Журналист: Ако полет MH17 e свален умишлено, това е свиреп знак
Журналист: Ако полет MH17 e свален умишлено, това е свиреп знак / снимка: БГНЕС

Журналистът Александър Богоявленски с последните версии, реакции и последици от инцидента с катастрофиралия малайзийски  самолет.

Каква е последната информация, с която разполагате?

Информацията, с която и вие разполагате. По всяка вероятност почти на 100 % е сигурно, че самолетът е бил свален умишлено. Предстои да се изясни как точно се е случило това и кой, както казахте, е отговорен. Въпросът кой, който и ние си задаваме от много време, който се задава на много места по света, но в този случай той има особено сериозна тежест.

Става дума за почти 300 абсолютно невинни жертви.

Много е важно да се подчертае в случая, че става въпрос за сваляне на пътнически самолет от трета страна, на който са пътували граждани на повече от 10 държави. Голяма част от тях от ЕС. Така че последствията, на които трябва да бъдем свидетели, трябва да имат също толкова голяма степен на сериозност, а не отново да заговорим за санкции, за подобни действия, които изглеждат доста мекушаво вече на този фон от страна на Великите сили и в частност на ЕС и САЩ, които имат пряка роля този път в трагичния инцидент.

Може ли да отпадне категорично това, което се появи в ранните часове на деня, че самолетът се е движил в пространство, което е предназначено само за военни самолети?

Не е точно така, но интересното е, че точно по този въпрос има конфликт на информации и то от водещи и уважавани институции, които са например Евроконтрол - агенцията, която отговаря за контрола на въздушния трафик над Европа, включително над Украйна и АЯТА - международната асоциация на авиокомпаниите. Според Евроконтрол малайзийският пътнически самолет наистина е летял над затворено въздушно пространство. В същото време АЯТА дори съобщава, че всъщност катастрофиралият самолет е летял в нормален въздушен ешелон, макар и с изместена траектория. Това е един много важен момент всъщност, на който може би се дължи инцидента Малко преди да достигне до критичната зона самолетът е бил отклонен от традиционния маршрут, традиционния ешелон, по който се извършват полетите между Европа и Азия с около 70-80 километра на север, поради лоши метеорологични условия в зоната точно над Кримския полуостров. Това потвърждават радарните данни от метеорологичните спътници, които са проследявали ситуацията в района и от данни на авиокомпаниите, и на агенциите, които проследяват трафика. Имало е сериозно струпване на купести облаци, буря в този регион, при която е нормална процедура самолетите да избягват подобни турбулентни зони и да ги заобикалят. Тази обиколка често може да достигне стотици километри. В случая не толкова много, но е напълно достатъчно, за да попадне в точно тази зона. И тук вече е много важно, какво точно се е случило. Пентагонът още снощи потвърди, и то доста високопоставен източник от Пентагона, че американски части, които са разположени в района и като част от натовската флотилия, за която знаете, че е вече в Черно море, са успели да засекат малко преди самолетът да катастрофира, така наречения топлинен отпечатък от изстрелването на ракета. А преди това и активирането на радарната система на наземно устройство.

Какви са вариантите? Кой ще понесе отговорност, кой е изстрелял тази ракета, какви могат да са вариантите? И другият, много важен въпрос, според мен, кой ще разследва този случай? Това е международен скандал, международна трагедия, терористичен акт?

