Сталевци: Надлез или оставаме на линията!
Сталевци: Надлез или оставаме на линията! / DarikNews

Жителите на димитровградското село Сталево днес не успяха да изпълнят заканата си и да спрат с телата си влаковете по направление Пловдив-Свиленград, като форма на протест. Проектът за реконструкция и модернизация на отсечката, който се изпълнява със средства от ЕС, не предвижда изграждане на надлез на мястото на съществуващия прелез, което ги лишава от достъп до над 2000 дка ниви. Протестния лозунг: "Надлез или оставаме завинаги на релсите!" издигнаха днес те. Според разработката, ще се отдели място за преминаване на земеделската техника и хората. Сталевци обаче твърдят, че то няма да е достатъчно, че подлезите са в близост до река Марица и ще се наводняват, както и че са твърде отдалечени от селото.

Близо 250 души се събраха край жп-прелеза до селото, водени от председателя на Инициативния комитет Янко Янев и кмета на селото Панчо Панушев. Кордон от полицаи не допусна протестиращите до релсите и до гражданско неподчинение не се стигна. Хората са категорични, че ще продължат с протестите, докато не постигнат това, за което настояват- проектът да бъде променен, като се включи изграждане на надлез, вместо предвидените прокари, по-известни като подлези.

По думите на представителя на НК „Железопътна инфраструктура" Богомил Танев, пристигнал специално за протеста, това е малко вероятно, тъй като би оскъпило проекта. От компанията отправят покана към Инициативния комитет и местната власт- кмета на селото Панчо Панушев и на община Димитровград- Стефан Димитров за среща в София, на която да бъде потърсено решение, което удовлетворява двете страни в спора. Според кмета на Сталево Панчо Панушев със случая трябва да се ангажира лично премиерът Бойко Борисов.

Реконструкцията и модернизацията на жп-линията Пловдив-Свиленград предвижда движение на влаковете в тази отсечка със средна скорост 160 км/час. В момента се работи по втория участък Първомай-Свиленград. Срокът за завършването му е 2013 г. Ако до 2011 г. европейските пари за тази цел не бъдат усвоени, то ще трябва да приключи с пари от българската държава, обясни днес Богомил Танев от НК „Железопътна инфраструктура".