Творческата свобода не може да е за сметка на нарушени права на децата
Творческата свобода не може да е за сметка на нарушени права на децата / снимка: Sofia Photo Agency

Председателят на Държавната агенция за закрила на детето Ширин Местан в "Седмицата" на Дарик радио относно скандала с клиповете към филма „Баклава”:

Вие гледала ли сте филма "Баклава"?

Самия филм не съм гледала. Видях тези клипове, които се въртяха.

Добре де, ама малко странно, цялото общество обсъжда този филм, никой не го е гледал. Не ви ли притеснява това?

Както стана ясно от изтеклата седмица, от всички коментари, които се чуха, в т.ч. и от името на държавната агенция - г-жа Банова даде достатъчно разяснения по случая, никой не е информирал Държавната агенция за закрила на детето нито за това, че има готов филм, нито че има промени в сценария на този филм.

А трябва ли да ви информират? Къде пише, че трябва да ви информират за филма?

Ами би следвало, щом авторите на филма са видели насилие в дома, незабавно да информират съответните органи, в т.ч. и Държавната агенция за закрила на детето. До този момент остава въпросът...

Не ви притеснява, че може да се изтълкува като цензура? Сега излиза, че филми за деца трябва да се докладват. Това всъщност е възможно решение.

Не, не, тъй като е искано становище, нали разбирате, искано е становище от страна на Дирекцията "Социално подпомагане" от Държавната агенция за закрила на детето при какви условия да участват деца от дома в този филм. След като държавните институции са ангажирани с филма предварително, на мен ми се струва резонно, след като е готов филмът, те също да имат възможност да видят този филм. Както стана ясно, в мое отсъствие г-жа Банова е подписала методически указания към дирекция "Социално подпомагане" по тяхно искане дали биха могли деца от дома да участват в този филм. Както стана ясно, ставало е въпрос за съвсем друг сценарий и съвсем други цели. Нашето указание, подписано от г-жа Банова, е съвсем ясно в тази посока - да не се нарушават правата на децата и да се съхрани техният интерес и достойнство.

А вие откъде знаете, че става дума за друг сценарий, като не сте гледали филма?

Ами то стана ясно от клиповете. Нали самите автори признаха, че са променили сценария. Мислех, че сте чули достатъчно техни изявления по този въпрос, затова така коментирам.

Да, но те, общо взето, да, не го признават. А вие сте пратили...

Те заявиха, че...

...доколкото разбирам, шефката на отдела за закрила на детето в Бургас Елена Инджова да наблюдава снимките. И тя, като са снимали, била преценила според "Труд", че няма нищо нередно. Вярно ли е това?

Да, да, точно така. И всички, които са гледали и филма, твърдяха, че филмът представлява една пасторална картина. Нали сте слушали тези изявления? Лично за мен обаче продължава да стои открит въпросът, след като по време на снимките авторите на филма са видели и с тях е било споделено за насилие в дома, защо нито един от държавните органи, които са по закрила на детето, не са били уведомени за такива случаи на насилие над децата цяла година. И след това, когато нашите служители са били информирани, че има такива клипове в интернет, и са уведомили прокуратурата, аз бях изумена да слушам коментари от страна на интелигентни хора, че нямало нищо обезпокояващо, в т.ч. и в тези клипове, защото те искали да изкарат на бял свят една истина. Извинете, но авторите по този начин в никаква форма не откриват топлата вода, защото всички ние знаем, не е тайна нито за нас, нито за обществото, че съществува насилие не само в институциите, но и в училище, и в семействата. Те не откриват топлата вода. Когато някой решава да създаде художествен образ на реалността, следва да има предвид обаче, че творческата свобода не е безгранична в смисъл, че може да си позволи да е за сметка на нарушени права на децата, защото по този начин средствата изяждат целта. Аз съм изумена от тези коментари и се наслушахме през седмицата на произволно говорене в това отношение.

Този режисьор, който живее в Канада - Алексо Петров, в открито писмо до медиите казва, че за съжаление това, може би ще видите, ако изгледате целия филм, не е художествена измислица, а ужасяваща картина на действителността, която вие или не можете, или не искате да видите в заобикалящия ви живот. Вие развивате една теза, че тези автори на филма е трябвало да уведомят различни български органи за това, което са видели. Това обаче може би може да бъде поставено под съмнение. Все едно да искаме от Би Би Си, които снимаха филма за Иван Славков как взима подкупа, вместо да си направи филма... или как преговаря за подкуп, както излезе от този филм, заради което го бяха махнали от МОК после, все да искаме те преди това да покажат този филм на всички български органи. А явно не го правят на запад така.

