Данаил Папазов: Повече от половината пристанищни такси в държавата са от Порт Варна, но тук нищо не се връща
Данаил Папазов: Повече от половината пристанищни такси в държавата са от Порт Варна, но тук нищо не се връща / netinfo

Парите от „Пристанище Варна“ отиват към Бургас, Лом, Видин, а в морската столица почти нищо не се връща. Това стана ясно от думите на директора на порта Данаил Папазов. В ефира на Дарик той заяви, че много от средствата, които се акумулират на територията на „Пристанище Варна“ като държавни такси и печалба, се преразпределят за развитието на други сфери в други региони.

„Повече от 50% от всички държавни такси, които постъпват в предприятие „Пристанищна инфраструктура” от цяла България, идват от Варна. През последните три години обаче нищо не се е върнало към морския град с изключение на задължителните средства, които се дават за поддръжката на каналите. Всичко останало отива по други направления“, не скри разочарованието си Папазов. „Варна в последните години остана в периферията в дейностите на  „Пристанищна инфраструктура”, което вероятно се дължи на това, че проблемите в „Пристанище Варна“ са по-малко и имаме доста работа“, добави шефът на порта.

Той спомена проекта „Супер Бургас“, който предвижда строителството на нова Морска гара. „Въпреки че ние започнахме много преди тях да работим по този проект, той ще бъде реализиран в Бургас и то без да са акумулирани достатъчно средства на тази територия“, коментира Папазов.

По думите му има проект за ремонт на 16-то корабно място на пристанище „Варна-Запад“ за около 3 млн. лева, но той все още не е изпълнен въпреки няколкогодишните обещания. „Надяваме се „Пристанищна инфраструктура“ да го включи в програмата си за 2013 година, но доколкото разбирам, в бюджета и в плановете на предприятието и за следващата година не е предвидено“, посочи Папазов.

Повечето от инвестициите в „Пристанище Варна“ се извършват със собствени средства, стана ясно още от думите на Папазов. По договор с министъра на транспорта  портът е задължен да инвестира в инфраструктурата си по 20 евроцента на обработен тон. „Това са около  около 3,5 млн. лева, които ние ежегодно инвестираме“, посочи Папазов.

Той отново се обяви против държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. В сегашния си вид то не бива да съществува, категоричен е Папазов. „Такъв прецедент с такова предприятие няма никъде в Европа. Ние сме една от малкото страни с държавно предприятие, което стопанисва цялата инфраструктура по морето и по реката“, каза шефът на пристанището.

Според него най-доброто решение е в създаването на сериозна пристанищна власт, която да включва „Морска администрация“ и тя да има свободата да решава всички проблеми  на регионално ниво.

Относно концесията на пристанище „Варна“  Папазов заяви, че не разполага с много информация по въпроса. „Ние не сме страна в комисиите, които работят по концесията на пристанището. Само  слухове чуваме“, коментира той.

По думите му продължава да се мисли дали да се раздели Варна-Изток от Варна-Запад или цялото пристанище да се отдаде на концесия. Въпреки бавните темпове по този въпрос интересът към пристанището не намалява. „Има няколко сериозни инвеститори – и български, и чужди компании, които поддържат интереса си към пристанище „Варна“, разкри Папазов.

„Един ден концесията ще се случи – то е неминуемо. Държавата е много муден инвеститор, задачите в една държавна структура доста трудно се решават“, коментира Папазов.

Той сподели също, че портът очаква нов рекорд на обработените товари. От началото на годината до сега са обработени над 7,9 млн. тона товари, като очакванията са обемът им да надхвърли 9,2 млн. тона до края на 2012 година. „При всички случаи ще бъде над 9 млн., така че ще бъдем в рамките на миналогодишните резултати и малко по-добри“, поясни в заключение Папазов.