Президентът Румен Радев, който беше и командир на Военновъздушните сили, е призован за свидетел по делото срещу бившия военен министър Николай Ненчев за заседанието, което е насрочено за днес, съобщиха от Софийския градски съд.
Делото в Софийски градски съд започна в края на февруари. По време на целия процес се очаква да бъдат разпитани общо 23-ма свидетели.
Президентът не се яви на делото срещу Николай Ненчев
Според прокуратурата, за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., като министър на отбраната Николай Ненчев не е изпълнил служебните си задължения и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на самолети от изтребителната авиация на ВВС на страната ни. Разследването е установило, че на 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 двигателя РД-33 с по 50 часа и ремонт и една кутия за самолетен агрегат - 2 (КСА-2) за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.).
Вместо тези договори да бъдат изпълнени Ненчев е казал на своя заместник - Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им. Същите указания той продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството.
Освен това, според прокуратурата от 7 ноември 2014 г. до 29 март 2016 г. той в нарушение на военния закон не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29 и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на самолетите изтребителната авиация на ВВС.
Николай Ненчев: Имам чувството, че ме обвинява руски, а не български прокурор
От престъплението, според прокуратурата, са настъпили значителни вредни последици за Българската армия - спаднал е нальотът на пилоти на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година.
Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност. Действията на Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.
Делото в Софийски градски съд започна в края на февруари. По време на целия процес се очаква да бъдат разпитани общо 23-ма свидетели.
Президентът не се яви на делото срещу Николай Ненчев
Според прокуратурата, за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., като министър на отбраната Николай Ненчев не е изпълнил служебните си задължения и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на самолети от изтребителната авиация на ВВС на страната ни. Разследването е установило, че на 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 двигателя РД-33 с по 50 часа и ремонт и една кутия за самолетен агрегат - 2 (КСА-2) за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.).
Вместо тези договори да бъдат изпълнени Ненчев е казал на своя заместник - Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им. Същите указания той продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството.
БГНЕС
Освен това, според прокуратурата от 7 ноември 2014 г. до 29 март 2016 г. той в нарушение на военния закон не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29 и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на самолетите изтребителната авиация на ВВС.
Николай Ненчев: Имам чувството, че ме обвинява руски, а не български прокурор
От престъплението, според прокуратурата, са настъпили значителни вредни последици за Българската армия - спаднал е нальотът на пилоти на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година.
БГНЕС
Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност. Действията на Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.