Първите коли в Стара Загора не трябвало да превишават скорост от 5 км/ч
Първите коли в Стара Загора не трябвало да превишават скорост от 5 км/ч / Иван Стрижлев, Дарик Враца
Първите коли в Стара Загора не трябвало да превишават скорост от 5 км/ч
71111
Първите коли в Стара Загора не трябвало да превишават скорост от 5 км/ч
  • Първите коли в Стара Загора не трябвало да превишават скорост от 5 км/ч

Първият правилник за общественото движение в Стара Загора е приет през далечната 1893 година. На 8 февруари тогавашните първи мъже в града записали строги изисквания, на които трябвало да се подчиняват файтонджиите, тъй като по онова време единствените превозни средства били файтоните. Файтонджиите задължително трябвало да бъдат не по-млади от 20 години, да имат разрешително за дейността си, да бъдат здрави, със здрави коне, а файтонът да бъде застлан с бял чаршаф. Да не се кара нощем без запален фенер, да не се оставя файтонът без надзор, да не се правят надпревари, било записано сред забраните в правилника. Файтонджиите се задължавали да съобщават в полицията, ако превозват съмнителни лица. Естествено, тарифата за пътници била доста гъвкава- 2 лева плащал пътник, който искал да се придвижи от махала до махала, но ако превозът траел повече от час сумата нараствала с левче.

Три десетилетия по нивелираните и павирани старозагорски улици се въртели колелата на файтоните. Тогава градският съвет приел още един правилник за движение, защото редом до конете по пътищата вече се движели автомобилите. Определени били пиаците за престой, като централната била до сегашната Градска градина. Любопитна подробност от онова време е, че в рамките на града мотоциклетите и колите трябвало да се движат с максимално разрешените 5 км/ч, но при завой тази скорост трябвало да бъде намалена. Историята от онова време разказва още, че първият старозагорец, който получил шофьорско свидетелство бил Никола Хаджиганчев, а това се случило през далечната 1915 година. Книжката си изкарал след успешно приключен курс в София.

Коне и конски сили, файтонджии и шофьори, мирно са съществували по правите улици на Стара Загора чак до началото на 60-те години. Статистиката днес сочи, че градът ни се задъхва от автомобилния поток, тъй като само за изминалата година бройката на колите е нараснала с над 3500, в сравнение с 2012 година.

Спомените и историята не са отбелязали точната цифра на файтоните в Стара Загора от началото на миналия век, но Снежана Маринова от Регионалната библиотека успя да ни върне в едно минало, което днес е запечатано върху няколко черно-бели фотографии. Благодарение на сайта „Стара Загора в снимки от миналото" всеки един от нас може да ги разгледа в социалната мрежа, а в прикачения звуков файл може да чуете още любопитни подробности за първите превозни средства по старозагорските улици.