Експерти съветват за какво да внимаваме при избора на кредитна карта
Експерти съветват за какво да внимаваме при избора на кредитна карта / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Експерти съветват за какво да внимаваме при избора на кредитна карта
67809
Експерти съветват за какво да внимаваме при избора на кредитна карта
  • Експерти съветват за какво да внимаваме при избора на кредитна карта

При избора на кредитна карта потребителите трябва да обръщат внимание на типичния годишен процент на разходите, който различните банки предлагат. Чрез този показател може да се прецени коя банка предлага най-добрите и подходящи условия за конкретния потребител. В повечето случаи хората обръщат внимание на лихвения процент и се ориентират по него, което често е подвеждащо и не дава точна информация за разходите.

Голяма част от потребителите на кредитни карти правят своя избор с оглед на лихвения процент, който банката предлага. Според Десислава Николова, анализатор за потребителски финанси в „Моите пари", това не е достатъчно и би могло да бъде подвеждащо, защото кредитна карта с по-ниски лихви може да се окаже с по-високи такси. Важно е да се имат предвид условията, при използване на картата за покупки и при теглене на пари в брой и най-вече да се сравнява типичният годишен процент на разходите: „Общото оскъпяване, което има по кредита – не само лихвите, но и всички разходи и такси, които потребителят прави по тази карта – таксата за теглене на пари в брой, гратисният период при покупки, годишната такса, а дори някои имат месечна такава за управление по картата, ако щете дори месечната такса за поддържане на сметка, която се изисква от банката във връзка с кредитната карта, абсолютно всичко, което представлява разход за потребителя".

Според Десислава Николова не повече от 2-3 банки у нас предлагат на своите клиенти изчисление на разходите по картата на базата на този показател. Друга неяснота, която често възниква при потребителите на кредитни карти, е изчисляването на гратисния период, в който може да погасите задълженията си, без да плащате лихва. „Най-голямата заблуда за потребителите е, че гратисният период важи непосредствено след извършване на покупка с картата, тоест извършваме днес покупка и този гратисен период започва да тече от днес до 45 дни. Това не е така. Обикновено това е фиксиран брой календарни дни, независимо кога се извършва покупка с картата", каза Николова.

Така например, ако гратисният период обхваща дните от 1 до 31 число на месеца, това означава, че трябва да погасите задълженията си до 31 число на съответния месец, без значение кога сте направили покупката си.