Строителни превозвачи негодуват срещу нормативни недомислици
Строителни превозвачи негодуват срещу нормативни недомислици / Sofia Photo Agency

Администрирането и движението на специализираните серийни автомобили за строителна техника да не се определя от наредбата на  Министерството на регионалното развитие и благоустройството “За движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства”. Това са част от исканията, за които ще се бори новоучреденото направление “Строителна механизация” към Националния съюз на превозвачите-Варна. Този нормативен акт е в сила от 2001-а година, но едва през последните 3-4 месеца са започнали сериозни проверки от страна на “Пътна инфраструктура”. Това посочи Максим Петков, председател на Националния съюз на превозвачите-Варна. Той допълни, че документът е бил морално остарял още с приемането му, а след влизането на България в ЕС през 2007-а година противоречи и на еропейските директиви.

Недоразуменията според превозвачите са най-вече по отношение на изискването за тонаж на машините и набавянето на разрешителни за провеждането на съответните курсове. Една бетон помпа пристига от завода 33 тона, а по изисквания трбява да е 25, което означава, че още със закупуването й сме в нарушение, коментира превозвачът Венелин Пенков. От думите му стана ясно, че за изкарването на разрешително са нужни 5 дни, а такова е необходимо за провеждането на всеки курс на съответната машина. Тя прави поне по 3-4 на ден. Вариантът разрешителното да се получи същия ден струва 140 лева. При промяна в деня на изпълняване на работата или повреда в машината се налага изкарването на нов документ. Всичко това доъпнително затруднява строителството, което и без това е в криза и обемът му в региона е намалял с 1/ 3, коментира Петков.

Глобите за повторни нарушения при надвишаване на допустимия тонаж са в порядъка на 1000, 2000 и 10 000 лева. Натовареността се определя от мобилна група на “Пътна инфраструктура”, която използва мобилен кантар. Тя спира машините в движение, което не е нормална практика, смятат превозвачите. Според тях проверките трбява да стават само и единствено на пунктовете за товарене и разтоварване.

От организацията смятат, че причината недоразуменията да продължат да бъдат факт е, че министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев е бил подведен от служителите си. Те са излъгали, че ние сме големи нарушители и това е начин за събиране на големи глоби, които ще подпомогнат строежа на пътища, каза Петков.

От Нациоанлния съюз на превозвачите-Варна ще отправят исканията си пред съответните институции до края на седмицата и се надяват, че ще срещнат необходимото разбиране. При липса на чуваемост се предвижда организиране на протестни действия, които няма да бъдат политически ангажирани, заяви Петков. В подкрепа на исканията се включват и от Строителната камара.

Предстои превозвачите да обсъдят и проблем с Община Варна по отношение на изготвяните маршрути. Често се явяват непосилни за изпълнение и в нарушение на правилника за движение, твърдят превозвачите.