В. Божков: Увеличаването на възрастта за експлоатация на такситата крие редица недостатъци
В. Божков: Увеличаването на възрастта за експлоатация на такситата крие редица недостатъци / снимка: БГНЕС, архив
Валентин Божков: Увеличаването на възрастта за експлоатация на таксиметрови коли крие редица недостатъци
51679
Валентин Божков: Увеличаването на възрастта за експлоатация на таксиметрови коли крие редица недостатъци
  • Валентин Божков: Увеличаването на възрастта за експлоатация на таксиметрови коли крие редица недостатъци

На 22 март близо 100 таксиметрови шофьори излязоха на протест на площад „Александър Невски" в столицата. Водачите настояваха за увеличаване на възрастта за експлоатация на таксиметровите автомобили, както и за оставката на заместник-министъра на транспорта Камен Кичев. Проблемите, свързани с високите цени на горивата, поставят редица въпроси пред всички водачи на автомобили, в това число и пред водачите на леки таксиметрови автомобили. Това обясни пред Дарик Валентин Божков, директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация". Той обясни, че Министерството на транспорта и в частност Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" винаги са били отворени за водене на разговори с тези водачи. Ето какво каза още той за онова, което се дискутира между представителите на Транспортното министерство и хората от таксиметровия бранш относно позицията им „за" и „срещу" съображенията за вдигане на пределната възраст на колите, както и за дебата с даването и взимането на шофьорски книжки у нас.

Не за първи път таксиметровите шофьори протестираха публично срещу пределната възраст на колите, с които вадят хляба си. Според тях всяка година от бизнеса отпадат поне 2500 автомобила. Успяхте ли да се срещнете с тях? Имаше ли разговори с Вас? Реалистично ли е да се вдигне възрастта на автомобилите, които се ползват за такси на 15 години, както искат те?

Разпоредбите, свързани с възрастта на такситата, са гласувани още през ноември 2005 г. в нашето законодателство. Поетапно изискването е влязло в сила през 2006 г. и най-късно през януари 2007 г.. Оттогава през последните пет години е обновяван поетапно автомобилният парк, с който са извършвани таксиметрови превози на пътници. Към настоящия момент информацията, с която разполагаме е, че 2012-а и 2013-а година ще отпадат по около 2000 автомобила или всяка година по около 10% от общия брой таксиметрови автомобили, които са около 20 000.

Казвате, че това е заложено в законодателството ни, напомняте, през 2005 г. Таксиметровите шофьори се позоваха на директива, която според тях не залага максимална пределна възраст на колите. Има ли възможност за корекция в тези текстове? Вие лично виждате ли смисъл, криза е все пак?

Проблемите, свързани с високите цени на горивата, поставят редица въпроси пред всички водачи на автомобили, в това число и пред водачите на леки таксиметрови автомобили. Един от въпросите, които бяха обсъждани, включително и с част от протестиращите в София на предишни срещи, беше това, че относно възрастта на автомобилите е в сила това изискване от около 5-6 години. По-голяма част от таксиметровия бранш съобрази своето поведение и започна обновяване на парка си. Следва да се помисли при обмисляне на възможността за повишаване на годините, каква би била реакцията на потребителите на услугите на таксиметрови услуги, както и на останалата част на бранша, която вече е обновила парка си.

Очевидно по-големи затруднения срещат не тези, които са се справили с повече финанси или представители на по-големи фирми, а представителите на по-дребния бизнес в тази сфера на транспортните услуги. Има ли изобщо почва, говори ли се за това, че все пак може да се седне на един такъв разговор и да се предприеме някаква промяна, тъкмо заради това, за което казахте и Вие - високи цени на горива, криза и всичко онова, което се отразява на този бранш?

Министерството на транспорта и в частност Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" винаги са били отворени за водене на разговори с тези водачи. Искам да напомня, че при последната ни среща бе повдигнато от тях искането за увеличаване на възрастта до 12 години. Едва сега разбираме, че става въпрос за изискване да са на 15 години автомобилите. Искам да отбележа, че увеличаването на възрастта на автомобилите крие няколко недостатъка, според нас. От една страна, комфортът на пътуващите, от друга страна, тяхната сигурност и не на последно място е екологичността на природните средства, с които се извършват таксиметрови превози. Проблемът е комплексен и според нас той трябва да бъде обсъден в най-широк формат, естествено, и при участие на потребителите на тези услуги.

