В точки резултатите са по-добри и на четвъртокласниците, и на седмокласниците
В точки резултатите са по-добри и на четвъртокласниците, и на седмокласниците / снимка: БГНЕС
В точки резултатите са по-добри и на четвъртокласниците, и на седмокласниците
54499
В точки резултатите са по-добри и на четвъртокласниците, и на седмокласниците
  • В точки резултатите са по-добри и на четвъртокласниците, и на седмокласниците

Заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова е в студиото на „Седмицата”:

Много добър 4,51, то това си бие на добър, по български и 4,30, добър 4,30 по математика. Това са резултатите от външното оценяване - средно, след 7-и клас. Сега, кой как го превежда: "Телеграф" - "1100 двойки на матурите. Всеки десети в София скъсан", "Стандарт" - "Само пет пълни шестици по български език за бабата и котките", "Сега" - "Седем пъти повече двойкаджии на миниматурите по математика", "Капитал дейли" - "Сериозен спад в качеството на знанията в основното образование", "Труд" коментира направо "Срам в просветата, срив на знанията между 4-и и 7-и клас", защото 20% били по-ниски оценките на седмокласниците в сравнение с оценките на същите седмокласници, обаче в четвърти клас. Общо взето, преводът на малките матури, както им казват хората, е, че образованието върви на зле.

Аз не бих казала, учудвам се от тези коментари на вашите колеги журналисти.

Аз ви прочетох само заглавията.

Да, да, зная.

То и всеки ще види черното първо, нали.

Така е, но все пак се прави съпоставка с миналогодишни години, където мога да кажа, че имаме все пак по-добри резултати от миналата година, независимо от по-трудните тестове тази година. Така че да, имаме пет пълни шестици по български, 161 по една математика, което между другото е много по-добър резултат от миналата година, още повече тази година по математика имаме съвсем, съвършено нов тест с две задачи от формата на PISA, с четири задачи от отворен отговор в самия модул за национално външно оценяване. Така че съвсем нов тест и въпреки това почти два пъти повече участници във втория модул по математика и много по-добри резултати. Така или иначе, като ги съизмерим в точки, точките са повече в сравнение с миналата година, но тази година имаме завишаване на прага за тройката, това не трябва да го забравяме...

Което среща също критики. Две точки повече трябвало за тройката, повече за пълна шестица.

Точно така, нали искаме да вървим в тази посока. Критиките...

Тя посоката може да е друга обаче, г-жо Дамянова. Защо не махнете изобщо оценките и не оставите само точки, както в много тестове в чужбина, за да няма тревоги, че скалата за оценяване не е обявена предварително?

Това е предвидено в законопроекта за предучилищно и училищно образование. Предвидено е националното външно оценяване и матурите да се измерват само и единствено с точки и се надявам това да бъде прието. В момента за съжаление нормативната уредба не позволява една такава стъпка. Така че за в бъдеще, разбира се, като реформа това е заложено. Действително тогава ще постигнем много по-голяма обективност и от гледна точка на класирания, и от гледна точка на оценяване. Но пак казвам, години наред министерството е критикувано за това, че има занижени критерии за двойка, тоест в другите държави тестовете, знаете... при оценка на тестовете 50 точки или 40 точки например са прагът за тройка, при нас за матурите е 23. Ето, за национално външно оценяване е 18, като миналата година бяха 16, а по-миналата 14, тоест правим едни плавни стъпки нагоре и аз лично не мога да си обясня това напрежение, защото това се иска и все се казва в тази посока трябва да вървим, трябва да завишим критериите, а когато ги завишаваме пък, отново сме недоволни.

Тоест вие твърдите, че има завишаване на критериите...

На точките.

...и въпреки завишаването на критериите всъщност истината е, че тази година децата са се представили по-добре на матурите...

Точно така.

...и не са верни всички тези заглавия, които прочетох, колко на зле върви образованието в България.

Не на матурите, а на националното външно оценяване, нека да направим разлика, да, защото...

Да, да, матури им казват всички и трябва да ви кажа, трябва да се измисли някакво по-кратко заглавие. Това национално външно оценяване, няма да пробиете медийно и в главите на хората, да ги наричате така.

