Пловдив  - без EVN и с нови трамваи
Пловдив - без EVN и с нови трамваи / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Пловдив - без EVN и с нови трамваи
80052
Пловдив - без EVN и с нови трамваи
  • Пловдив - без EVN и с нови трамваи

Общинските предприятия в Пловдив могат да се намалят наполовина и това би трябвало да е една от първите задачи на новото управление на града след местните избори тази година. Това заяви в ефира на Дарик Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив и експерт по финанси и управление, който сега живее със семейството си в САЩ. Задача номер едно на новия кметски екип ще е да намали разходите на общината, а това трябва да започне от оптимизиране на състава на служителите и на работата в администрацията и общинските предприятия, уточни той.

По отношение на необходимостта от драстично намаляване на разходите в общинския бюджет, Александър Константинов заяви, че друга задължителна стъпка на управата на Пловдив е да се обяви обществена поръчка за доставка на електроенергията, както  е във Варна, където разходите за това  са паднали с 50%. В момента Общината плаща на EVN близо 5 млн.лв. на година, по действащи цени на електроенергията на регулирания пазар.

От друга страна, когато се разглежда задлъжнялостта на Общината към банките, трябва да се има предвид дълговото натоварване през следващите годините. Сега те са 7-8 млн.лв, но само след 2 години ще трябва да плащаме по кредитите към 10млн.лв. годишно и при недобро управление на финансите, това действително може да доведе до кризисни ситуация, както е сега в общините Сопот и Белово, коментира финансистът.

Той отбеляза, че Пловдив е много назад  и по отношение с предвидените за капиталова програма средства. По последни данни най-големият дял за капиталови разходи от местния бюджет има София - над 40%, което осигурява стабилно развитие на столична община. След това са Варна и Бургас. Пловдив е много след тези градове с едва 10% от средствата.

Във връзка с възможностите за увеличаване на приходите, Пловдив има огромен ресурс в стопанската дейност, категоричен е Александър Константинов и отбеляза, че в този мандат няма нито една концесия, а това е важно перо в общинските финанси. Според него приоритетно трябва да се инвестира в туристически атракции и в археологически обекти, които да превърнат града в атрактивно място за туроператори и агенции от целия свят. В този смисъл 20-те млн.лв. от държавата, които Пловдив ще получи като Европейска столица на културата до 2019г., трябва да се вложат разумно в подходящи проекти. Много допълнителни приходи за общинската хазна могат да се търсят още, както от „Синя зона“, така и от построяването на многоетажни паркинги, смята Константинов.

Той коментира още, че за намаляване на местните данъци и такси е утопично да се говори, но в процентно отношение размерът им може да се актуализира и регулира, съобразно доходите и финансово състояние на всеки пловдивчанин.

 

„Пловдив има огромен потенциал за привличане на милиони по европейски програми.  Аз бих предложил по ОП „Региони в растеж“  да се направи проект за трамвайна мрежа – градът има нужда от такава, а това ще доведе и до подобряване качеството на въздуха“, каза още пред Дарик Александър Константинов. Той е категоричен, че държавата трябва да компенсира Пловдив и по ОП „Околна среда“.  Според него, освен задължителното реализиране на Водния проект, което касае северните квартали на града и Пречиствателната станция, още в началото на 2016г Пловдив  задължително трябва да  кандидатства за осигуряване на минимум още 100млн. лв. и за изграждане на Южния обходен колектор, чиято реализация може да бъде  абсолютно реална  до края на 2020г.