Образованието е приоритет, уверява просветният министър
Образованието е приоритет, уверява просветният министър / снимка: БГНЕС

Образованието е приоритет на министерството. Ние го доказахме и с бюджета, в който са заложени 100 млн. лева повече за 2014 г. Това заяви министърът на образованието Анелия Клисарова.

Клисарова подчерта, че реформата в образованието не може да се случи за ден. „Ако залагаме нещо сега, то ще можем да оценим дали е положително или отрицателно след години”, заяви министърът на образованието и припомни, че беше извършена засилена работа и по Закона за средното образование.

Клисарова допълни, че е внесен проектът за промени в Закона за професионалното образование и обучение. Той ще предизвика промени и в Кодекса на труда, но от МОН считат, че той ще подобри връзката между образованието и бизнеса, а това ще помогне за реализацията на младите хора, както и ще спре отпадането на деца от училище, посочва БГНЕС.

„Работи се и по проекта за квалификация на педагогическите кадри, както и по Стратегията за висше образование, за която също идват промени и предложения”, отчете министърът.

Клисарова съобщи, че от Министерството на образованието и науката са успели да привлекат допълнителни средства към бюджета за 2013 г. - с над 20 млн. лв.. 9,4 млн. лв. от централния бюджет са отделени за увеличаване на заплатите с 8%. Това увеличение е било заложено, но средства не са предвидени. 3 млн. лв. допълнително са за дофинансиране на транспорта на учениците до 16 години, което е ангажимент на общините, както и 8,4 млн. лв. за ремонт на училища, подчерта Клисарова и обясни, че с това МОН иска да покаже, че образованието е приоритет и екипът на министерството се ангажира да прави реформи.

Министърът каза още, че през следващата година започват и стъпки в посока на това педагозите да бъдат включени сред регулираните професии, а 2 млн. лв. ще отидат за Националната стратегия за педагогическите кадри.

От МОН представиха и резултати от социологическо проучване за обществените нагласи към образованието - за близо 70% от населението имаме нужда от реформи в образованието, а липсата на дисциплина и интерес, както и ниското заплащане на преподавателите са основните мотиви за искането на образователни реформи. 60% от анкетираните считат, че няма добра връзка между образованието и бизнеса.