Как Facebook подчини света
Как Facebook подчини света / снимки: Reuters

Едва на осем години, а вече световен лидер. Платформата Facebook определя тенденциите в бранша. За сравнително кратко време социалната мрежа натрупа 800 милиона членове и направи основателя си най-младия милиардер в света.

Facebook отива на борсата. Експерти изчисляват, че обемът на акциите може да достигне до пет милиарда долара. Не е изключено и повече. Осем години след създаването си Facebook е истински гигант.

Всичко започва като игра

Когато Марк Зукърбърг създава Facebook, интернет-комуникацията изглежда много по-различна от днес. Все още не съществуват социалните мрежи, няма и много голям избор на сайтове. YouTube ще се роди година по-късно, а Twitter - дори две. Самият Зукърбърг не предполага чак такъв успех. Той създава сайта като малка платформа, предназначена първоначално само за студенти.

Днес Facebook е най-могъщият портал. Всички големи концерни и медии поддържат сайтове във Facebook. А всичко започва като игра. 19-годишният тогава студент по психология Зукърбърг обича да си играе с проекти в интернет. През 2003 г. създава предшественика на Facebook - Фейсмеш. Неофициалният сайт предлага фотоси на студентки в Харвард. Две от снимките се появяват на случаен принцип и потребителите могат да оценяват коя от двете девойки е по-красива. Сайтът тогава е критикуван остро, но все пак е успех за Зукърбърг. Университетът бързо закрива страницата и обвинява създателя й в нарушаване на авторските права, защото снимките са показвани без съгласието на притежателите им.

Как Facebook подчини света
netinfo

600 потребители още първия ден

Малко по-късно Марк Зукърбърг, заедно с Едуардо Саверин, Крис Хъджис и Дъстин Московиц създава платформата Thefacebook.com. Първоначално сайтът е с ограничени възможности. Статии или фотоси първоначално не могат да се разменят с приятели. Въпреки това проектът е успех. Още първия ден в него се регистрират 600 човека. Месец по-късно в сайта могат да се регистрират вече и студенти от университетите Йеил, Станфорд и Колумбия. В края на 2004 г. платформата има вече един милион потребители. Едва в края на септември 2006 г. Facebook става достъпен за всички потребители, навършили 13 години. От август 2008 г. платформата вече работи и на немски език.

Още от самото начало Facebook получава солидна подкрепа. През октомври 2007 г. Майкрософт закупува 1,6% от портала за 240 млн. долара. По това време във Facebook има регистрирани 50 милиона потребители. С течение на времето Facebook се променя радикално. Огромният успех на платформата зависи и от факта, че Facebook не се капсулира, а се отваря все повече. Още през 2007 г. други сайтове получават правото да публикуват във Facebook. После се появяват игрите. Юзърите могат да играят директно в портала. През 2006 г. е създаден и News Feed, където се появяват профилите на приятели, предстоящи събития и рождените дни.

Много юзъри протестират срещу нарушаване на личната им сфера и порталът променя защитата. От септември 2011 г. е възможно и телефонирането през Skype директно от платформата. Големият пробив от години насам е въвеждането на т.нар. хроника. При това не става дума само за оптически промени. Профилите на членовете на Facebook се показват така, че изглеждат като дневник. Приятелите във Facebook могат по-лесно да проследят кой какво е публикувал през даден период, а всеки член може да изтрие свои стари постинги.

Не липсват и критики

Според правени в САЩ изследвания Facebook е вторият най-често посещаван сайт след Google. В Германия зачестяват обвиненията срещу платформата. Правозащитници твърдят, че не е ясно какво става с информациите за отделните потребители. Въпреки всичко Facebook расте ли расте. И остава безплатен.

Според официални данни 800 милиона души по цял свят ползват платформата. В Германия социалната мрежа има над 20 милиона потребители. Създателят и Марк Зукърбърг междувременно е станал на 27 години, притежава 24,7% от нея и е най-младият милиардер. През 2010 г. сп. „Тайм” го обяви за личност на годината. И в това няма нищо чудно, защото неговата платформа революционизира комуникациите в интернет.