Чистят уличните шахти във Варна
Чистят уличните шахти във Варна / DarikNews.bg, архив

Почистване на шахтите и отводнителните канали във Варна и селата в общината е започнало от няколко дни. Почистването ще продължи до края на октомври, като шахтите се чистят от събралите се листа и боклуци. Това обясни пред Дарик директорът на дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ Петър Гърбузов.

В община Варна има малко над 7000 шахти, като в това число влизат и тези в селата Каменар, Звездица, Тополи и Константиново. За почистването им отговаря една фирма, като чистенето се извършва два пъти годишно – през пролетта и есента. През останалото време, при единични случаи на затлачване на шахти и отводнителни канали,  фирмата, с която общината е сключила договор, има задължението да ги почисти от събралите се боклуци и листа.

Освен шахтите се разчиства и връзката между дъждоприемната шахта и дъждовната  канализация, както и трасетата на уличните канализации. Битовите се почистват от екипи на ВиК Варна. „Когато се изгребе шумата или мръсотията от дъждоприемната шахта се пуска машината, която продухва участъка, свързващ канализацията и шахтите“, обясни Гърбузов.

Редовно се крадат чугунените решетки и капаците на шахтите в града. През 2014 г. са били откраднати над 300 капаци, като през настоящата година вече са били подменени 150. „Доста често изчезват решетки и капаци. Принудихме се да слагаме такива от полимербетон, които не са толкова атрактивни за взимане, въпреки че и в тях има желязо, но е по-трудно да бъдат взети. Миналата седмица подменихме 25 шахти на бул. „Република“, тъй като бяха опасни заради липсващи капаци“, каза Петър Гърбузов.

Най-често сигнали за опасни шахти се подават от граждани. Служители в дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ също извършват огледи за опасни шахти. Много рядко крадците на капаците биват открити от полицията, тъй като стойността на кражбата е минимална. „Един капак струва около 10 лв. Миналата година имаше дела, като в крайна сметка 11 капака ни бяха върнати, но голяма част от тях вече не ставаха за ползване“, допълни шефът на дирекция „ИИБ“.