Трусовете по високите етажи на българската авиация продължиха да вълнуват депутатите и днес.
Депутатът от Реформаторския блок Гроздан Караджов обяви, че договорът за ремонта на българските мигове е парафиран. Караджов посочи, че парафираният договор с полската страна ще влезе на заседание в Министерски съвет следващата сряда. Народният представител каза, че след като са парафирани договорите, това означава, че Полша има всички необходими документи за ремонта на българските самолети.
"Доколкото имам информация от полски официални източници, договорът на България с Полша за ремонт на двигателите на нашите МиГ-ове е парафиран и предстои МС на следващото си заседание в сряда да упълномощи министъра на отбраната да си положи подписа. Такъв е редът в държавата", заяви в Народното събрание Караджов.
Той заяви, че надлежно упълномощени лица от полската страна и надлежно упълномощено лице от нашата, в случая зам.-министър на отбраната, вчера са парафирали окончателно този договор.
По думите му полската страна би трябвало да притежава документи за правата си за ремонт на двигатели, да им бъде продължен животът, и ги е представила.
"За да е парафирала договора означава, че няма съмнения за възможността полският оръжеен завод да извърши тази дейност. Нали няма да ме питате за срокове, за цена? Спазена е цялата процедура", коментира Караджов.
Парафира се документ, за който е постигнато споразумение на работно ниво между две страни, след това той трябва да мине по законно установения ред, утвърден от МС с решение, в което се записва, че упълномощава министъра на отбраната да подпише договора. НС не се занимава с клаузите на договора, защото по закон с него се занимава МС, заключи той.
Ще питаме министъра на отбраната, от средствата за масова информация разбрахме, че е подписан договорът за ремонт на МиГ-овете ни, иначе заехме, че той се подготвя и според моите данни го е подписал зам.-министърът на отбраната Димитър Кюмюрджиев, а не министърът. Това заяви депутатът от ГЕРБ и член на комисията по отбрана Владимир Тошев.
„За този договор логиката вероятно е икономическа и политическа, добави депутатът. Политическата е, че от руска страна имаше огромни затруднения. Не искаха да подпишат договорите по икономически и финансови причини, а ние не можем да останем без двигатели за авиацията, продължи той. Няколко пъти сме имали срещи с министъра на отбраната и командващия ВВС - професионалното ръководство на ВВС изнася едни неща и като бройка самолети, и като цена на ремонта, и като възможности за поддържане на дежурството, а министърът и неговият екип- други неща. Нямаме яснота", заключи Владимир Тошев.
„Такъв договор няма нито търговска, нито юридическа стойност, защото ако търговското дружество в Полша има някакви отношения с производителя в РФ, то той е с ограничен лиценз - за ремонт само на полските изтребители МиГ 29. Моите уважения към Гроздан Караджов, но твърденията му, че един предварителен договор има само политическо значение, са нелепи". Това заяви от своя страна депутатът от „БСП Лява България" Атанас Мерджанов по отношение на разнопосочните информации за подписване или парафиране на договора за ремонт на двигателите на МиГ-овете ни между България и Полша.
Полската страна няма никаква възможност и лиценз да ремонтират МиГ-29 от друга страна, продължи Мерджанов. Ако такъв договор се подпише, все пак, той смята, че българската страна ще влезе в много тежка съдебна сага.
„Вчера беше отиграна на пръв поглед успешна акция от страна на министър-председателя, но това съвсем не означава, че неодобрението на действията на министъра на отбраната е категорично, заяви депутатът. Ние продължаваме да искаме оставката на министър Ненчев, той е опасен за сигурността и отбраната на страната и колкото по-скоро премиерът и правителството се освободят от него, толкова по-добре и ще има по-голяма сигурност за българската армия", подчерта Мерджанов.
Вчерашната заявка за оставка на ген. Радев не беше случайна и съм сигурен, че с едни такива декларативни твърдения нещата няма да бъдат оправени, заяви той.