Трудно е да съберете представителна извадка на общественото мнение, т.е. на всички останали, които се водим клиенти на тази услуга. От онова, което казвате обаче, разбирам, че просто темата стои като отворена, не се предвижда някаква конкретна стъпка за промяна и този дебат стои точно така, както стоеше, когато се говореше за възрастта на автобусите - друг вид транспортна услуга.?

Точно така. Искам да отбележа, че тази година са в сила едни доста по-сериозни изисквания за техническите прегледи на автомобилите. Техническите прегледи на автомобилите водят до оставане в употреба на едни технически изправни превозни средства. Практиката на фиктивните прегледи, която се опитахме да преустановим и, която мисля, че се справихме, ще доведе до отсяване на по-възрастни автомобили. Следва да се има предвид, че това е един естествен процес. Искам да посоча няколко примера, тъй като в Европа ние не сме единствената страна, която е въвела подобни рестрикции. В северната ни съседка, Румъния, възрастта там за вписване на автомобил като таксиметров е също пет години, като най-много той би могъл да бъде експлоатиран до 10 години. В Австрия отново се използва критерий и това е екологичността. Той да отговаря на стандарт Евро-5, а Евро-5 е между 2005-а и 2009-а година. Това означава, че превозното средство не може да е на повече от 7 години. Подобни изисквания има и в други страни членки на ЕС и мисля, че не е прецедент въведената норма и в България.

Тя, уви, не е прецедент, но пък всеки в България казва, че ако Европа не ни натиска за нещо конкретно, защо пък ние да не се възползваме от възможността за един по-голям срок, една по-голяма пределна възраст на тези коли, за да оцелеем поне сега.

Разбира се, това е така, но искам да отбележа, че протестиращите, които се обявиха срещу пределната граница за възрастта на автомобилите, представляват едва половин процент от общия брой на таксиметровите автомобили в страната.

Вие сам казахте, че аргументите на останалите представители в бранша вероятно ще са в обратната посока и те ще реагират.

Не само на представителите на бранша, важно е и значението на хората, които се возят в таксиметровите автомобили. Спомняте си, че преди 5-6 години на пазара все още имаше изключително много превозни средства в лошо техническо състояние. Обновяването на парка, естествено, води след себе си по-нови автомобили, по-добра услуга за клиентите.

Те поискаха нещо много важно, което на фона на пределната възраст остана на заден план, но поискаха Вашата агенция вече да не ги контролира, а общините, т.е. КАТ и местната власт, която така или иначе регулира тарифите им да се занимава с контрола по тяхната дейност.

Аз не бих могъл да коментирам това тяхно изискване. Ясно е, че Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" контролира всички превози срещу заплащане. Това включва, както автобусните превози, така таксиметровите, маршрутките и товарните превози. Не виждам защо таксиметровите, които също са срещу заплащане, да бъдат изключение от това правило.

За да обобщим темата с таксита, твърде минимален е процентът от аргументите, които изтъкнахте най-вече да се стигне до ревизия на тези разписани години - 10 в нашето законодателство?

Не казвам, че е минимален шансът, но още веднъж апелирам да бъдат основно анализирани всички аргументи „за" и „против", като бъдат чути и аргументите на останалата част от таксиметровия бранш.

Не знам до къде и как успявате да се справите, макар да сте затегнали контрола с незаконните таксита, което също е важно за таксиметровия бранш, защото с тези мерки може да се подпомогне бранша, като се ограничи сивия сектор в този вид транспорт.

Да, разбира се. Една от основните мерки, които бяха приети през последните години бе възможността да се въведе пределна цена за таксиметровата услуга на територията на населеното място. Според нас това беше една много добра стъпка и повечето общини възприеха този подход, като определиха една пределна цена. По този начин бяха неутрализирани нелоялните водачи на таксиметрови автомобили, които злоупотребяваха с клиентите си, въвеждаха ги в заблуждение и возеха на изключително високи цени.

Да поговорим и за идеята шофьорска книжка да не може да се получава от човек, който не е завършил 10-ти клас. По какъв начин въвеждането на образователен ценз, според Вас, би могло да помогне да намалеят поне катастрофите по пътищата?

