Турски холдинг и Италиано - швейцарски консорциум са заявили инвеститорски интерес към тунела Троян-Кърнаре. Това обяви областният управител на Пловдив Здравко Димитров, пред колегите си от Ловеч - Ваня Събчева, от Смолян - Стефан Стайков и от Пазарджик - Дончо Баксанов, представители на Националната компания „Железопътна инфраструктура" и транспортни специалисти, разработвали проекта преди около 15 години, които участваха в работна среща по темата. Тя се проведе на 20 ноември в пловдивската областна администрация.
"Моето присъствие на днешната среща е гаранция за готовността ни да съдействаме всичката проектна и проучвателна дейност, която трябва да се извърши, да работим заедно с правителството по реализацията на една идея, захвърлена от предишни кабинети", каза Ваня Събчева. "Тук сме, защото работим и защото си даваме ясна сметка, че тунелът Троян-Кърнаре е важна стъпка в цялостния градеж на съвременна България", каза още областният управител на Ловеч като акцентира, че област Ловеч е най-заинтересована, проектът да се реализира като добър начин за свързване на Северна и Южна България.
Ваня Събчева цитира няколко дати от летописа на троянската железница, показващи дълголетието на идеята за изграждането на тунела -
1929 г. - Висшият експертен съвет на БДЖ одобрява проект за продължаване на юг на жп. линията Свищов - Левски - Ловеч с базисен жп тунел Троян - Христо Даново с дължина 7500 - 9800 м през Стара планина под Козя стена. По този проект започва подготовка по прокопаване на тунела;
07.08.1938 г. - Комитетът за културно и стопанско повдигане на Троян и Троянско свиква конференция в града и се учредява постоянен „Акционен комитет за свързване с жп линия Свищов - Левски - Ловеч - Троян - Карлово - Пловдив" с цел не само да се съживи замрялото строителство на линията, но и да се пробие тунела през Стара планина;
03.06.1999 г. - Учредяване в Троян на обществено неправителствено „Сдружение за изграждане на тунел Троян - Карлово"; 22.11.1999 г. - С Постановление на МС № 208 проучването на тунела „Троян - Карлово" е включено в „Национален план за регионално развитие 2000 - 2006 г.",
20-21.09.2001 г. - Провеждане на международен „Железопътен форум 2001", посветен и на изграждането на жп тунела за комбинирани превози Троян - Карлово, като част от Европейските транспортни коридори.
По време на срещата стана ясно още, че заради сроковете и сложността на проекта ще е почти невъзможно той да се включи в програмите на ЕС за 2014-2020 година. Като най-реалистичен вариант е очертано публично-частното партньорство или концесия.
Според пловдивския губернатор на първо време трябва да се случат няколко неща, за да стане проектът реалност - да се включи в генералната жп схема на България, да се включи в Регионалния план за развитите на заинтересованите области, да се мисли дългосрочно за тунела - като връзка между Северна България, респективно река Дунав и Егейско море.
Според специалистите, участвали в с срещата, тунелът Троян - Кърнаре може да е с дължина от 7 до 15 километра и да бъде за железопътен и автомобилен транспорт. Предстои да бъде изготвен и анализ за трафик прогнози. В края на разговорите е взето решение, през януари следващата година да се състои друга среща на областни управители, кметове и експерти, като на нея бъдат поканени и потенциални инвеститори, на която да се очертаят конкретни задачи за реализиране на проекта.