С цел ограничаване предпоставките за пътни злополуки с учащи се, от 17 до 30 септември 2012 г, ще се организира и проведе традиционната "Акция на полицията: "Децата тръгват на училище! Да ги пазим на пътя!".
В навечерието на всяка учебна година Районните полицейски управления и сектор Пътна полиция при ОДМВР-Хасково набелязват мерки за гарантиране безопасността на децата в районите на училищата.
По време на акцията ще се осъществява засилен полицейски контрол в районите на най-рисковите училища особено в началото и края на учебния ден, за спазване ограниченията на скоростта и предимството от водачите. Ще се извършва регулиране на движението на МПС и пешеходци с цел осигуряване безопасно пресичане от децата и техните придружители. Решаващата роля за безопасността на детето, все пак имат родителите. Препоръчваме им да използват първите дни на учебната година, за да им припомнят правилата за безопасно движение на пешеходците.
- Ако нямат възможност да водят и вземат малкия ученик от училище, нека определят кой е най-краткият и безопасен маршрут, по който детето може да се прибира само и да го проходят заедно, няколко пъти.
- Ясния регламент също е от полза - уговореният и спазван час на прибиране, спестява много излишни обаждания до роднини, полиция, бърза помощ.
- Основните неща което детето трябва да знае, за да е в безопасност са:
- къде да пресича (уговорете с него на кое кръстовище да пресича)
- как да пресича - как да се огледа и на какво разстояние трябва да бъде отдалечен автомобила, за да предприеме пресичане.
- кога не бива да пресича - напр. пред спрял на спирка автобус и зад паркиран на улицата автомобил
- къде да играе безопасно, след като си подготви уроците за следващия ден.
• Детето се нуждае преди всичко от практически тренинг как да оцелява на улицата, само теорията не му е достатъчна. Детето трябва да се научи да мисли, действа и да взема решения като участник в движението.
А Н А Л И З
на пътнотранспортната аварийност с деца и юноши, настъпила през лятната ваканция и изминалата учебна година.
През 2012 г. на територията на ОД МВР Хасково са възникнали 23 бр. тежки ПТП с деца и юноши до 17-годишна възраст, при които има 1 загинало дете и 25 ранени деца и юноши до 17-годишна възраст. Загиналите деца и юноши представляват близо 6 % от общия брой на загиналите при тежки ПТП на територията на ОД МВР Хасково /16бр./, а ранените -11 %. от 223бр. През 2012 г. загиналото дете е на 17 години. Най-много са ранените до 14 години - общо 16 или 64 % от общия брой ранени деца и юноши, който е 25бр.
През периода на лятната ваканция на 2012 г /15 юни - 15 септември/ при ПТП е загинало 1 дете на 17г. /100 % от общо загиналите през годината/ и са ранени 14 /56% от общо ранените през годината/.
През 2011г. при ПТП са загинали 0 бр. деца и юноши и са ранени 26 или за 2012г. имаме увеличение на загиналите с 1бр. и намаление на ранените с 12 бр.
Статистиката на тежките ПТП с малолетни и непълнолетни през годината показва следните изводи:
Най-застрашени да попаднат в злополуки по възраст са:
- децата и юношите между 15 и 17 години - 1 убит / 100 % от общия брой загинали деца и юноши/ и 7 ранени /28%/;
- от 6 до 14 години - 0 убити /0 %/ и 13 ранени /52%/;
- до 5г. - 0 убити /0 %/ и 5 ранени /20%/.
Най-застрашени да попаднат в злополуки по вид на участие в ПТП са:
като водачи - 0 убити /0 %/ и 3 ранени /12%/;
като пътници - 1 убит /100 %/ и 15 ранени /60%/;
като пешеходци - 0 убити /0 %/ и 7 ранени /28%/;
Основната част от пострадалите при ПТП малолетни и непълнолетни са потърпевши като пътници в автомобили и возещи се мотоциклети, мотопеди и други пътни превозни средства.
Високият брой пострадали деца и юноши като пътници се дължи до голяма степен на малкия процент използване на системите за безопасно превозване на деца /столчета и седалки с колани/. Децата - пътници са пасивно потърпевши от неправилното и рисково поведение на възрастните - родители, близки, приятели, които въпреки че превозват деца, се движат с превишени скорости, предприемат рискови изпреварвания, не изпълняват задължението по Закона да обезопасят превозваните деца със седалки с колани и столчета, както и да осигурят по време на пътувания по-големите деца и юношите със стандартните колани в автомобила.
Пострадалите деца - загинали и ранени като пътници и пешеходци, са потърпевши в пътни злополуки изключително с леки автомобили. Леките автомобили са най-масовите моторни превозни средства по улиците в населените места, техните водачи най-често се движат с превишена и несъобразена скорост, освен това децата и юношите най-често се возят в тях /със семейството, близките и приятелите/.
По място на настъпване на злополуките:
ПТП с деца и юноши настъпват най-вече в населените места, предимно в градовете, по улици с интензивно движение на автомобили и пешеходци, където конфликтът „пешеходец - автомобил" и рискът за пешеходци при пресичане са най-високи.
Основни причини и предпоставки:
Превишена и несъобразена скорост на водачи, която често е съчетана с внезапно излизане на децата и юношите пред движещи се автомобили. Често неправилното и внезапно пресичане от деца е между паркирани на платното автомобили, при ограничена видимост. Поради ниския си ръст при такова пресичане децата са незабележими за водачите и попадат в опасната зона пред автомобила, в която той не може да спре. Друга основна причина е лисващият контрол от родители и другите възрастни над малки деца, оставени без надзор да играят сами навън /пеш, на велосипеди, с ролкови кънки, ролери и др./, включително на и край улици с интензивно движение. ПТП настъпват и заради некомпетентност на голяма част от водачите, които при забелязване на деца на и край платното, не изпълняват задължението си по закона да намалят скоростта с готовност да спрат и остават в невъзможност да предпазят децата при неправилно /внезапно/ пресичане. Това се отнася и за множество допуснати злополуки при неправилно преминаване, с превишена и несъобразена скорост в районите на спирките, покрай спрели, спиращи или потеглящи превозни средства на масовия градски транспорт, при приближаване към сигнализирани пешеходни пътеки, при преминаване покрай неправилно движещи се или пресичащи платното пешеходци от всички възрасти. По-големите деца и юношите са в особено голям риск / и потърпевши при ПТП/ когато: управляват без правоспособност мотопеди и мотоциклети; возят се на такива превозни средства, най-често управлявани от неправоспособни юноши и младежи; не използват защитни каски при возене на мотоциклети и мотопеди; управляват неизправни велосипеди - без светлини и светлоотразители; возят се по двама на велосипеди; не спазват правилата за движение и устройват състезания с велосипеди по улиците, с множество неправилни и рискови маневри.
Много от злополуките с деца биха били предотвратени, ако гражданите, които са забелязали рисковото им поведение, се бяха намесили, сигнализирали на родителите или на полиция.