Синдикати: Община и РИО да решават колко ученици да има в клас
Синдикати: Община и РИО да решават колко ученици да има в клас / dariknews.bg
Предай нататък
57000
Предай нататък
  • Предай нататък

Равномерното разпределение на учениците по училищата трябва да е грижа на общината и Министерството на образованието. Има учебни заведения, които формират нови паралелки над техния капацитет и никой не се намесва - общината и РИО само си прехвърлят отговорностите. Това заяви в предаването Дарик кафе председателят на синдикат „Образование" към КТ Подкрепа Юлиян Петров. В момента има препоръка всяко дете да учи в най-близкото школо, но тя не винаги се спазва, каза още той. Петров уточни, че директорите се стремят да имат повече деца, за да получават повече пари, а това създава проблеми с недостатъчната база.

Задължително е всяко училище да осигурява възможност за целодневна форма на обучение, каза Петров. Това обаче е много трудно в учебни заведения, където има прекалено много ученици или са на двусменен режим. Има директива от Европейския съюз всички да преминат на едносменен режим, но на някои места това е невъзможно - в Пловдив имаме например случаи две училища да бъдат в 1 сграда. За да излезем от тази криза, трябва да строим училища с темповете на Турция, но не виждам как това ще стане, допълни Юлиян Петров.

Решението колко паралелки да се създават и колко ученици да има в клас е на директорите на училищата, а общината няма как да извършва този контрол, коментира зам.-кметът по образование Стефан Стоянов. Според него актуалният проблем е недостигът на места в детските градини и затова усилията на общинската администрация са насочени в тази насока.

До 15 минути фокусиране издържа психиката на един възрастен човек при наличие на дразнения от типа на шум и неблагоприятна среда. При децата този праг на поносимост е дори още по-малък. Фактите съобщи за Дарик психиатърът д-р Веселин Герев. По думите му оптималният брой на децата в един клас е около 20, дори по-малко. В противен случай се губи вниманието и концентрацията, необходими за запаметяване на учебния материал.

Цялото предаване може да чуете в прикачения звуков файл.