Вижте, нека направим все пак разграничение. Това не е документален филм, нали така? Ние нямаме претенции към тяхната цел, която те казват, че са си поставили - да извадят на светло насилие в дома. Искам да ви съобщя веднага, че Държавната агенция за закрила на детето проверява тези домове редовно, и искам да знаете, че три проверки са правени в този дом в предходни години. 2005 г. е първата проверка, 2006 г., 2007 г. в началото...

И установихте ли такива неща?

...за проследяване на задължителни предписания, които председателят на агенцията е дал на директора на дома, уведомил е съответните органи, които следва да контролират изпълнението на тези задължителни предписания по места. Преди 2007 г. началото знаете, че тези домове бяха, специално от този тип, към министъра на образованието. Уведомила съм министъра на образованието за случаи на насилие в този дом два пъти - 2005, 2006 г., вследствие на което е уволняван един път директор, един път възпитател. След което 2007 г. в началото вече, когато домът е към кмета, съм отишла да проверя, имам предвид не лично аз, разбира се, дали се изпълняват задължителните предписания от председателя на Държавната агенция. Още 2006 г. сме се обърнали към кмета, тогавашния кмет имам предвид, с молба и настояване да се увеличи персоналът и да се постави охрана на дома - забележете, нещо, което се случва едва сега след препоръката на прокурора. Искам да заявя още сега най-отговорно, че държавната агенция е много отворена институция и през цялото време е била на разположение на местните власти, за да може те отговорно да поемат своите нови задължения, в т.ч. и на общините. И аз съм заявила това нещо и на тази община. И продължаваме да твърдим, че сме насреща.

Освен за охраната какви други предписания бяхте давали на този дом? Вие установихте ли, че в него има насилие и извращения?

Да, разбира се. Ние не отричаме факта. Аз го казах и в началото - ние не отричаме факта, че в държавните институции за деца, лишени от родителска грижа, има насилие, както има насилие и в училищата, дори и в най-елитните от тях, както има насилие и в семействата. И това ние го тръбим през цялото време. Ние работим против това, това е част от нашата ежедневна работа. Искам да ви кажа, че още миналата година за цялата минала година имаме 8 сигнала, които сме подали, Държавната агенция, към прокуратурата и ГДБОП за материали с порнографско съдържание в интернет, това в скоби. А що се отнася до насилието в домовете, държавата, ако беше оценила институционалната грижа като перфектна и без грешка, нямаше да води последователна политика вече 5-6 години за деинституционализация, т.е. за извеждане на децата от домовете. Само че това не е толкова прост процес. Той е един изключително сложен и дълъг процес, който в много развити европейски страни е отнел десетилетия, в т.ч. и в една Великобритания. И за да се развива успешно този процес, следва да има добре и достатъчно развити алтернативни услуги, за които ние работим в подкрепа на общините. Общината трябва да направи адекватна оценка на ситуацията в своята община, да разработи общинска стратегия, в която да предвиди алтернативни услуги. Сега структурните фондове на ЕС дават много добри възможности на кметовете да разработят качествени проекти в това отношение. Ние сме насреща, пак повтарям, да помагаме на кметовете. Аз, ако искате, мога да ви цитирам някои задължителни предписания още от 2005 година към този дом.

Какво сте предписали?

Ние сме дали на директора на дома, в точно този дом - "Коджакафалията" в гр. Бургас, още 2005 г. задължителни предписания той да създаде организация на дейността, която да осигурява подходящи условия за отглеждане и възпитание на децата, да осъществява системен контрол над работата на груповите ръководители и екипа за психолого-педагогическа оценка и при сигнали за насилие над деца и при оплаквания за наложени наказания на деца, които нарушават правата им, накърняват личното им достойнство, да извършва вътрешни проверки. Да разработи ясна писмена процедура за превенция на насилието над деца, с която да запознае целия персонал, да осигури възможност на децата за подаване на сигнали и жалби чрез въвеждане на книга за регистриране на жалби и при установено нарушаване на правата на децата да уведомява своевременно органите за закрила. В длъжностните характеристики на персонала да включи задължения за познаване и спазване на етичния кодекс на работещите с деца. На по-големите ученици да не се предоставят правомощия за контрол над по-малките, за да не се създават предпоставки за насилие, и т.н., и т.н. Мога да ви кажа, че през месец април 2006 г. сме изпратили писмо на кмета на община Бургас с настояване да окаже съдействие за осигуряване на допълнителен персонал и охрана на дома. Също така сме пратили през месец април 2006 г. писмо до директора на дирекция "Социално подпомагане" Бургас с молба да организира съвместно с РИО Бургас и местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни обучение за децата от дома относно техните права, задължения, регламентирани в Закона за закрила на детето, в конвенцията и т.н., и т.н.

По-големият въпрос, свързан с този филм, г-жо Местан, е все пак кой е големият проблем – това, че има насилие и извращения в домовете за изоставени деца и сираци, или че то е било заснето във филм може би нескопосано, може би в нарушение.

