърът държат да се продължи по този път, мисля, че те ще вкарат държавата в много тежка съдебна сага, от която ще излезем само с негативи и много финансови липси”, заяви пред Дарик Атанас Мерджанов от левицата.
Министър Ненчев отрече опасенията на БСП, че Полша няма лиценз за ремонт на нашите самолети и увери, че няма никаква опасност да се стигне до съдебна сага, каквато предвиди социалистът Атанас Мерджанов.