Горещи спорове в общината около правилата за паркиране
Горещи спорове в общината около правилата за паркиране / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Горещи спорове в общината около правилата за паркиране
56360
Горещи спорове в общината около правилата за паркиране
  • Горещи спорове в общината около правилата за паркиране

Ще се облекчи процедурата за паркиране на инвалиди в синя и зелена зона в София, а местата за тях ще се увеличат в общинските паркинги. За това се договориха общинари и граждани на поредното заседание на транспортната комисия в общината по темата с платеното паркиране. Останалите предложения на граждани обаче бяха отхвърлени. На заседанието не присъстваха общинските съветници от БСП, след скандала вчера. Не се приеха и предложенията на Вили Лилков от Синята коалиция да отпадне годишният винетен стикер за живеещите в платените зони и да няма служебен абонамент. Предстои СОС окончателно да приеме всички промени в четвъртък.

Ще се премахнат привилегиите за паркиране на общинските служители, като безплатно ще могат да спират само на общинските паркинги. Това е сред предложенията на групата на ГЕРБ в СОС, които бяха приети. Освен това ще се намали броят на необходимите документи за годишен стикер от осем на три. Това обясни още председателят на комисията Радослав Тошев и изброи част от останалите промени, които се приемат”

„Общинският съвет да може да определя цени за паркиране в зоните за месец, шест месеца или 12 месеца. От правото на локално платeно паркиране да могат да се ползват не само собствениците, а и наемателите на обособени жилищни имоти”.

Остава предложението всеки, който има месечна персонализирана карта за всички линии на градския транспорт да ползва безплатно паркингите на метрото до края на работното му време, а нощем да плаща по 1 лв./час.

След близо час спорове за начина, по който да се гледат предложенията от гражданите, комисията се обедини около това да се обсъждат едно по едно за всяка гражданска организация. От „Свободни, можещи и силни” настояха Наредбата да се спре, до окончателното произнасяне на ВАС по темата и да се направи нова организация на движение. Съветниците отказаха да обсъждат предложението, защото не е по темата, което предизвика скандал с представителя на организацията Мирослав Паскалев-Зорац.

Да се преразгледат цените, наложени с Наредбата и да се премахне нововъведеното платено паркиране в събота, пък предложи Анжелика Цокова от гражданско движение ДНЕС. „Да се гарантира, че заплащането на стикер ще бъде до реално паркомясто”, обясни тя.

Тези предложения не бяха приети, както и формулираното от Вили Лилков живеещите в зоните за платено паркиране да не плащат винетен стикер. „С годините този принцип в София ще продължи. Ние ще стигнем дотам, че всеки гражданин ще плаща някаква такса за преференциално паркиране”, обясни той.

Това не беше прието, както и предложението му да няма служебен абонамент, за да не се дублира с новопредложените абонаментни карти за паркиране. Лилков се присъедини и към предложението на фейсбук групата да се премахнат подзоните към платените зони, но и това се отхвърли. Не се прие и предложението им да може да се паркира пред дома по настоящ адрес, а не само по постоянен.

Консенсус се постигна по въпроса с паркирането за половин час в синя и зелена зона, защото стана ясно, че и сега има такъв вариант да се спира, на половин цена.

Новото зониране в София влезе в сила от 1 септември, то включва два пъти по-скъпо паркиране на час в синя зона - от два лв., и 1 лв. на час за паркиране в по-широкия център или т.н. зелена зона. Годишната винетна такса за живеещите в идеалния център струва 150 лв./годишно, а за по-широкия център - 100 лв./годишно. Те все още паркират безплатно, заради гратисния период, който изтича на първи октомври. Наредбата влезе в сила от първи септември, но след многото протести на граждани срещу по-скъпата синя зона, общинските съветници продължават да обсъждат изменения по нея. Предстои в четвъртък, те да бъдат гласувани на заседание на СОС.