ж
ж / пресцентър
Живко Табаков е роден в Бургас през 1977 г. Има магистърска степен по международен бизнес от университет "Проф. д-р Асен Златаров". Завършва специалностите "Управление на хотели и ресторанти" и "Бизнес администрация в туризма". От 1998 г. работи в сферата на туризма. Управлявал и консултирал редица успешни компании. От октомври 2015 г. е общински съветник, член е на Консултативния съвет по туризъм към Община Бургас и на Управителния съвет на ОУТР "Бургаски черноморски туристически район". През 2015 г. е избран за председател на Постоянната комисия по туризъм към Общински съвет-Бургас, която оглавява до ноември 2018 г.

За моментната снимка на туристическия пазар у нас, за тенденциите, прогнозите и развитието на бранша, с него разговаря Дияна Бедросян:


- Г-н Табаков, официалният старт на сезона в трите ключови общини - Приморско, Созопол и Несебър /в частност Слънчев бряг/ вече е даден. Министерството на туризма, въпреки мрачните прогнози обяви, че имаме възможност дори "да разширим крилата на сезона"? Каква е моментната снимка, тези разперени криле, ще полетят ли нанякъде най-накрая или нещата ще забият много надолу...

- Целта ми не е да опонирам на данните, които изнася държавата, защото винаги съм казвал, че за туризма трябва да се казват само хубави неща. Но тъй като сме на прага на сезона, няма как да спестя, че наистина той тръгва очаквано слабо. Това са най-лошите резултати от двадесет години насам.

Ще ни помогнат ли този път позитивните новини преди началото на активния сезон за силно лято?

- Между другото, до момента не е имало позитивни новини. Единствените оптимистични прогнози бяха по отношение на английския пазар при стъпването на JET2 Holiday-  нов оператор, който тази година навлезе в България, предимно на летище Бургас, и традиционно очаквания ръст от Израел. Увеличението обаче ще е не повече от пет процента. И с това приключваме с добрите новини. Когато се провеждаха туристическите борси вярвахме, че ще има увеличение и от Чехия, Полша и Словения. Но и там имаме срив, заради инцидентите със самолетите Боинг. Това няма как да не засегне Созопол, Приморско и Царево.

Спад има и от Германия.- заради фалита на една от авиокомпаниите, а отражението се видя още при предварителните записвания през февруари.

По- интересна е картината за традиционните европейски пазари в Слънчев бряг. Очаквахме да овладеем дисбаланса с ръст от Великобритания, но единственото място, което успява да стопи спада, е летище Варна и то със 12 процента надолу. Там все пак компенсират с немските туристи, които традиционно посещават "Албена", много разпознаваем за тях курорт. На летище Бургас обаче заявените седалки са с 35% по-малко.

Знаете, колко много се изговори за руския пазар и трябва да се направи разлика между собственици на недвижимости и туристи. И именно там статистиката слиза рязко надолу  - от 30 до 50%.

- Има ли надежда-  last minute оферти, уикенд туризъм, чудо...?

- Абсурд е да твърдим, че имаме възможност да компенсираме този драстичен спад от 10 до 35%. Но ако говорим за реално спасяване на пазара, това може да се случи само с помощта на българските и румънските туристи, при това в неорганизирани почивки. Но аз лично смятам, че и това няма как да спаси ситуацията. Защото, знаете, какво е финансовото състояние на българите, знаете, че погледите им са насочени към към Гърция и Турция. А по отношение на румънския пазар, това ще бъде усетено повече във Североизточна България, а не при нас.

По-притеснителното е, че в момента 95% от бизнеса е свалил цените си в Слънчев бряг. А никой не говори за това. Имам информация, че някои от хотелските бази предлагат оферти с до 40% надолу. Туристите традиционно търсят 4 и 5-звездни бази и в момента намаленията са там. Това ще доведе до повишено търсене в този сегмент, но пък няма да компенсира малкия бизнес. И ми е трудно да прогнозирам дали ще има фалити.

Най-големият проблем е, ако за поредна година бизнесът няма възможност да увеличи възнаграждението на работещите. Така, тотално ще бъде изгубен интереса за работа в родните курорти и все повече кадри ще изтекат зад граница.

- Минахме през амплитудите - голям бум, високи цени, ниски заплати... Може ли в тази картина, все пак, да се види някакъв позитив? Други държави също са изпадали в черна дупка... Възможно ли е отливът на кадри да направи по-адекватни хората от бизнеса, а крайният потребител да очаква една по-качествена услуга на по-достъпна цена, така че ситуацията да се стабилизира?

- Позитивно, но с кавички и за малцина. Това на нас не ни помага. В това положение в близките няколко години няма да можем да кажем, че хоризонтът ще е чист. Каквито и да са очакванията ни по отношение на сервиз, обслужване и ценообразуване, когато бизнесът изпадне в ситуация, в която няма потребление, чисто икономически, си принуден да проявиш гъвкавост. В края на сезона и в началото на другия, туроператорите ще се възползват от тази ситуация и ще гледат да натиснат цените максимално надолу. Бизнесът, когато е уплашен от поредния- за трета година тренд на спад, няма как да не тръгне да сваля цените, колкото и да се опитва да ги задържи. Това води след себе си до липса на възможности за инвестиции, за по-високи възнаграждения и за по-качествени кадри.

Тезата за необходимостта от стабилно и адекватно възнаграждение, застъпват и от Студентската асоциация. Идеята е хората, инвестирали в образованието си, да останат и да се реализират тук. 

- Безспорно, младите заслужават много по-добро заплащане. Защото да работиш в туризма, не е само услуга, а е и въпрос на езикова подготовка, образование...

- Каква е ситуацията в Бургас? През годините предлагахте варианти за алтернативен туризъм.

- Искаше ми се през тези четири години да сме дръпнали много повече. Но истината е, че сме направили много малка крачка напред. Нееднократно съм казвал, че имаме няколко фундаментални недостатъка-нямаме отдел, който специално да се занимава с маркетинг и реклама. Миналата година имаше полети от RyanAir и резултатите бяха положителни. Но какво се случи след това- всички знаем как компанията се „приземи“ в Бургас и загуби интерес към града...

В Консултативния съвет по туризъм сме разглеждали много възможности- за насърчаване на инвеститорите, намаляване на определени такси, привличане на повече висококатегорийни хотели. Разработихме стратегия, по която, според мен, в рамките на четири години, почти нищо не се изпълни. Аз смятам, че малките усилия, които положихме според нашите възможности - създаване на тематична карта за развитие на поклонническия туризъм, разработването на нови, интересни маршрути, няма да доведат до необходимия резултат. Какво се получава? На последния Консултативен съвет, целият бранш е говорил с Туристическата камара с желание да се намалят туристическите такси. Това означава, че хотелиерите в града, също усещат спада, пред който сме изправени. Самият факт, че посягат на това - да оптимизират толкова минимален разход /туристическите такси в Бургас, според категоризацията, варират между 50 стотинки и 1,5 лева/ е показателен - ситуацията не е добра. И при условие, че стагнацията е повсеместна, няма как да има ръст никъде. Личната ми прогноза е, че в края на сезона, туристическият бранш ще е усетил поне 20% спад във всяко едно отношение.