Плугчиева: Добрата новина ще дойде, когато си свършим работата и я покажем
Плугчиева: Добрата новина ще дойде, когато си свършим работата и я покажем / снимка: Sofia Photo Agency

Вицепремиерът Меглена Плугчиева в студиото на предаването "Седмицата" по Дарик радио.

Вие всъщност какво работите? Практически какво правите, понеже имаше много съмнения всъщност каква работа ще има този вицепремиер.

Г-н Вълчев, аз работя по 14 часа на ден, първо. Второ, за тези 25 дни съм направила пълен преглед на всички програми - както предприсъединителните, разбирайте всичко, което функционира по ФАР, по ИСПА и по САПАРД, и другата голяма, огромна тема са оперативните програми за управление на средствата по структурните и Кохезионния фонд.

Е, има ли една програма, хайде да не почваме с лошото, дайте един добър пример?

Един добър пример веднага давам. Това е съответно оперативните програми в Министерството на труда и социалната политика, т.нар. оперативна програма "Човешки ресурси", и "Административен капацитет" към Министерството на държавната администрация, където програмите са задействани и където са стартирали и работят добре.

Тоест програмите на Министерството на труда и Министерството на държавната администрация са стартирали?

Да и работят на този етап, като, разбира се, не са стигнали съвършенство, но трябва да им се признае. Освен това искам тук да направя комплимент и на министър Чакъров, защото за последните дни има едно скокообразно развитие, отваряне и напредък и по темата околна среда.

Всичко друго е зле обаче.

Не може да се каже, че всичко друго е зле. Нека да не работим само с бяло и черно категории. И искам да ви кажа, че и ето, по темата фонд "Републиканска пътна инфраструктура", където... най-голямата ябълка на раздора, в четвъртък има решение на Министерския съвет и има коренна промяна, структурна промяна и с участието...

Това, че се мести вече към правителството директно към премиера. Агенция?

Отделяме, политиката в транспортната инфраструктура от изпълнителските функции и съответно това, тази структура трябваше да бъде санирана, за да има ясна подчиненост на тази структура и съответно нейните ясни ангажименти като изпълнителско тяло по оперативни програми "Транспорт" и "Регионално развитие". И вие знаете, че аз предложих и радвам се, че беше прието, да има и чужденец консултант, съветник, който да бъде вграден към ръководителя на тази структура. Това е и гаранция за наблюдение, и за контрол донякъде, и съответно за нов европейски мениджмънт.

А това към всички ли, всички ли програми смятате да искате да има такъв съветник, консултант, надзорник на Европа?

Не, тъй като оперативните програми се управляват по хоризонтала в отделните министерства от съответните структури. Те са акредитирани официално от Брюксел и те трябва да работят. А тук имаме един по-специфичен случай в тази агенция "Пътища", където се смесваха интереси, смесваха се отговорности и съответно трябваше да бъде санирана, най-общо казано, защото тя е една голяма тема, трябва да направите специално предаване, ако трябва да влезем в детайли. Но важното е, че по програма ФАР, това се свързва веднага с писмото на г-н Майкъл Лий и ангажиментите, произтичащи от него, по програма ФАР има пакет от мерки и ако отворите страницата на Министерския съвет и на финансите, ще видите как се изпълняват тези отделни мерки от отговорниците, които са определени, и сроковете. По програма ИСПА е въпросната агенция "Пътища", за която ви казах, по програма САПАРД, където имаме проблеми, вчера завърши мисията от Генерална дирекция "Земеделие" от Брюксел и аз съм много доволна, че има една добра оценка. Има, разбира се, отделни пропуски, но те не са фатални. Освен това бяха представители и на ОЛАФ от Брюксел, знаете, това е звеното, което следи да не се допускат измами при ползването на средствата от Европейския съюз. Така че системата е задвижена, е в ход и се иска интензивна работа.

Всъщност вие говорихте за ФАР, за ИСПА и за САПАРД, където има спрени средства и където цифрите колко са тези средства са най-различни. Колко пари са спрени? Какво показа, вашият преглед?