Въпросът е да не ги смесваме с държавните зрелостни изпити и със... защото се беше получила и една такава смесица. Да, твърдо в точки резултатите са по-добри и на четвъртокласниците, и на седмокласниците. Но естествено е, че когато се вдига прагът на тройката, оценките имат по-различно изражение.

По региони: София води, най-добри били в Софийската математическа...

Точно така.

То е училище, гимназия става след това. Следват Смолян, Габрово, Варна, Благоевград. Последни са Търговище, Добрич и Разград.

Нека да кажа, че Търговище има значителен напредък от миналата година. Миналата година Търговище беше регион, който беше на последно място и в четвърти клас, и в седми клас, и на държавните зрелостни изпити. Смело мога да кажа, че тази година, да, не че са кой знае колко по-добри резултатите, но има напредък в положителна посока, което е поздравление за колегите там.

Тоест Добрич и Разград вървят назад.

Имат занижение в резултатите, да.

И миналата ли София беше най-добре?

Миналата година също, заедно със Смолян. Значи, София град и Смолян, и на националното външно оценяване...

...за Смолян как си го обяснявате?

Трябва да ви кажа, че...

Ако водещото е, че Търговище, Разград, Добрич са и смесени районите, значи, би трябвало и Смолян да е в тази група.

Аз бих дала Смолян като добър пример в много отношения. Там това, което се вижда, е този възрожденски дух все още на учителите и призванието да си учител, което е изключително важно, пълен синхрон между колегите от регионалния инспекторат, между директорите на училищата, целенасочена политика за подобряване на резултатите и за работа с учениците, индивидуална работа. Знаете, че това е един регион, който е изключително различен и особен и от гледна точка на географско положение, и от гледна точка на етнически състав, и от гледна точка на демографско развитие. Така че всичкото това, взето заедно, като предизвикателства, мисля, че е поставило колегите в една по-различна среда и те вече работят дори бих казала по новия закон.

Добре, като се види, че една област е зле, какво може да се направи? Всъщност...

Аз ще кажа...

...какво би направило министерството или пък трябва да се оправят отделните училища, отделните общини?

Разбира се, че трябва да се обърне внимание на конкретните и на отделните училища и това се прави. Трябва да ви кажа, че за първи път между другото миналата година Министерство на образованието поиска анализи, пълни анализи от регионалните инспекторати на оценките от националните външни оценявания и матурите, съпоставка между випуските, това до този момент не беше правено. И конкретни мерки за преодоляване на дефицитите. Ще дам за пример Търговище, който има напредък. Миналата година там през лятото се направи план за действие заедно с всички директори на училищата. Откриха се причините за слабите резултати. Например в по-малките училища са тези с по-ниски резултати, се наблюдаваше една тенденция, един учител например да преподава по 4-5 предмета, което сам разбирате, че не води към добри резултати и към качество на образованието. Съответно беше направено така, че всеки един учител, доколкото, разбира се, е възможно, да преподава това, за което е учил и да преподава по специалността си. Бяха разпределени в няколко училища съответно, за да се допълни нормативът. И тази година има, разбира се, и план за квалификация. Всичко това трябва да се обвърже с квалификацията, с индивидуалния подход към учениците, които имат по-лоши резултати, и със строго изпълнение на графиците за консултация, за включване в националната програма "С грижа за всеки ученик", която е насочена, т.е. всяко едно училище може да кандидатства по тази програма за допълнителна работа с учениците, които имат нужда от такава.

Какви са вашите обяснения на лошите резултати, където ги има? Децата били зле с геометрията, добре с алгебрата, зле с пунктуацията и видовете изречения. Аз единственото обяснение, което прочетох, е, че се препускало из материала, че всъщност трябвало много да се учи и не стигало времето, нямало време за упражнения. Четох, че препоръката била от догодина поне 40 процента от времето в часовете да минава в упражнения. Това ли е всъщност причината...

Препоръката, вижте...

...за малко време много учене?

Вижте, по принцип причините са комплексни. Причините са и от гледна точка на учебните програми, които ние актуализираме в момента от 1-и до 10-и клас и от средата на месец август ще имаме готовност да ги обсъждаме, и квалификацията на учителите, знаете, че и това е също един от нашите приоритети. Имаме оперативна програма на стойност 75 милиона за квалификация на учителите. Комплексни са причините и не бих изтъкнала една или друга, така, като основополагаща. Но не бих казала, че от догодина това са новите програми. В новите учебни програми действително сме заложили 60 процента за нови знания, 40 процента за упражнения, което е изключително важно.

