Обама и голямата победа на социалните мрежи
Обама и голямата победа на социалните мрежи / Reuters

MySpace, YouTube, Facebook и други социални мрежи се превърнаха в големите победители от президентските избори в САЩ. Те използваха доверието на потребителите си, с цел да повлияят върху техния вот. Барак Обама използва това средство по изключително уместен начин за провеждане на победната си предизборна кампания.

Лий Бренър, политически директор в MySpace казва: „Мисля, че и двамата кандидати използваха този освободен подход, за да се чуят техните гласове. Сенатор Обама пожъна невероятен успех в MySpace. Той имаше официална страница и по една за всеки щат и избирателен район.“

В края на кампанията си, Барак Обама имаше повече от 800 хиляди приятели в MySpace, а тези на Джон Маккейн наброяваха 200 хиляди.

Потребителите на Fаcebook имаха възможност да посочат в статуса си дали ще гласуват за някой от кандидатите или ще бойкотират вота. Бяха измислени и начини, по които юзърите можеха да манипулират мнението на онези, които не споделяха политичееските им възгледи.

Деклан Маккюла, политически директор на CNET, споделя: „Дори да си решил да не гласуваш, какво би направил, ако някой ти прати линк във Facebook, кликайки върху който подкрепяш кампанията на Обама; ако откажеш, всички разбират.“

И, докато повечето сайтове засега се стараеха да поддържат независима позиция, анализатори предвиждат, че в бъдеще кандидатите за определени политически постове все по-усилено ще се опитват да упражняват контрол върху социалните мрежи в интернет.

„Потребителите вече няма да искат да оставят страницата си във Facebook или профила си в MySpace в ръцете на онези, които са ги създали преди година или две. Сега, обаче, те ще се контролират на много по-високо ниво – ще станат част от предизборни кампании,“ добавя Маккюла.

Всичко това се дължи на факта, че социалните мрежи се превърнаха в мощни организационни оръжия и помогнаха на Обама да постигне резултат, който никой бъдещ претендент за държавен пост не би пренебрегнал.