Скандал около договора на София с „Карат-С
Скандал около договора на София с „Карат-С / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Скандал около договора на София с „Карат-С"
57972
Скандал около договора на София с „Карат-С"
  • Скандал около договора на София с „Карат-С"

Грешка за близо 2,7 милиона лева са допуснали от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). През лятото експертите му изчислиха, че Общината дължи на частния превозвач „Карат-С" повече от 12 милиона лева, от които над 3 милиона са лихвите по дълга. Няколко месеца по-късно проверка, назначена от кмета на столицата Йорданка Фандъкова, показа, че дължимата лихва е над пет пъти по-малка от обявената и възлиза на над 600 000 лева. Огромната разлика ядоса столичния кмет, а Общинският съвет анулира решението си от преди две седмици, което позволяваше плащането на голямата сума. Безпрецедентният скандал ще стигне до прокуратурата и Сметната палата, които ще бъдат сезирани от общинските съветници от БСП.

Завишените лихви се дължат на политическа поръчка от собственика на „Карат-С" и спонсор на ГЕРБ - Миролюб Столарски, каза още съветникът на от БСП Георги Кадиев: „Карат-С", които още 2008 година, техният собственик седеше на масата заедно с Велизар Стоилов, когато се разпределяха едни линии, заради които Велизар Стоилов си отиде като заместник-кмет, сега четири години по-късно се оказа, че са в поредната далавера. Столична община спонсорира спонсора на ГЕРБ".

В отговор председателят на групата на ГЕРБ в СОС Малина Едрева каза, че не познава Миролюб Столарски и не знае дали той е спонсор на партията: „Имам съмнения, че той не е официален спонсор или спонсор на партията".

Едрева коментира, че наистина кметовете и общинските съветници са били подведени, но реакцията им била навременна. На въпрос защо вносителите не са проверили данните в доклада, Едрева отговори, че идеята е била общината максимално бързо да си върне линиите.

Съветниците от БСП поискаха оставките на двамата вносители на доклада - заместник-кметовете по транспорт Любомир Христов и по финанси Дончо Барбалов. Те ще сезират Сметната палата и прокуратурата, като ще поискат да започне дознание за престъпление по служба срещу кмета, зам.-кметовете и другите, изготвили доклада. В отговор кметът Йорданка Фандъкова каза, че е способна да иска и да приема оставки, но в случая тече проверка в ЦГМ и там ще се търси вината: „Чувствам се подведена, така и Общинският съвет, вероятно и заместник-кметовете. Всичко това ще стане ясно след приключване на проверката. Не може да няма виновни. Въпросът е да не се замита отговорността и конкретната вина, защото тези хора ще останат и те ще продължат да смятат".

Столичният градоначалник добави, че е направила остра забележка на зам.-кметовете, че са се предоверили на ЦГМ. Тази сделка вече е била подавана на прокуратурата от премиера Бойко Борисов, но становището е, че няма нарушения, допълни кметът.

Подведен каза, че се чувства и зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов: „Направих голяма грешка, че се предоверих на екипите на Центъра за градска мобилност. Освен че ще проверим точно кой как е смятал, сега ще проверим и оригиналните счетоводни документи, фактурите, плащанията".

Докладът със завишените лихви е бил подписан от тогавашния управител на дружеството Николай Костов, каза още Барбалов. Засега ще се проверяват 9-те договора с „Карат-С", а впоследствие проверката ще се разшири, обясни още той.

Барбалов си обясни разминаването в лихвите единствено с възможността да са били смятани и стари натрупани лихви от началото на миналата година, например, които да са продължавали да се трупат. Допълнителната проверка на общината обаче е показала, че това не е така, каза още той. Другият зам.-кмет, вносител на доклада, Любомир Христов каза, че ще мисли за оставка след края на проверката. Той добави, че не смята, че е отговорен за сметките в дружеството. Христов обаче също заяви, че се чувства подведен: „Чувствам, че по тази причина подведохме в немалка степен и Общинския съвет".

Ще бъдат създадени две работни комисии - едната ще установи как са се получили разминаванията в данните, а другата ще изготви доклад за прекратяване на концесията с реалната дължима лихва. Възможно е да се мисли и за прекратяване на концесията с другите двама частни превозвачи.