Но пак всички обяснения тръгват в търсене, нали, че е виновно училището, държавата, програмите. Да ви кажа, аз имам двама ученика, втори клас сега ще бъде дъщеря ми, синът ми мина точно, както вие не искате да ги наричате...

Миниматурите.

...малките, миниматурите. Ами, моето пък обяснение е, че те не учат много. Всъщност не им е толкова много това, дето имат да научат, обаче като гледам класовете им как добре си живеят, нали, аз не искам...

Аз много ви благодаря за това заключение като родител.

Аз не искам да изглежда, нали, като тези, сигурно вече и аз остарявам, така, ние как учехме едно време, ама ние наистина учехме много повече...

Да, така е.

...отколкото учат сега.

Да, така е. Аз самата...

Те физически не отделят това време тези деца.

Аз самата също имам трима племенници, които са в различна възраст, и точно това казвам, да, учи се в училище и за да си добър, трябва много да учиш и много да четеш, което за съжаление днешните ученици не правят.

Сега проблемът става с мотивирането.

Проблемът с мотивацията действително, което...

Какво, като изкарал шестица, като и тройка да изкара, нали, какво това ще промени живота му, да е, да е видимо.

Мотивацията на учениците действително е едно от сериозните предизвикателства на съвременната образователна система. Знаете, доста голяма е и възрастовата разлика между учители и ученици, в съвсем друг свят живеят съвременните деца и трябва училището постепенно да се приспособи към този свят на съвременните ученици, така че...

За първи път вчера например, това не, от години не се е случвало, значи, след... от времето, когато аз бях ученик в 112-о, тук училището, което е до "Дарик", където учи големият ми син, им връчиха официално дипломите, извикаха децата, които имат пълно 6, и така показват, че има някакъв смисъл да учиш, че ще те отличат с нещо.

Точно така. Знаете ли, тази година например дори получихме обвинения от ваши колеги журналисти за това, че сме, само тези ученици, седмокласници, които имат пълни сто точки и на двата изпита, и по математика и по български, имат пълна шестица. Ами, да, така е. Действително трябва да се покаже и тези деца трябва да бъдат поощрени. Има разлика...

Техните имена обявени ли са или...

...има разлика между, има разлика между... имаме ги имената, вече...

А ще бъдат ли обявени, или ще се влезе нещо по Закона за личните данни, нали...

Ами, няма, няма...

...което България да научи, кои, пет ли бяха деца, имат пълно шест.

Пет деца имат пълно, пълни шестици.

Защо да не се знаят имената им?

Разбира се, това е едно изключително високо постижение и не трябва да се отнасяме тук, ето, защо само те, защо само тези ученици, които имат пълно, имат сто точки, имат пълна шестица. Ами, защото...

Може би и тези с двойките да им дадете...

Ами, защото те са само пет и те го заслужават, и те го заслужават, действително да им... трябва да се работи по отношение на мотивацията на учениците и, така, една от компенсаторните мерки това е квалификацията на учителите, новите подходи за работа, учителят трябва да свикне, че не трябва да стои пред и зад учениците, а трябва да стои редом с тях, да ги включва, да има активно участие по време на час и така съответно ще успее и да ги мотивира.

Друг проблем - разликата между вътрешното оценяване, текущото, и външното оценяване. Ако са верни статистиките, които изчетох, вътрешното е по-високо навсякъде, с изключение на оценките по чужд език.

Точно така.

Тоест най-строги са учителките по английски, немски, френски, кой какъвто език учи, докато биологията са най-щедри. Там учителите пишат над една единица повече от това, което показват, че знаят децата.

Да, това е един сериозен проблем между другото, разликата в оценките между вътрешно и външно оценяване. В момента всеки един директор на училище в България, всеки един, по повод един анализ, който ние изискахме, със съответните, трябва да посочат, има такава разлика, какви са причините за тези разлики. Между другото от следващата учебна година ще започнем да апробираме модел на инспектиране, пълната външна оценка на качеството, което предоставя едно училище, и ще започнем, именно това е по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", имаме един милион и ще започнем точно от тези училища. Има такава система в Англия, има такива системи, в Холандия например, холандският инспекторат е с история 210 години, ние започваме тепърва, но в крайна сметка трябва все пак някога да се започне, макар и късно, и ще започнем именно от училищата, при които имаме голяма разлика между вътрешноучилищно оценяване и външно оценяване, училищата със слаби резултати.

