Докладите на Комисията за защита от дискриминация пълни с абсурдни примери
Докладите на Комисията за защита от дискриминация пълни с абсурдни примери / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Докладите на Комисията за защита от дискриминацията пълни с абсурдни примери
55880
Докладите на Комисията за защита от дискриминацията пълни с абсурдни примери
  • Докладите на Комисията за защита от дискриминацията пълни с абсурдни примери

С абсурдни примери за дискриминация и липса на толерантност са пълни докладите на Комисията за защита от дискриминацията, поместени на нейния интернет сайт. Те са посветени на стереотипите и предразсъдъците в учебниците и помагалата за предучилищно и основно образование.

Освен дръзки твърдения за живота на българските революционери и препоръки за редакция на най-значимите български поети и писатели, докладите заклеймяват някои от най-разпространените и използвани думи в българския език.

Из докладите на Комисията по дискриминация можем да срещнем експертното твърдение, че османската полиция си е вършела отлично работата преди векове и именно затова е успяла да залови националния ни герой Васил Левски, който за тях бил закононарушител. Не било редно и турците да биват наричани в учебниците с епитети като "зли", "кръвожадни", "дебели" и "люти".

Специалистите, изготвили докладите, препоръчват да не се използват думите "негър" и "индианец" в учебниците за предучилищна подготовка. Първият било редно да бъде наричан афро-американец, а вторият пък бил изобразяван с перо на главата и томахавка в ръка, което според модерните тенденции и визии, посочени в доклада, било крайно недопустимо, защото индианците изглеждали така през далечната 1842 година, а сега нещата били други.

Приказката "Манго и рибарят", изучавана в 7 клас, пък била крайно дискриминационна за ромите, защото формирала негативна нагласа към тях и ги представяла като винаги гладни хора без покрив, на които новата дреха не е присъща, посочва се още в докладите.

Един от експертите, изготвили докладите, Мукаддес Налбант отказа да посочи кои са най-смущаващите етнически стереотипи в учебниците, но не отрече, че в голяма част от тях те са налице.

Фрапиращи изглеждат и описаните примери за полова дискриминация. Така например специалистите посочват, че стихотворението "Писането не е страшно" разпалва искрата на междуполовия конфликт. Причината е, че в творбата пише, че героят Атанас заслужава 100 пълни шестици. От комисията обаче виждат в това проблем, защото според тях както Атанас, така и Албена заслужава голям брой отлични оценки. По този начин у децата се насаждало убеждението, че единият пол е по-умен от другия. Въпросното произведение е поместено в тетрадка за съчинения и преразкази.