Строителството на второкласни пътища и субсидирането на културно-историческото наследство са сред неуточнените области между България и Европейската комисия за оперативните програми 2014 – 2020. Това каза ресорният министър Томислав Дончев. По думите му фокусът върху всички европроекти трябва да е общоевропейски, затова и от Брюксел са готови да финансират довеждащите пътища до трансевропейските коридори, но не и други второкласни трасета. Заради негативен опит от други страни пък от Европа били скептични към евросубсидиите за културно-историческите обекти.
„Европа, особено през последните 20 години е наистина икономически и политически свързана. Голяма част от сепаративното инвестиране е невъзможно. То е толкова нелепо, колкото в една многофамилна жилищна сграда всеки сам без координация със съседите да се опитва да ремонтира своята част от фасадата", каза министър Дончев. Той изтъкна, че тече програмирането на „пет плюс две оперативни програми".
Дончев допълни, че Министерският съвет е взел решение за наследника на ОП „Транспорт", наследника на ОП „Околна среда", ОП „Регионално развитие", ОП „Развитие на човешките ресурси" и ОП „Конкурентоспособност".
По отношение на „плюс две" програмите, това са мерките в сферата на науката и иновациите, където има разработена концепция от образователното министерство в сътрудничество с другите ведомства и академичните среди. Има и подобна концепция за мерките в сферата на административния капацитет, каза Дончев.
След официалното начало на преговорите с Европейската комисия министърът разчита до края на годината да има взето решение по отношение на така наречените от него „плюс две" програми – коя от тях ще съществува, кои мерки ще бъдат покрити или финансирани от някоя от съществуващите програми.