Това е големият проблем - че има насилие, че има насилие. Това е големият проблем. За нас не е проблем...

Проблемът излиза, че не е филмът, а домът.

...да бъдем сигнализирани. Аз пак казвам, ние призоваваме да бъдем сигнализирани. Ние непрекъснато призоваваме обществеността, още повече че в Закона за закрила на детето има изричен текст, който задължава всеки гражданин, когато стане свидетел на насилие срещу дете, независимо къде се намира то, да сигнализира органите. Това е задължение. Ние не възразяваме срещу правото на всеки един гражданин да сигнализира, нека да бъда разбрана правилно, обаче методите следва да се подбират, защото не може натурализмът на едно детско тяло да се използва за тази цел и да се нарушава законът. Нарушават се правата на детето, с цел да покажем, че има насилие срещу детето. Ами извинете, средствата изяждат целта.

Заради разрешението ли, казано в кавички доколкото това е било по-скоро становище, което е допусналo...

То не е разрешение, то е методическо ръководство...

Да, допуснало е тези снимки...

...методическо указание към социалните работници...

Заради филма ли си отива заместничката...

...на какви условия трябва да отговоря филмът.

Весела Банева, вашата заместничка, заради филма ли си отива? Защото благовидната причина беше - подадена по-отрано нейна оставка...

Банова, г-жа Банова.

Банова, да.

Вижте, самият въпрос презюмира вина на агенцията за случая, което аз не приемам. В същото обаче време искам да подчертая дебело, че тук не става въпрос за бягане от отговорност или прехвърляне на отговорността от държавните институции една на друга. Искам да заявя отговорно, че Държавната агенция за закрила на детето изпълнява и ще продължава да изпълнява своите ангажименти и ще помага на партньорите по места, където се налага да изпълняват те своите ангажименти. Но нека тук да направим едно ясно разграничение докъде се простират правомощията на държавната агенция и къде започват правомощията на другите специални органи, които имат отговорности, в т.ч. вече и местната власт, много отблизо ангажирана, както е в цял свят. Г-жа Банова беше подала своята молба за напускане миналата година декември месец. В личен разговор с мен сподели, че има планове да се развива в своята област, тя е психоаналитик. Знаете, че с клинична психология се занимава. Иска да се занимава в областта на науката малко по-... да има повече време. Това е, което е споделила с мен. Няма нищо общо с този филм...

Трябва ли да се променят правилата за снимане на такива филми? Вече не да ви, да давате методически указания, а да има например задължително присъствие на психолог и педагог на снимките. В случая...

Ами, то това е дадено от нас като... Ама то това е повече от ясно.

Ама, то било имало, ама се оказва не на всички снимки.

Струва ми се, че нещата до голяма степен се изясниха, че тук става въпрос за необходимостта от един много по-сериозен контрол на място какво се случва в дома и извън дома с тези деца. Знаете, че тези деца...

Тоест не е въпрос на закона.

...не са затворници. Те могат да излизат и навън. По времето, когато са се правили снимките, всички наши партньори на място, които са присъствали по време на снимките и са се ангажирали да присъстват, твърдят, че подобни сцени не е имало.

Тоест те са снимани допълнително.

Това ни навежда на мисълта, че, не знам кога са правени тези снимки, но за мен по-тревожният въпрос е следният - както виждате и вие, през последната седмица продължава да травмира този филм и участието на децата в този филм тяхната психика. Самите деца вече в няколко репортажа, следя понеже темата отблизо, виждам, че самите деца се чувстват ужасно потиснати. Продължават т.е. да се нарушават правата на децата, тъй като те се чувстват ужасно зле, на тях им се вменява една роля, която те биват принуждавани да играят пред обществото, защото явно, че в тази роля са възприемани в момента, и това е много твърде опасно за тяхната психика. И аз мисля, че в момента основен приоритет е подкрепа именно на тези деца, за да може те да излязат от тази травма. За съжаление...

Добре.

...целта, която уж беше поставена от авторите, за тяхната социална интеграция, за тяхното придобиване на по-добро самочувствие и т.н., не беше постигната. Беше постигната обратната цел.

Добре, отваряме по-големия...

Тези деца в момента се нуждаят от нашата подкрепа. Аз искам да ви информирам, че експертите на държавната агенция в момента също са на проверка и ще разговарят и с децата в присъствието на психолог. Аз мисля, че тези деца имат нужда от психологическа подкрепа в момента.

Отваряме по-голямата тема - как...

Не само те, разбира се.

...по-малко деца да бъдат в такива домове в България.

Да, именно. Именно това е нашата цел.

И този разговор ви предлагам да направим в студиото, когато имате възможност да участвате...

С удоволствие. Аз съм насреща винаги да говорим по тези въпроси, не само когато се разразяват скандали.