Изключително тревожното състояние на българската военна авиация, липсата на ясна стабилна програма за нейното развитие и промените в закона за отбраната и въоръжените сили, касаещо съвместната охрана на въздушното ни пространство с държави-членки на НАТО при тази ситуация, са основните мотиви за подадената оставка от командира на военновъздушните сили ген.-майор Румен Радев. Това заяви самият ген. Радев пред журналисти след срещата му днес с премиера Бойко Борисов, след която генералът оттегли оставката си.
Най-голямото ми притеснение е, че аз, като командир на ВВС, в тази ситуация не мога да гарантирам здравето и живота на нашия летателен, инженерно-технически и осигуряващ състав, заяви генералът.
Командирът на ВВС оттегли оставката си след среща с премиера
По думите му с премиера Борисов са разговаряли за неотложните мерки, и за мерките в средносрочен и дългосрочен план. Премиерът е изразил своята подкрепа и още за следващото заседание на МС в сряда е поискал разчети от генерал Радев за спешно стабилизиране на военновъздушните сили. Подкрепата няма да бъде малка, ще е с ясни ангажименти, които ще се обсъдят на това заседание на Министерски съвет, каза Радев, като добави, че очаква исканията да бъдат подкрепени и да се премине към спешно стабилизиране на военната авиация.
В отговор на въпрос командирът на българските ВВС отбеляза, че това лято е трябвало да бъде прекратено носенето на бойното дежурство, поради липса на изправни самолети. Единствено с поемането на огромна отговорност на инженерно-техническия състав за удължаване на ресурса на самолетите МиГ-21 и МиГ-29 е осигурено до средата на следващата година носенето на бойно дежурство. Тази мярка е крайно рискова и краткосрочна, отбеляза генералът.
Подкрепям позицията, че България като член на НАТО трябва да изпълнява мерките за съвместно носене на бойно дежурство с други страни членки на Алианса, но другите държави от източния фланг отвориха своето законодателство за тази възможност, но за разлика от нас тези държави гарантират развитието на своята изтребителна авиация с ясни и конкретни програми, посочи генералът. Ние нямаме такива програми и отваряйки законодателството точно в този вид, без гаранция за ремонт на МиГ29, без гаранция за скорошно придобиване на нов самолет и без законова гаранция, че тази съвместна охрана ще се извършва с водещата роля на наши летци и самолети, отваря вратата и създава предпоставки авиацията да бъде приземена и това дежурство да се носи от самолети на други страни-членки, нещо, с което аз като командир на ВВС категорично не мога да допусна, мотивира се Радев. Той посочи, че има внесено конкретно предложение за промяна в закона в тази му част, която да гарантира водещата роля на нашите ВВС в съвместната задача и изрази очакване тази гаранция да влезе в промените на закона.
Източник: БТА