Недев: Намаляването на служителите в БДЖ вече няма да е ударно
Недев: Намаляването на служителите в БДЖ вече няма да е ударно / снимка, архив: Sofia Photo Agency, Надя Коцева
Интервю на Илия Вълков с изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев
49297
Интервю на Илия Вълков с изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев
  • Интервю на Илия Вълков с изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев

В следващата година и половина вероятно ще бъдат освободени още 2000 души в железниците, съобщи пред Дарик изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев. Той коментира, че предстоящото намаляване на персонала ще бъда постепенно и ще се свързано с пенсиониране на служители и съкращаване на администрацията. До края на март ще приключи освобождаването на първите 2000 души по плана за 2011 година, като значителна част от тях получиха по шест работни заплати и напуснаха доброволно. Така до средата на 2013 г. работещите в БДЖ трябва да бъдат намалени с около 4000 души. Междувременно заради поскъпването на дизела и инфлацията от последните три години, цените на билетите за бързите и пътнически влакове ще бъдат повишени с около 9 на сто. Какви са причините за увеличението на цените за пътуване с влак и какви други промени предстоят в БДЖ, ето какво разказа пред Дарик Йордан Недев:

Това е една от мерките (поскъпването на билетите - бел. ред.), които обявихме още миналата година като най-видимата част от реформата. Налага я това, че са изключително ниски и в сравнение с конкурентната среда можем да си позволим по-високи цени, без да загубим клиенти.

Очаква ли се да има и повторно поскъпване на билетите тази година?

От днешна гледна точка специално на тези влакове, които са по договора с държавата, аз лично нямам такива очаквания, но това нищо не означава все още. В момента нямаме такива планове. Какво ще се случи в течение на годината в момента не мога да бъда сто процента сигурен. По отношение на търговските влакове, вече там е друго, но то зависи само от нас, няма нужда да се съгласува с министерството. Така че там сме гъвкави и там може да има допълнителни промени, които може би най-вече ще са обосновани от евентуално някакви нови услуги, ако въведем.

А какви може да са тези нови услуги?

Примерно новите спални вагони. Ако успеем да вкараме в експлоатация повече вагон-ресторанти или бистра-вагони. Там и цените на продуктите, които продаваме, са безобразно ниски. Така че има много неща, които там могат да се случат и, както казах, там сме съвсем гъвкави, защото зависи единствено и само от нас.

А кога ще бъде дадена възможност да се купуват билети онлайн? През пролетта ли трябва да стартира тази система?

Смея да кажа доколкото в БДЖ усилено означава нещо, не много близко до това, което в нормална фирма означава, но усилено работим по въпроса, максимално бързо, може би до края на това тримесечие да може нещо да се случи. Казвам нещо, защото са много нещата, които биха могли да се случват през интернет или по други електронни способи. Въпросът е да започнем нещо сериозно поне по някои линии, дестинации. Защото когато се пуска такава система, тя не може да бъде наведнъж в национален мащаб, трябва лека-полека да се подхожда с цел да не се провалим от самото начало. Така че определено нещо съществено се надявам да се случи до края на март, може би април.

Има ли все още сътресения в системата? Трябваше 2000 души да съкратите. Изпълни ли се този план до 31 декември 2011 година?

Не, не се изпълни този план до 31 декември. В момента продължаваме с процедурата. Както знаете, тези, които не приемат член 331, минават на процедура по подбор, която за съжаление също има доста за администриране в нея и отнема известно време, и за съжаление отново срокът се измества до към края на първото тримесечие.

А това означава ли, че може повече хора да бъдат съкратени от тези 2000 души?

Тези 2000 души са към плана за 2011-а. Така че със сигурност повече хора ще бъдат освободени, но то по-скоро няма да е така да го наречем ударно, доколкото, както сме казвали нееднократно, имаме някакво нормално текучество, има пенсиониращи се. Разбира се, те сега ще са малко по-малко, отколкото очаквахме, заради пенсионната реформа.

Тепърва трябва да видим колко хора могат да бъдат освободени от намаляването на броя на влаковете на ден, приключването или така да кажем основният, най-зрелищният етап от структурната реформа, който трябва да приключи в средата-края на февруари. Там вече наистина ще бъде най-вероятно предимно административен персонал, но да не казвам голяма дума, защото във всички звена имаме ужасно дублиране на длъжности.

Има и още нещо, което готвим в сферата на оптимизацията на човешките ресурси, но засега ще го спестя, докато имаме съвсем ясна идея дали може да стане, как може да стане, кога може да стане, за да не хвърляме бомби ей така просто.

Колко още хора могат да бъдат освободени, освен тези 2000 души?

Общо за цялата група... Още поне толкова спокойно могат да бъдат освободени с течение на времето, може би не само тази година, може би и в началото на следващата, но трябва да е строго обвързано с подобряването на процесите. До момента бяхме в добрата позиция... Дето се вика, нямаше проблем да освобождаваме наред по простата причина, че където и да пипне човек, имаше свръхресурс, абсолютно където и да пипне. Сега вече, като напредваме с тази реформа, нещата стават по-фини и там вече повече разчети и анализи да се правят.

Тоест в следващата година и половина могат да бъдат освободени още 2000 души от железниците?

Съвсем спокойно.

И това ще го направите вероятно?

Живот и здраве.

А очаквате ли съпротива от страна на синдикатите, каквато имаше досега?

Не, няма причина да има съпротива.