Да, обаче тези вътрешни оценки се взимат после при класиранията на децата, които искат да отидат в специализирани гимназии, и всъщност излиза, че един учител, който е писал една-две единици отгоре на това, което се показва на външното оценяване, помага на неговите деца да успеят да влязат в добри училища. Нещо случва ли се на учител, за когото установявате, че има голяма разлика в оценяването?

Случва му се, разбира се...

Какво?

...след това има проверка от страна на директора, който е съответно работодател, и се предприемат съответните причини, но няма как това да се случи предварително, защото съпоставката се прави, когато излязат външните...

Тоест какво ще се случи на тези учители, чиито ученици сега са успели благодарение на тях да влязат в хубави училища миналата година, защото са писали една-две единици повече от това, което се изкарва на външното оценяване?

Аз не бих, не бих казала, че имаме чак такива големи разлики, така че да, това да повлияе върху класирането, така че...

Ами, та една единица по биология, не че биологията има значение, но това е друга тема...

Именно, биологията няма значение, това е външно оценяване, така че при всички положения външното оценяване е с по-голяма тежест. Разбира се, че има значение оценката от вътрешното оценяване и аз се надявам, че с новия закон, когато започнем да използваме точките при класиране, ще бъдем изключително, много по-обективни.

Там ще отпадне изобщо вътрешното оценяване като критерий за учене...

Аз не бих могла в момента да коментирам дали ще отпадне, или няма...

В гимназия...

...но би било по-добре...

Да отпадне.

...да се взема оценката само, която е от, тоест да се класират учениците по точките, които получават на национално външно оценяване, защото така би било честно. Докато продължаваме да имаме такава разлика между оценките, които учениците получават през годината, и оценката на външното оценяване, разбира се, трябва да се гледа и средната оценка, и средният резултат, защото знаете, че един изпит е моментно състояние и може да си се представял цяла година добре, но точно на този изпит да не си се чувствал комфортно и да има други причини, които са оказали влияние върху оценката. Но когато се прави тази съпоставка, винаги се гледа средното ниво на учениците, но това като цяло ще се изчисти и с тази система за инспектиране, за която ви говоря и която се надявам да сработи.

Друг проблем - отчайващи резултати по география например, но всъщност това е за всички учебни предмети извън...

Български.

...математиката и българския. Аз ви казвам, заради моя седмокласник гледах как разсъждаваха децата. Те по нищо не учат, защото това няма никакво значение за тях. Като...

Да, това е...

...отидеш на родителска среща, учителите по биология, химия, физика влизат, кършат пръсти, викат извинявайте изобщо че идваме, ама така да ви кажем, че те въобще не учат, обаче ние знаем, че няма смисъл да учат по нашите предмети, защото нищо не зависи в живота им оттук нататък от това дали са учили по химия, биология, физика, история, география и т.н.

Ами, много лошо, ако това е посланието, което дават учителите...

Ами, това е резултатът...

... по география, по биология...

...заради система...

...че това няма да послужи в живота. Всяко едно знание...

Не, то в живота ще послужи.

...служи след това в живота. Вярно е, че това е национално външно оценяване, което има съвсем други цели. Ако и българският, и математиката се използват за целите след това на класирания, на приемни изпити, това са изпити по останалите предмети, които целят именно да установим накрая...

Да се оценят учителите.

...точно така, да се види на какво ниво е училището, на какво ниво са учениците. Вярно е, че не се възприема достатъчно сериозно и добре, и това е изключително сериозен проблем в училищата.

Причината е във вас, имам предвид в решението на управлението на системата. Защо няма въпроси и по тези всички предмети? Може би не с такава тежест, каквато ще бъде биологията и литературата, но защо не се включи в този тест за външно оценяване, който има значение за влизане в каква гимназия ще учиш, да се включат въпроси по химия, по биология, по физика, по история, по география, по музика, ако щеш, да има един въпрос, да познаеш кой композитор е написал нещо, за да бъдат мотивирани децата да учат.

