Прогнозират задържане на нивото на безработицата на 11-12%
Прогнозират задържане на нивото на безработицата на 11-12% / снимка: БГНЕС, aрхив

Безработицата ще остане на ниво от 11-12 на сто, а сериозно намаление не може да се очаква в краткосрочен план. Това прогнозира председателят на Центъра за икономическо развитие Георги Прохаски. По думите му трябва да се насърчават инициативите за допълнителна квалификация и преквалификация, защото поне още няколко години няма да има спадане на безработицата.

„Като че ли икономиката се е балансирала в момента на това ниво на заетост. Постига леки растежи на базата на повишаването на производителността на труда, която също регистрираме, без да успява да привлече нова работна ръка. Което не ни дава основания да считаме, че може да има бърз спад на безработицата", каза Прохаски. Той допълни, че понижаването на равнището й вероятно ще е бавен процес, който ще отнеме три-четири години, преди да има по-осезателно намаляване.

За тази година страната ни ще отбележи икономически ръст от около 1 на сто, а за догодина оптимистичната прогноза е за растеж от 1,5 на сто. От центъра прогнозираха дори сектори като недвижими имоти и строителство да отбележат минимални ръстове в края на годината.

По думите на Прохаски неприятната новина е, че моторът на растежа през миналата година – промишленото производство, което заема най-голям дял в добавената стойност в БВП от 21 на сто от един значителен ръст през миналата година – 9 на сто, който е бил в основата на общия ръст на икономиката, през тази година показва влошаващи данни. От второто тримесечие на миналата година добавената стойност в промишлеността расте с намаляващи темпове със значителни колебания на тримесечна база. Тази година по текущи цени производството е под нивото от миналата година. Данните на месечна основа от последните няколко месеца не показват подобрение и от ЦИР считат, че промишлеността ще завърши с растеж, но той ще бъде минимален – около 1,5 на сто.

Според Прохаски вътрешното потребление ще продължи да расте минимално, което се дължи на решението на хората да направят дълго отлагани покупки на висока стойност. Пътуванията, които се увеличават, също допринасят за растежа на вътрешното потребление.