Бизнесът с футболни емоции
Бизнесът с футболни емоции / снимка: Reuters
Бизнесът с футболни емоции
54216
Бизнесът с футболни емоции
  • Бизнесът с футболни емоции

Макар и българският национален отбор да не участва в Евро 2012, любителите на футбола чакат с нетърпение форума на най-силните тимове в Европа. Българският бизнес пък очаква този период с надеждата да увеличи печалбите си. Колко големи обаче са приготовленията? Ако потърсим артикули със символите на първенството, например, ще ги намерим основно в спортните магазини, но не и в магазинчета за сувенири. Ресторантьорите пък се шегуват, че най-големи печалби ще имат търговците на техника, тъй като телевизорите вървят като топъл хляб, за да може във всяко заведение да има възможност за гледане на шампионата.

Ден преди откриването на Европейското първенство по футбол без българския национален отбор, бизнесът е готов да осигури повече футболни емоции на своите клиенти. Повечето заведения работят по формулата:

Телевизор, място за пушене и бира

Промоционална оферта с 20% по-ниска цена е приготвило за своите клиенти заведението, в което е управител Даниел Николов. То е известно с това, че е едно от най-добрите места за жива бира в столицата и има голям опит в организирането на гледане на мачове от фенове. Специално за шампионата ще бъдат поставени няколко големи телевизора на открито, за да може феновете да пушат спокойно. Промоцията включва два вида картофки, много наденици и разбира се - много бира, в специален пакет, чиято стойност е на по-ниска цена. В определени часове, при поръчката на една бира, клиентът ще получава две.

"При нас винаги се увеличават печалбите по време на футболни мачове", коментира Николов. Промоцията е съобразена с тенденцията, която все по-силно се налага сред клиентите, да консумират от всичко, но в много по-малки количества. "Ако досега някой е пиел по пет бири, сега пие само по две", допълни Николов. По думите му най-големи сметки правят големите компании с клиенти, но не е задължително това да са футболни фенове.

Футболни залози за експерти

Част от феновете се събират да гледат заедно мач и в пунктовете за залози. Пред Дарик Елица Иванова от Еврофутбол обясни, че компанията очаква намаляване на размера на залозите с 2,5 пъти спрямо предишното европейско първенство. По думите й причините за по-малките залози са няколко, като, разбира се, кризата е една от тях. По-сериозният проблем обаче са онлайн залозите, които са незаконни и могат да си позволят да предлагат по-атрактивни коефициенти.

Легалните оператори работят при облагане от 15 на сто върху оборотите, докато онлайн залозите все още не са регистрирани. Регистрацията ще стане с новия закон за хазарта, който влиза в сила от 1 юли - т.е. ще обхване единствено финала на европейското първенство. Според Елица Иванова, за да влезе с пълната си тежест, законът се нуждае от няколко поднормативни актове, които обаче вероятно ще бъдат приети най-рано есента.

И все пак нещо любопитно - емоционално ли залагат феновете? "Специално при нас изключително важни са знанията на клиентите. Залозите им са основани именно на тях, рядко има такива, които залагат емоционално", категорична е Елица Иванова. По думите й има много клиенти, които не правят залози в мачове за любимия си отбор, именно за да избегнат емоцията.

Пивоварите - с молитва за слънце

За феновете, които обичат да гледат мач с приятели на открито, ще има и огромен екран пред НДК, както и бирен фестивал, с участието на най-големите производители. Пред Дарик председателят на браншовия съюз Александър Грънчаров заяви, че през летния сезон се очаква ръст на консумацията на бира между 3 и 5%. По думите му обаче не може да се каже дали този ръст би дошъл заради увеличената консумация около европейското първенство, или на хубавото слънчево време, което провокира хората да консумират повече бира. За повишената консумация ще допринесат и новите видове пиво, които се появиха тази година на пазара.

Грънчаров е категоричен, че Евро 2012 не носи заряда на европейските първенства отпреди години, защото феновете имат възможност да гледат много мачове. Същите футболисти ги виждаме и в клубните турнири, гледаме ги постоянно, мина времето, когато знаехме наизуст групите, поне за хората от моето поколение, допълни председателят на Съюза на пивоварите.

Грънчаров допълни, че в курортите ни се пие евтина бира, обикновено включена в „ол инлузив" пакета. Това е особено характерно и за чужденците, които летуват у нас.

Германци и англичани - врагове на терена, приятели пред екрана

Въпреки че пивоварите не създават специални продукти за чуждите гости, които почиват по Черноморието, морските ни курорти са направили подготовка за футболните фенове. Дори заради подновяването на телевизорите в хотелите и увеличаването на броя им в заведенията се очаква ръст в този сегмент от продажбите на техника. Румен Драганов от института за изследване на туризма бе категоричен, че всички, които правят резервации - независимо дали са чужденци или българи, се интересуват от условията за проследяване на шампионата. И тъй като това не са най-върлите фенове, се наблюдава интересен феномен - привържениците на големите футболни нации, които летуват у нас, стават приятели пред екрана. „Такова черпене и такива закачки между фенове от Германия и Англия или Испания и Италия няма никъде другаде", категоричен е Драганов.