На този етап няма да се налагат глоби на родителите, които не са записали децата си на предучилищна. Това съобщи заместник-министърът на образованието Милена Дамянова при представянето на нововъведенията в предучилищното и училищното образование през новата учебна година.
От началото на новата учебна година всички ученици ще разполагат със собствено портфолио, което ще съдържа цялата информация за текущите оценки, поведението и индивидуалните задачи на ученика, като от министерството определиха това като една от най-важните промени. Предвиждат се още промени и във външното оценяване за учениците от 4-ти и 7-ми клас. С 224 лева ще бъде увеличена издръжката за предучилищното образование на едно дете.
880 нови места в детските градини и яслите е осигурила Столичната община в началото на тази година. 33 пък са групите за 5-годишните деца в общо 28 училища в София. Заместник-министър Дамянова бе категорична, че няма да има промяна във формата на обучение на 5-годишните деца, като за всички ще бъдат осигурени места за предучилищна подготовка. По думите й обхватът на 5-годишните е скочил с 20% за последната година в 66 на 100 от общините. Най-добри резултати са постигнати в Бургас, където 97% от децата на тази възраст са настанени в детски градини. До края на годината се очаква да бъдат открити още четири детски градини и да започне строежът на нови шест. Като най-важното нововъведение за предстоящата учебна година, заместник-министър Дамянова изтъкна създаването на портфолио на всеки ученик, в което да бъдат включени текущите му оценки, бележките за поведение и резултатите от индивидуалните му задачи.
Предстои да бъдат направени промени във външното оценяване на четвъртокласниците. Ще бъде намален броят въпросите по математика. Към изпита ще бъдат включени още диктовка и работа върху художествен текст. В изпитите за външно оценяване на седмокласниците ще бъдат включени отворени въпроси по всички предмети. Промяна в Държавните зрелостни изпити засега не се предвижда, категорични са от министерството.
От ведомството изготвят рамкови учебни програми за децата със специални нужди, както и помагала за учителите, улесняващи работата им с деца в затруднено положение.