Това са, вие говорите за тези интердисциплинарни тестове, които например експериментираме в четвърти клас с едно състезание от 3 години, на което четвъртокласниците, така, показват изключително високи резултати и което е най-странното, харесват това състезание, харесват тези тестове, но това е една сериозна стъпка в...като реформа и не бих казала, че като общество, включително и родители, и ученици, и учители са подготвени за това. Факт е обаче...

Това са тестовите системи по света всъщност, където даже за език като те проверяват, не те проверяват само на граматически правила.

Точно така, точно така, много сте прав за това, но пък първо трябва действително да се актуализират учебните програми. Нека да започнем оттам, да започнат те да са ориентирани към компетентност и това, което правим в момента, така че, когато имаме тестове, да мерим компетентности. Между другото задачите PISA по математика включват най-различни знания. Разбира се, те са основно насочени към математиката, но така или иначе мерят доколко знанията, които са получили учениците в училище, след това могат да им послужат в една практическа и реална ситуация, и седмокласниците се справиха изключително добре точно с тези две задачи на PISA. Но за да се премине към един такъв тест, първо, трябва да се актуализират програмите, всички те да се свържат една с друга, а не да се разминават, както това се случва момента, и оттам нататък вече методите на преподаване в училище и залагане на интердисциплинарните и междупредметните връзки като акцент в новия закон, когато всяко едно училище ще има възможност да си прави собствена учебна програма за часовете, които са избираеми, даваме възможност и за такива интердисциплинарни предмети, които са залегнали в много други системи.

Четвърти клас в сравнение с миналата година четвърти клас по-добре или по-зле?

Много по-добре се справят четвъртокласниците. Между другото четвъртокласниците са отличници, дори имаше една статия в един вестник, че малките четвъртокласници биха батковците си. Да, така е, четвъртокласниците и на международните изследвания се справят по-добре, така че там България е на изключително добро място. Мотивирани, амбициозни, те се справят добре и, пак казвам, на това интердисциплинарно състезание.

Дванадесети клас, пак ако съдим от заглавията, били по-слаби резултатите от миналата година, вярно ли е?

Да, в понеделник ще представим пълния анализ на резултатите от държавните зрелостни изпити. Като цяло резултатите са по-ниски, но по български език и литература, където имаме съвършено нови няколко задачи, насочени отново към компетентности, насочени отново към мерене на умения на зрелостниците да извличат информация от текст например, нещо, което е изключително полезно след това в живота, като цяло резултатите са...по български са съизмерими с тези от миналата година.

Тоест, ако обобщим, българските деца съвсем не отиват толкова на зле...

Ако сравняваме с предходните години, резултатите са по-добри, специално за четвъртокласниците и седмокласниците, а за държавните зрелостни изпити имаме още какво да работим и има още какво да желаем от училищата, но не бих казала, че картината е толкова черногледа, напротив.

На финала да минем по процедурата за записване в гимназиите. От вчера до 23 юни се подават документи в училища гнезда. Как се разбира кой в кое училище гнездо да отиде?

До 20-ти, до сряда се подават включително.

А, до сряда, така ли?

Точно така. Има информация както в училищата, така и в регионалните, съответните регионални инспекторати, на сайтовете има качена информация за това къде може...

Т.е. какво трябва да се направи? Взимаш си удостоверението за резултатите от миниматурата или външното оценяване в 7-и клас.

Точно така.

Друг какъв документ трябва да носиш?

Отива съответно в училищата с гнезда, които са в този и там се подават съответните документи.

Детето само ли може да отиде, или трябва задължително да е с родител?

Ами вижте, когато аз бях в седми клас, сама си подавах документите, така че...Днес за съжаление родителите не само че помагат на децата с при подаването на документите, ами определят желанията им, което смятам, че не е правилно, защото учениците са достатъчно големи вече като в седми клас и трябва да се вземат предвид желанията им, така че да попадне детето...

Процедурно обаче ви питам - ако отиде само дете, няма проблем, подава си, попълва си. Това са формуляри някакви, така ли?

Разбира се, точно така.

В които попълваш какви желания имаш.

Точно така, като мой...