Мога да ви кажа, че, спрени средствата по програма ИСПА, за ИСПА бяха спрени, но така или иначе сега с мярката, която сме взели за агенция "Пътища", въпросът там очакваме в най-скоро време да се отпуши.

Колко са тия пари?

Не искам, не искам да коментирам цифри. По програма ФАР е важното да не допуснем съответно да се снеме акредитацията на програма ФАР. Значи, тук става дума за около 280 милиона евро, които трябва да бъдат усвоени до края на тази календарна година. По САПАРД има една голяма задача, защото там също един голям обем от средства трябва да бъде усвоен и това налага една много интензивна работа на държавен фонд "Земеделие" в месеците юни и юли, като, разбира се, сме поискали или сме помолили Европейската комисия и лично комисаря Мариан Фишер-Боел да ни разрешат удължаване на сроковете до края на 2009, на финансовия меморандум, за да може средствата да бъдат използвани. Нямаме още такъв отговор и с основание не го получаваме още, защото ние трябва да покажем последователност и постоянство, и капацитет, че наистина можем да ги усвояваме средствата. Иначе не може да искаме само непрекъснато отлагане на сроковете. По оперативните програми вече ви казах...

Тези, които са вече след влизането на България в Европейския съюз.

Да, и сега там, там форсираме нещата, за да не се стигне до забавяне или до проблеми, както в предприсъединителните програми.

Ройтерс твърди, че България ще загуби стотици милиони евро поради неуспеха й да се справи с корупцията и организираната престъпност. Интерпретацията е за 500 милиона евро, които са спрени и от които България щяла да бъде лишена завинаги, а за другите 11 милиарда, които ще се усвояват по оперативните програми до 2013, щяло да има строг одит. Как технически ще изглежда, решението на Европа от кое ще лиши, кое ще остави и дали всичко ще остави, или от всичко ще лиши? Кога ще има ясно решение?

Тези черни сценарии, които тук звучат, явно това е, така, луксът, от който не може да се откажат медиите нито в България, нито в Европа. Колкото по-лоша...

Това не е коя да е медия, нали? Ройтерс.

Е, да, но и тя не е лишена от изкушение. Значи, колкото по-страшни сценарии, колкото по-големи скандали – толкова по-успешна медия. Значи, първо, по този въпрос моето мнение е различно и смятам, че Европа и в това число и България вече имат нужда от позитивни новини. Не можем вече да си позволим този лукс само да градим настояще и бъдеще на база скандали и лоши новини. В Германия има една такава поговорка - направи добро и говори за него. И много ми се ще да обърнем вече тази страница. И, сега, тези черни сценарии, които хората в България и навсякъде, като слушат, си казват – ами, то е безнадеждно бе, защо да се бъхтим, защо да се мъчим, като явно, ето, Брюксел не ни ще, Брюксел ни наказва и т.н. Значи, това е първият принцип.

То това е заради корупция и организирана престъпност. И снощи пускат новините, виждат колите на митничарите, на които вие, правителството, пратихте да ги хванат, как изхвърлят от тях еврата. И какво да си мисли и Европа, и българинът за организираната престъпност?

А да питам аз медиите какво хубаво са показали, което са го приветствали и, така, да звучи и да вдъхва настроение и европейски оптимизъм на тези български граждани.

Ами, като се замислям напоследък – вас. Надеждата на България.

Не, не, не. Надеждата на България са всички българи. Това означава, първо, да помислим върху въпроса, ние всички искахме да влезем в Европейския съюз. Европейският съюз е една общност на ценности. Ценностната система на този съюз предвижда... личният интерес на всеки европейски гражданин ще бъде задоволен едва когато е задоволен и осигурен общият интерес на обществото. Така са направени правилата. Това означава, че ние точно това трябва да осмислим - че ние всички имаме нашите задължения и ако ние си изпълним задълженията, значи ние ще получим, ще осигурим общия интерес, оттам това ще рефлектира положително и върху личния интерес. В момента в който, ето, някой е тръгнал само да осигури за себе си или за група хора някакви средства от това, което предвижда Европа, Европа казва - стоп, дотук. Спираме, за да разберете, че това не са нашите правила. И ние трябва да се научим и трябва, като имаме самочувствието на европейци, наистина и да работим, и да мислим така, и да бъдем дисциплинирани и съответно да бъдем отговорни. Защото това е в наш интерес.