В сила са разпоредбите от нашето законодателството, според които, за да притежава едно лице свидетелство за правоуправление, трябва да притежава най-малко средно образование. За нас това е важно, защото означава, че лицето може да се запознае с всички разпоредби в законодателството по отношение на управлението на превозно средство, мерките, свързани с безопасността, пътните знаци, сигнализацията, разпоредбите на регулировчика и това е един праг, който е положителен.

Положителен, който би гарантирал по някакъв начин малко по-кадърни шофьори на пътя, така ли?

Освен това хора, които биха се запознали и най-малко биха си прочели пълноценно листовките и биха се справили с тях впоследствие.

Бяха въведени редица мерки да се затегне контрола при издаването на шофьорски книжки, заснемане на изпитите, куп подобни мерки. Всичко това обаче не знам доколко е успешно като практика според Вашите наблюдения, но май е довело и до скок на цената на фалшивите книжки. Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка каза, че цената на една фалшива книжка варира между 1200 и 1600 лв. Как може да се справите Вие с този проблем?

Фалшивата книжка, знаете, че е инкриминирано деяние. От друга страна това ни радва, защото показва, че мерките, които сме взели срещу продаването на изпитите за шофьорски книжки, са дали някакъв резултат. Въведохме видеонаблюдение на всички изпити за шофьорски книжки, както на теоретичната част - на листовките, така и на практическата - на управлението в колата. Освен всичко друго сме въвели и много строги мерки по отношение на тегленето на жребия, разпределянето на хората, които провеждат изпитите. Възможността по-късно кандидатът да провери своя изпит как е бил проведен, да подаде оплакване, да провери сам резултати от изпита си през формата, в която е текло неговото обучение. Изключително строги са проверките и към учебните форми, в които се извършва обучението.

Дотук някакви резултати има ли? Статистика относно това фиктивно издаване на книжки имате ли?

Мога да кажа, че резултатите са видни и бяха видни още в самото начало и на страницата на агенцията ни. Бяха налице учебни форми, в които от 15 човека група 10 не се явиха, а трима бяха скъсани. Това само за себе си показва една практика, която е била за купуване и продаване на изпити.

Ако правилно сме разбрали от хората, които се занимават с преподаване на бъдещи шофьори, онова, което те подчертаха е, че цената на книжката под масата скача особено след затягането на този контрол. Да не би пък това да изкуши съвсем инструкторите и при тази висока тарифа да зачестят с нарушаването на закона, макар да е криминализирано?

Това би било трудно, за да не кажа и невъзможно, защото ние въведохме електронна система на провеждане на изпитите, където изпитният тест се вкарва в скенер и резултатът излиза в момента на предаване на работата. Изпитът се записва и се гледа в реално време от нас на камери в агенцията. Имаме създадено специално звено за мониторинг, което гледа по график голяма част от провежданите изпити или провеждането на теоретичната част от изпита, решаването на листовката е лишено от всякакъв субективен елемент в момента.

Факт е това, но въпросът е защо все още съществува това явление, чиято цена обявихме като сериозна сума?

Между фалшивата книжка, която е неистински документ и продаването на изпит има разлика. Ние твърдим, че в момента да се мине на теоретичен изпит е почти невъзможно, за разлика от преди.

Оставена ли е в миналото една стара идея прегледи да бъдат възможни само, ако шофьорите покажат, че са си платили данъка за колите. Имаше преди две години, ако не се лъжа, подобни намерения?

Напротив, тази идея не е загърбена по никакъв начин. Ние изключително много се радваме, че успяхме все пак да вкараме при прегледите колите в пунктовете. Това беше нещо, което бе лесно заобиколимо до преди една-две години, а сега със заснемането на минимум три снимки от колата по време прегледа и с възможността ние в реално време да наблюдаваме как се провежда самият преглед считаме, че се пресича възможността фиктивно да бъде извършван преглед и да бъде издаван талон за преминат преглед и залепян стикер без автомобилът въобще да е отишъл до там. Това е една мярка, която е насочена към безопасността и второ, е в интерес на самите собственици на автомобили, което се надяваме те вече да са разбрали.

А върху другото все още се мисли дали да се иска и платен данък, така ли?

Напротив, той се изисква и към настоящия момент.