Как, има ли някакви хитростни стратегии или какъв е съветът?

Моят съвет е да се попълва...разбира се, на първо място да се постави училището, което най-много желаем, в което най-много искаме да учим, след което да попълним възможно най-много, повече училища, така че да имаме максимална възможност за...

Няма да има възможност за дописване след това примерно.

Не, не.

Ако се окаже, че си написал френска, немска, английска, испанска и не влизаш никъде, не можеш да кажеш ей, как пък не се сетих да пиша еди-кое си училище.

Не, не. Ето затова е много важно да попълним възможно най-голям брой училища.

Това е за всички класирания, важи.

Точно така.

Така. И не се класираш за първото си желание, класираш се за второто. Ако отидеш и се запишеш на второто си желание, след това можеш ли, като видиш обаче, че балът пада, да кажеш аз се отказвам от второто, отивам си на първото?

Не може. Ако се запишем още след първото класиране, след това не можем да променим желанието си. Така че ако сме приети на второ желание, а искаме да изчакаме да видим дали имаме възможност да минем по училището, което ни е фаворит, тогава трябва да участваме във второто класиране.

Добре обратен вариант - решаваш да изчакваш, обаче тогава се напълва и второто ти желание. На следващо класиране отиваш на третото.

Има и такава хипотеза, има и един такъв риск. За съжаление никога човек не може да предвиди предварително как точно ще се разиграят класиранията, защото няма как, много родители се оказа, че се опитват да си правят някакви класации. Не могат да направят класация, не могат да го предвидят, защото никой не знае другото дете колко...

Колко хиляди деца ще се класират?

Около 55 хиляди са учениците, които са...

Попълнили втория модул, който се отнася...

Не, които са участвали. Знаете, че класиране може да...един ученик, ако участва само в първия модул, той отново може да участва в класирането, но тогава шансовете са му много по-малки, защото съответно точките, които е събрал, и съответно оценката е не много по-ниска, но те също могат да участват. Не мога да кажа в момента колко от тях ще подадат документи за класиране, защото в момента се подават тези документи.

Четох, че и утре ще приемат.

Да, това е организация, която регионалните... всички регионални инспекторат са си направили.

Че само за София го четох.

За София утре. Има регионални инспекторати, които работят и днес, и утре, София град са решили, че ще се справят, ако работят само в неделя. В неделя между другото София град ще работи от 9 до 15 часа, т.е. училищата гнезда ще приемат документи от 9 до 15 часа следобед.

Съпоставими ли ще бъдат според вас баловете с миналата година, защото това е една ориентация, за да видиш да не пишеш. Ако имаш бал 30 при максимален 36, а пък за примерно Първа английска се е влизало с над 32, това донякъде... да не се занимаваш с излишни писания, а наистина да класираш това, което може да влезеш.

Първо, баловете няма как да ги съпоставяме с миналогодишните, защото скалата миналата година беше различна, така че няма как. Ако примерно миналата година...

Т.е. вие казвате, че ще е по-нисък балът за всички тези училища, защото е по-тежко било тази година.

Точно така, защото скалата е по-различна. Така че няма как да имаме...да направим съпоставка, ако тази година примерно един ученик има петица по български език и миналата година също е имал петица, да ги равнопоставим. Нещата са доста по-различни, но като цяло аз не мога да кажа кои училища ще бъдат най-желани тази година, защото това предстои да се види.

Е, те са си... Защо пък винаги езиковите гимназии са най-желани? И това вече във век, в който да учиш език не би трябвало да е предимството ти?

Вижте, аз съм възпитаник на езикова гимназия и...

Виес много езици бяхте, там унгарски, по-такива...сложни езици, нали?

...и изключително много се радвам затова, защото езиковите гимназии дават като цяло много добро качество на образованието. Научават те да мислиш по друг начин, научават те да бъдеш гражданин на света - нещо, което ги отличава от останалите училища.

Да повторим: до сряда трябва да се подадат документите, до 20 юни...

Точно така.

...за кандидатстване в гимназиите, като проверете дали във вашия регион инспекторатът по образование няма да работи например, както в София, и утре. Т.е и в почивния ден да може да се подават.

Точно така, повече... Имаме информация на сайта на министерството също, така че могат да я погледнат вашите слушатели.