Кога ще дойде, как ще изглежда технически добрата новина?

Сега ще ви кажа. Добрата новина ще дойде, когато си свършим работата и я покажем. В момента, то ще ви стане скучно с мен, защото аз говоря само за работа и нещата са прекалено вече ясни и трябва да станат прозрачни съвсем. Значи, по писмото на г-н Майкъл Лий има точни отговорници и точни срокове. Пак казвам, като се отвори интернет страницата, могат да се видят. Значи, до 16 юни имаме срокове. Дотогава трябва да изпълним един голям обем от работа. Разбира се, една част от задълженията не можем да ги изпълним до 16 юни, ще трябва да ги продължим да ги изпълняваме и след това. След това тази Агенция "Пътища", за която говорихме и която толкова скандали е предизвикала и проблеми и от 1 януари 2008 не работи, сега трябва да заработи тази структура, за да може проектите по програма "Транспорт и регионално развитие" да стартират. Което означава, че общините ще трябва да го почувстват това и хората долу ще го почувстват. Трето, по САПАРД всички тези, които кандидатстват с проекти, през юни и юли... са кандидатствали и ги изпълняват, трябва да си получат парите. Това са, ето, свършената работа ще доведе и до положителен резултат. А по оперативните програми, вчера имахме, онзи ден среща с министрите и на всеки 15 дни имаме среща с всички тези управителни органи, разбирайте заместник-министрите, плюс управителен орган, одитиращ орган и сертифициращ орган, такава, каквато е структурата на всяка оперативна програма. И има, те са ясни правилата и сроковете, просто трябва да се изпълняват. Рисковите проекти, за което вие ми казвате - ето, ще има ли положителни резултати. Темата е...

Това са тези 30 милиона евро до август по неизпълнени европроекти.

Да, това са само два проекта за 30 милиона, а те са 14 рискови проекта. И ако трябва да събера, сборът е голям. Не искам сега, защото пак ще кажете – тя е страшна цифрата. Но за тези два проекта – екарисажът е за 20 милиона евро.

Това е в София и пречиствателната в Пазарджик.

Не, екарисажът не е в София. Недейте, защото после ще ме разпънат на кръст. Не е в София екарисажът.

Ами, тук го цитират. Къде? В "Медияпул". Къде е екарисажът?

Екарисажът има площадка, определена, така че графикът е до 15 юни всичко, което трябва по процедура, да се изпълни, защото на 15 юни изтича срокът на финансовия меморандум. Ако дотогава ние не направим необходимото, ще ги загубим тези 20 милиона. Една година е изтървана. И сега разбирате, че за един месец и половина трябва да се навакса това, което не е свършено за една година.

И също в Пазарджик пречиствателната станция.

В Пазарджик пречиствателната станция, по същия начин. Но там фирмата е виновна. Има в няколко проекта още пречиствателни станции Варна, Сливен, Кюстендил, аз вчера ги обявих на пресконференцията, те са също такива специални проекти с особено значение и искат специално внимание. В транспорта има също три такива проекта. Значи, по всеки един има... по същия начин сега се готвят съответните мрежови графици и се изисква на определената дата обемът ангажименти да бъдат изпълнени, иначе няма да стане. С общи приказки, с обещания просто няма как да стане.

Вие знаете ли някой да лежи пет години в затвора по действащия в момента Наказателен кодекс за измами с европари, та искате да се увеличи на 10 години? Това обсъждахме и с г-н Миков преди малко. Ние може да напишем, че и 100 години е затворът. Като никой не лежи, какъв е смисълът от промяна на наказанието, освен да им изглежда на европейците, че извършваме някакви движения?

