Въвеждат ясен регламент за категоризацията на туристическите обекти
Въвеждат ясен регламент за категоризацията на туристическите обекти / Thinkstock/Getty Images

За първи път в България се въвежда регламент за условията, на които трябва да отговарят апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости, съобщиха от Министерството на туризма.

Условията са посочени в новата Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, която е публикувана за обществено обсъждане на сайта на министерството.

След изтичането на 14-дневния законов срок постъпилите предложения ще бъдат обсъдени и обобщени, а наредбата ще бъде предложена за приемане от Министерския съвет. Това е един от основните нормативни актове в сферата на туризма, чието приемане е било забавено с близо две години, отбелязват от ведомството.

Младежите, които основно ползват услугите на хостели, може да разчитат, че ще получан следните услуги в тях - предоставяне на безплатна карта на града, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, почистване на стаята, достъп до интернет/Wi-Fi и други.

По отношение на апартаментните туристически комплекси е предложена възможността за припокриване с изискванията към хотели. По-специфичните изисквания към тях са свързани с изграждането на обекта и въвеждането на съставните му части в експлоатация като жилищни сгради.

С Наредбата се разделят видовете туристически обекти в две категории - клас "А", включващ хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили, и клас "Б" - семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги; ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. Премахнати са неактуалните изискванията и са създадени нови, които се съобразяват с реалната ситуация в местата за настаняване, и са отчетени тенденциите в предлагането.

Опростяват се и намаляват формалните изисквания към местата за настаняване от клас "Б", с което се създават по-добри възможности за семеен или малък бизнес. Същевременно се повишават изискванията към висококатегорийните хотели, свързани с осигуряване на комфорта на туриста. Сега са фиксирани размерите на телевизорите в помещенията за нощуване в най-високия клас хотели, броят и видът на възглавниците, съдържанието на мини-бара, броят и размерът на кърпите в банята, предлагането на "TurnDown"-обслужване и други. Въвеждат се и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за обслужване на хора с намалена подвижност.

За първи път са определени изисквания към менюто на закуската, към услугата "ол инклузив", към съдържанието на румсървиза и други. С наредбата се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер "9" за връзка с хотелските рецепции. Целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ.

В Наредбата е обърнато специално внимание на къмпингите, както и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани/кемпери, палатки, или с изградени бунгала. Въведени са минимални изисквания за този вид туристическа услуга - наличие на ел. инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица. Къмпинговата единица за палатки следва да има съответна маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м /за къмпинг с категория "три звезди"/, 40 кв. м /за "две звезди"/ и 32 кв. м /за "една звезда"/. Мястото за каравани също трябва да е маркирано и да е оборудвано с излази за вода и електричество.

Новата Наредба въвежда ред и по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения. Например времетраенето за изпълнение на поръчката ще зависи и от звездите на обекта. Така поръчка за студени предястия, салати и аперитиви трябва да се изпълнява до 10 минути в заведенията "пет звезди" и "четири звезди", и до 15 минути в заведенията "три звезди" и "две звезди". За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории ще важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.

Към всички обекти и категории има определени изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.

Очакваните резултати от приемането на Наредбата са създаване на ясни правила за работа на хотелиери и ресторантьори и предлагане на висококачествени туристически услуги. Очакванията са това да доведе до увеличаване приходите от туризъм и повишаване на броя на туристите в страната /български и чуждестранни/, коментират от Министерството. След влизането в сила на наредбата действащите места за настаняване и заведения за хранене ще имат на разположение шест месеца гратисен период, за да приведат дейността си в съответствие с изискванията. Всички новосъздадените обекти, след датата на обнародването й, ще се категоризират по новите изисквания.

Министерството на туризма вече е на финала в работата и по новата наредба за балнеолечебни, спа- и уелнес-услуги, където ще бъдат детайлно посочени процедурите по сертифициране на обектите, които ги предлагат. По тази причина в наредбата за категоризация отпадат като подвид хотелите - "балнеохотел", "СПА-хотел" и "уелнес-хотел".