Силен аромат на лавандула се носи из Долината на розите в подножието на Стара планина: това е времето, когато се бере тази култура в България, която вече изпреварва Франция като производител номер едно в света на етерично лавандулово масло, предава кореспондентът на Франс прес в България.
През 2011 г. най-бедната страна в Европейския съюз изнасяше между 55 и 60 тона лавандулово масло, два пъти повече в сравнение с 2010 г., отбелязват големите български производители, които твърдят, че от две години изпреварват Франция, отбелязва Франс прес.
В доклада си за 2011 г. френската фирма производител на парфюми "Еликсанс" (Elixens) потвърждава, че България е била на първо място в света с 45 тона лавандулово масло, докато Франция е произвела 25-30 тона. Двете страни осигуряват три четвърти от световното производство.
Бактерията столбур опустоши лавандуловите полета в Южна Франция и се смята, че между 2005 г. и 2010 г. страната е загубила 50 процента от реколтата си заради тази бактерия.
В репортажа на Франс прес е цитиран българският производител Филип Лисичаров, който казва, че 80-90 процента от българското лавандулово масло се продава във Франция."Няма по-голямо признание за качеството на нашите масла" и трябва да запазим това положение, за да останем на първо място дълго време, отбелязва той.
Семейната му фирма "Еньо Бончев Продакшън" отглежда 100 хектара органична лавандула близо до Казанлък в долината, известна главно с розовото масло.
Запазването на качеството на българското лавандулово масло тревожи друг производител, Пламен Станковски, от фирмата "Булаттарс": "Качеството започва да страда заради усилията за по-голяма реколта", признава той. Станковски не одобрява някои видове нетрадиционна лавандула и използването на непроверени семена.
В лавандуловите полета 180 сезонни работници на Филип Лисичаров събират деликатните бледолилави цветове на лавандулата около обяд, когато концентрацията на етерично масло достига максимума. След това, цветовете се тъпчат с крака и дестилират в село Търничене. Процесът прилича на производството на емблематичния за България продукт - розовото масло, пише кореспондентът на Франс прес.
Килограм лавандулово масло се продаваше на "изключително високи цени" между 90 и 100 евро през 2011 г., за разлика от преди близо десет години, когато вървеше между 15 и 30 евро, казва Лисичаров. (БТА)