А, не, не. Ето, тук опираме до всички институции в държавата. Значи, аз имам определени ангажименти, министрите имат, съдебната система, прокуратурата имат също своите ангажименти. Значи, тази реформа, за която непрекъснато говорим, аз не съм юрист и изобщо не мога да бъда специалист по темата, мога само да кажа, че имаме съответно ангажименти и са записани в т.нар. четвърта и шеста бенчмаркс, където пише, че ние трябва да ускорим и да довършим реформата в правосъдната система, в т.нар... "Правосъдие и вътрешен ред" и особено по темите борба с корупция и с престъпност. Значи, тази част от системите в България също трябва да свършат своята работа, за да има ефективност. След като по тези случаи на САПАРД имам информация, че тези, които са били в мрежа, в Германия и в Швейцария са вече осъдени.

Това е много интересно. Това е новина. Я разкажете каква информация имате. Значи, тези, нашите, дето тука ги пуснаха, че не можело, нямали доказателства швейцарците и германците.

Ама, това нашата съдебна система също го знае, швейцарците и германците са си свършили работата. Значи, би трябвало и в България да си свършат работата.

Там лежат вече в затвора.

Осъдени са.

Осъдени са.

Да. Това е моята информация, значи, би трябвало да има адекватно действие и в България.

Това е тази група, която се свързваше с г-н Стойков, нали, за тази история говорите?

Аз само това мога на този момент да кажа. Значи, трябва да има... всяка държава има своя ангажимент и Брюксел няма да се меси във вътрешните ни работи, но след като сме в една общност, значи, би трябвало да има, така, принципи, закони, стандарти, които са еднакво приложими.

Вие какво ще промените в ОЛАФ, който ще ръководите в България, звеното?

Значи, тук не става дума за промяна. Звеното, това е политическият знак и съответно волята на министър-председателя, на тройната коалиция съответно контролът да бъде завишен, контролът по цялата верига - вътре в звената, които... вътрешният одит, който е предвиден в отделните оперативни програми, и особено взаимодействието с ОЛАФ. Това е ключово звено в Европейската комисия и аз съм почти в ежедневен контакт и това ще продължи. Ние трябва да си сътрудничим, за да може да се... както трябва да имаме превантивен контрол, така и последващият краен контрол на процеса трябва да бъде осигурен. ОЛАФ е за нас партньор, много важен партньор и аз ще държа това партньорство, това сътрудничество да бъде изключително интензивно, непрекъснати проверки от тях във всички наши звена, по всички наши проекти, за да имат те доверието, че наистина ние сме отговорни, ние сме сериозни партньори и че ние го правим заради себе си. И естествено да не забравяме, това са не анонимни пари, това са парите на европейските данъкоплатци и на българските данъкоплатци и те са предвидени, пак казвам, колкото и да ви звучи шаблонно, за общото развитие на България, на българската икономика, на българското общество, за осигуряване на така наречената конвергенция и да се получи, затова се нарича Кохезионен фонд, значи тези средства трябва да отиват по предназначение при прозрачност и по правила. И колкото вие упражнявате натиск и контрол и съответно цялото общество, всеки при своите възможности се включи в този процес, толкова по-бързо ще стигнем до резултат. Затова аз ще ви моля не да казвате надеждите са свързани с мен - надеждите са свързани с всеки един от нас.

Кадрите.

Да, голяма тема, голям въпрос.

Колко, колко лева взима в момента един експерт по европари в България в държавна институция?

Там има един диапазон, в който се движат.

Е, най-много колко, най-добрият колко взима?

967, като има възможности за допълнително стимулиране и съответно в момента работната група, която аз оглавявам, има целта не само да види с какво материално допълнително осигуряване могат да бъдат стимулирани тези хора, а трябва да видим цялостно темата административен капацитет. Това е тема голяма и касае всички страни членки, особено новите. Значи, ние го изграждаме, ние не сме го имали и то не става толкова бързо от днес за утре, но това е политика, която иска постоянство. Това означава не само като количество, но и като качествена характеристика. Тези хора трябва да бъдат обучени и обучавани постоянно, тези хора трябва да бъдат независими, стабилни на мястото си, трябва да бъдат добре платени, за да не изтичат в частния сектор, както е станало в последните години.