Много сте права. Аз ще обърна нещата отзад напред. Най-важното в случая е кой ще разследва инцидента. Вече отново има конфликт на информацията, че отломките, а и черните кутии са били предадени или поне има намерение да бъдат предадени на руските власти, което е напълно недопустима. И ще бъде още едно поредно и то драстично нарушение на международното право, тъй като според него, страната, на чиято територия се случва инцидента има водещи правомощия при такова разследване. След това правомощия имат Малайзия като собственик на самолета и САЩ, като производител. Това са правила и то писани правила в международното право и утвърдени от всички асоциации по въздушен транспорт, които трябва да се спазват. Ако това руската страна го разследва и бъде допуснато, това ще е сериозно нарушение. Това е най-важният въпрос в момента. И САЩ, и Малайзия реагираха светкавично. Те разполагат с екипи и готовност, особено Националният Борд за разследване на авиационните транспортни инциденти на САЩ. Оттам буквално за часове се сформира екип, който заминава за мястото, за да разследва, с представители на компанията производител от Боинг и доста сериозни специалисти с огромен опит в разследване на подобни инциденти. В същото време премиерът на Малайзия, обяви още снощи, че изпраща веднага самолети със свои спасителни екипи и разследващи органи. И Украйна пък обяви, че поема отговорността да води разследването и дори отправи покани към Малайзия и третите страни да участват в него. Другият въпрос е чисто политически - кой ще поеме отговорността. Вече виждаме, че тази отговорност всячески всички страни се опитват да размажат. Като започнем от руския президент Путин, минем през бунтовниците, стигнем до украинското правителство, което в случая, според мен, има най-сериозната и адекватна позиция, като обвиненията, разбира се, са насочени към едната страна. Но тук е важно да споменем и друго. Не можем да бъдем винаги категорични на сто процента, кой точно е изстрелял ракетата и носи отговорността. Припомняме си с този случай и друг инцидент, отново в украинското въздушно пространство над Черно море през 2001 година. Тогава пък руски самолет беше свален от украинска ракета по случайност, както стана ясно.

Какъв е знакът да свалиш пътнически самолет над едно въздушно пространство, над което от вчера вече няма да минават граждански полети? Какво искаш да покажеш с това?

Мисля, че всеки е наясно какъв е отговорът. Ако това е станало умишлено, знакът е свиреп. Тоест заставаме на ръба на един много сериозен конфликт и много сериозна ескалация, не само на конфликта Украйна - Русия и Украйна - сепаратисти, а на ескалация на конфликта Запад срещу Русия. Такава ескалация неминуемо ще има. Въпросът е доколко тя ще ескалира, до какво ниво ще стигне. И това много ще зависи от разследващите резултатите от разследването. Тоест отговорността върху тях сега е огромна. Аз силно се надявам те да не се поддадат на това напрежение и да действат хладнокръвно с разследването. Но вие разбирате, че наистина става дума за нещо много сериозно. Моето лично убеждение в случая, че никой здравомислещ човек, дори той да води военни действия, да се сражава за някаква кауза, не би допуснал подобен огромен брой невинни жертви да се случат. Затова силно се съмнявам, че става въпрос за нелеп инцидент. Управляващите това устройство може би са били недостатъчно добре подготвени, защото говорим за много сериозна военна техника Това не е просто някакво устройство, от което да може да изстреляш ракета от рамото си и тя да достигне 10 км височина. Това е сериозно въоръжение, за което има информация ,че преди около две седмици бунтовниците са се сдобили с такова от военна база в същия този район. Ако то е било използвано, напълно възможно е неподготвени хора да са объркали наистина за какъв самолет става въпрос. Вече имаше съобщения за два свалени украински самолета - един военно транспортен и един изтребител. От информацията, която виждаме, от записа, който излезе - аудиозаписа, са хванати телефонни разговори между военни командири на място и е ясно, че става дума за някакво изключително сериозно объркване. На въпроса: Разпознахте ли самолета? Лицето, което стои от другата страна на телефона не може да отговори в продължение на няколко секунди. По-късно друго лице казва, че той е малайзийски. Реакцията отсреща е абсолютно неадекватна. Тоест за мен там цари някакъв хаос и безумие. А тези хора, според мен, не са знаели какво правят и не са знаели въобще до последно, че са уцелили цивилен самолет. Оттук нататък политически казус е какво ще се случи. Прехвърлянето на обвиненията в момента е най-лошият възможен сценарии, защото така се замазват истинските причини за инцидента и съмненията остават. Каквото и да докажат разследващите ,то ще бъде подлагано на съмнения, поради чисто политически интереси. И това може би е свинщината, за която говорихме. За съжаление ми се струва, че вървим в тази посока.