Островната зона ще бъде новото място на пристанище Варна?
Островната зона ще бъде новото място на пристанище Варна? / DarikNews, архив

Островната зона във Варненското езеро да бъде новото място на пристанище Варна. Тази идея беше представена от изпълнителния директор на порта Данаил Папазов на кръгла маса за бъдещето на пристанището в морската столица.

В акваторията на залива ще бъде преместено пристанище Варна-Изток и ще бъдат построени новият контейнерен и зърнен терминал. Мястото за тяхното изграждане е определено да е преди Аспаруховия мост. “Там е много удобно, защото има сравнително добри дълбочини в канала. Ако се наложи удълбочаване  до 14-15 и повече метра, това ще бъде значително по-евтино отколкото зад моста”, обясни Папазов. Освен това има вариант за изнасяне на транспортния поток почти до края на града и за освобождаване на централната част от тежкотоварни автомобили.

Както варненските депутати от ГЕРБ, така и Папазов се обяви против проекта, който отрежда новият терминал да бъде на мястото на “Максуда”. Мотивът е известен – терминалът не може да обработва високотонажбни кораби, тъй като те не могат да минат под Аспаруховия мост. Тази е и причината той, шефът на държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура” Георги Генчев и народните избраници от ГЕРБ да  се спрат на района около островната зона.

Световният опит е пристанищата да се изваждат навън към морето. Това се прави както от екологична, така и от икономическа гледна точка, тъй като тези терминали са много по-евтини. Не на последно място – могат да се обработват неограничено кораби, които посещават съответното пристанище, обясни Папазов.

Голяма част от участниците в кръглата маса се обединиха около становището, че е по-удачно за страната ни да се откаже от японския заем, тъй като има много по-добри възможности за финансиране. Добър вариант е с публично частно партньорство, както и чрез концесиониране. Георги Генчев изтъкна, че не са за изпускане възможностите, които ни дава Оперативна програма “Транспорт”. “Става дума за 85% европейско финансиране и 15% държавно финансиране. Какъвто и нисколихвен заем да вземем, по-добрият вариант е с европейските фондове”, категоричен е специалистът.

Той увери, че ако се постигне съгласие къде да бъдат построени новите терминали, в рамките на програмния период до 2013 г. може да бъдат направени предпроектните проучвания. “Това ни дава право през следващия програмен период от 2014 година нататък да започнем реалното строителство и да получим финансиране от ОП “Транспорт””, допълни Генчев.