Трябва ли да има забрана да стават частни консултанти, след като са били обучени за държавна сметка, за 5 години напред, както предлага депутатът Четин Казак?

Пет години ми се струва, че е прекалено голям срок, но това е и практика в другите страни и там има различен период. В някои страни е една година, в други е две, до три години. Пет години ми се струва, че е дълъг. . .

Но трябва да има срок, в който да не може да идеш в частна фирма да си консултант.

Но е нормално, защото обучени в държавни сектор, само дошли за обучение и след това... А това е инвестиция в тях, това са средства, така че или трябва да има ангажимент за възстановяване на тази инвестиция, или съответно определен период, в който се счита, че тази инвестиция ще се е изплатила, едва тогава да може да отиде в частния сектор. Така че трябва да има един добър баланс в тази политика, но без осигурен държавен административен капацитет и такъв в общините, не бива да ги забравяме, защото те са наши общините, не са на чужда страна, без това трябва да е ясно, че тази мегазадача, национална задача на милиарди евро ние няма да можем да ги използваме, да ги управляваме и тогава ще ги загубим - или няма да дойдат изобщо, или ако сме изпълнили некачествено пък проектите, тогава пък ще върнем пари, което е още по-страшно, както е станало и с Испания, и с Гърция, и с някои други страни. Не искам да давам лоши примери, но без този капацитет не бива да мислим, че ще се справим с голямата задача.

Накрая, какъв процент на усвояване на еврофондовете се ангажирате вие, че ще осигури българското правителство? Има един диапазон, говорим за новоприсъединили се държави, между два острова в Средиземно море: Кипър - 41, Малта - 69. Вие какъв ангажимент поемате, за какво ще работите?

Г-н Вълчев, вие ме провокирате. Ако аз, ако всичко това зависеше само от мен, аз може, аз не се страхувам да правя прогнози и да поемам...

Вие ще усвоите на сто процента.

Не, но пак казвам, всичко зависи от общите ни усилия, от общия ни ангажимент и желание да покажем целия наш потенциал и да го впрегнем, за да стигнем, разбира се, максимума. Тази хубава поговорка който иска да стигне до извора, трябва да плува срещу течението, разбирайте го с всичките трудности, рискове, ангажименти.

Не е ли това проблемът точно, че плуваме срещу течението, вместо да се държим, както иска Европейският съюз, по техните правила - по течението, както прави Европа, така и ние.

Не, не, в хубавия смисъл срещу течението, което означава, че не сега да чакаме ето, някой ще дойде да свърши нашата работа и ще даде едни пари, които ние тук чакаме само как да ги изхарчим, а това е свързано с усилия, с много работа, с много отговорност, с много ангажименти и пак повтарям, на всички.

Неволно цитирахте почти писателката Теодора Димова. Тази седмица тя казва: имиджът ни е на сумтящ балкански тарикат, който говори едно, а върши друго само и само да вземе европарите.

Точно така. Значи, това трябва... и затова чрез вас, вие сте хората, които трябва да внушават и да възпитават друг начин на мислене и на действия в българската нация, и особено младите хора. Трябва да е ясно, че става с труд, с постоянство, с ангажираност, с отговорност и тогава успехът е сигурен, а ние сме страна с потенциал, с качества. Погледнете, в Германия имаме 15 000 български студенти, прекрасни, за чест и слава навсякъде, където съм била в университетите, и за наша гордост. Значи, тези хора, този капитал трябва да го върнем в България и трябва да помогнем и да дадем шанс на младите хора да влязат, да стъпят, да поемат. И затова аз казвам, че за бъдещото на България съм много спокойна и сигурна, за настоящето се тревожа, но затова трябва да се ангажираме. И се иска всеотдайност и да се говори и за държава, не да се говори само за лицето Х, У и за личния интерес. Трябва да е ясно, че за да го получим личния интерес удовлетворен, трябва да се обединим и да получим общия интерес.