След като правителството отне 7 дни от отпуската за нерегламентирано работно време на държавните чиновници и голяма част от кабинета отлетя за Берлин, остана неясен въпросът какво ще научи администрацията за този кратък период и ще има ли допълнителни промени в работния график на чиновниците? Пред "Дарик" вицепремиерът Симеон Дянков заяви, че идеята е възникнала на среща между икономисти и представители на кабинета, а предложението е да се изравнят привилегиите за отпуск в частния и държавния сектор. Какво ще научат обаче чиновниците за 7 дни и защо министър Дянков не беше рамо до рамо с премиера Борисов, въпреки че в Германия основната тема беше финансова стабилност? Ето отговорите пред Дарик на вицепремиера и финансов министър Симеон Дянков:
Специално за езикови курсове за пет дни можеш просто да опресниш, евентуално да се фокусираш върху определена тема - примерно бизнес английски или как да не се загубиш в летище. Но пет дни не са достатъчни, за да научиш английски, но, разбира се, ние сме казали, че в рамките на тази програма 7 дни са задължителни за обучение. Оттам нататък, разбира се, по усмотрение на експертите и на техните ръководители те могат да имат и по-дълъг курс - примерно в Министерството на финансите още от 2010 година, вече трета година вървят курсове по английски и по испански, които по усмотрение на ръководителя, те казват "да, има нужда съответният експерт от такива курсове" и те са 20 дни, 30 дни, на няколко модула. Това всичко може да стане. А под по-кратките курсове имаме предвид някои основни курсове, които наистина 2, 3, 5, 7 дни стигат - примерно как да управляваш екипа си ефективно, особено за хора, които са на ръководни длъжности. Смятам, че това е доста полезен курс. Как да се справяш в стресови ситуации. Това за всички е важно. Някои курсове или по право, или по финанси, така че има доста възможности в кратък период да се научи доста.
Бихте ли разяснили малко по-подробно идеята си държавните служители задължително да работят от 10.00 до 16.00 часа, а останалото работно време да преценяват как да го позиционират в работния ден?
Идеята е именно тази - да се улесни работата на тези служители, които примерно имат малки деца и трябва да ги заведат на детска градина или съответно пък да ги вземат от детска градина, служители, които за съжаление имат някои здравни проблеми и им се налага често да ходят до лекар или в болница, те да могат да имат това гъвкаво време, или служители, които живеят далеч и зависят много от трафика, така че примерно те да имат възможност да почват по-рано работа - примерно от 7.30 часа или дори от 7.00 часа и да свършват по-рано, за да може поне в едната посока да не хващат трафика или децата да си вземат децата по-рано. Аз съм работил в такава система в Световната банка и просто съм видял колко... Работиш същите часове, но си много по-ефективен, защото знаеш и всички знаят, че този човек ще е по-рано на работа, но ще си тръгне ... (не се разбира - бел. ред.) и съответно задачите в самия екип се преразпределят. Смятам, че ще е много полезно и в нашето министерство всъщност, в Министерството на финансите, това го пробваме като пилотен проект някъде от август 2011 година, миналата година, работи много добре.
Днес министър Московски каза, че ще говори с Вас евентуално заемът от Световната банка да бъде в по-малък размер, отколкото е досега говорено - 460 милиона лева.
Би трябвало заемът наистина да е по-малък, защото вече голяма част от реорганизацията на компанията БДЖ е направена - нещо, което като се работеше преди година и нещо със Световната банка, не беше отчетено. Те бяха заложили редица стъпки, които трябва да се направят за следващите три години. Над половината от тези стъпки вече са извървени и съответно парите, които те бяха заложили, би трябвало и да са по-малко. Колко по-малко -наистина от два дни вървят тези разговори между министерството на транспорта и нашето министерство. Другата тук основна тема е, че продажбата на "Товарни превози", процедурата вече е в ход, също би трябвало да намали доста тази сума, защото парите от продажбата на "Товарни превози" ще си останат в дружеството и могат да се използват както за покриване на стари задължения, главно към немската банка KfW, така и част от тях за нови капиталови вложения. С други думи, аз очаквам сумата рязко да се намали, не просто да се намали с няколко десетки милиона, а да се намали много рязко.
Доволен ли сте от постигнатото от правителствената делегация в Германия - и по отношение на погасяването на дълга за мотрисите, и като цяло одобрението, да речем, за националното съфинансиране на европроектите?
Вчера всъщност бях един от посрещащите делегацията, защото премиерът Борисов в типичен негов стил беше поканил да направим няколко срещи на самото летище, за да може да върви работата, така че, така, на първа ръка още със слизането на Борисов, на Иво Московски и Трайчо Трайков говорихме какво са постигнали там в три основни направления. Първо, признанието от страна и на канцлера Меркел, и на финансовия им министър за това, че България вече е постигнала едно положение на финансова стабилност, която й позволява оттук нататък, както съм казвал, да мислим за икономически растеж. Това е хубаво да се чуе, макар че, разбира се, преди това посещение аз на два пъти миналата седмица говорих с финансовия министър Шойбле и вече се знаеха данните и съответните поздравления... И за тях между другото, те са една от другите две или три държави в Европейския съюз, които също рязко намалиха дефицита си през 2011-а спрямо 2010-а.
Втората тема, макар че по нея много се говори, тя реално не е била голяма тема на срещата в Берлин - за изплащането на тези стари заеми към германската банка от компанията БДЖ. Аз няколко пъти съм казвал и на моите посещения в Берлин, и писмено преди това посещение, че няма начин държавата, бюджетът да покрие тези задължения. Това е неправомерна държавна помощ, няма как да се случи. И съответно спестявания трябва да се търсят в системата на БДЖ. За радост вече такива спестявания има след реструктурирането в края на миналата година и вече те започват да плащат и да вървят в крачка с договора. Но голямото плащане на задълженията в последните две години трябва да дойде след продажбата на „Товарни превози".
И последната тема, на която премиерът много държи и за която говори, е: не е честно държави, които са финансово неефективни, с лошо финансово управление, да получават възможността за по-малко кофинансиране процентно от България. И следователно и аз поставих миналата седмица този въпрос пред колегата ми финансов министър на Германия, а и Бойко Борисов го е поставил и доколкото разбирам от него, а и от другите членове на делегацията, защото е важно общото мнение, има някакво разбиране от страна на канцлера Меркел и също решимост и от тяхна страна, и от наша страна да поставим този въпрос вече официално пред Комисията и пред председателя й Барозу. Този въпрос вече е поставен неофициално пред него.
Премиерът се похвали с финансовата стабилност, но Вие не бяхте до него в Германия, защо? Може ли да направим препратка към онова, което каза в края на миналата година, че цяла година прикрива грешките ви?
Не бях в Берлин, първо, защото вече бях ходил в Берлин, така че бях направил срещата с финансовия министър. И второ, защото премиерът, като пътува, някой трябва да е заместващ премиер и това бях аз, последните два дни. Един вид вече моята работа си беше свършена. А за това какви са резултатите ми като финансов министър... Всяка година излизат резултатите, сравнява се с другите държави и то е видно.
Възникна въпросът защо Цветан Цветанов беше в Берлин, тъй като позицията на Германия по Шенген е ясна, а Вие не бяхте, имайки предвид, че в момента Европа се тресе от финансова гледна точка и вашата позиция е изключително важна?
Защото ние финансово сме си свършили работата. Аз вече два пъти бях в Берлин на срещи с колегата ми и каквото има да си направим, сме си направили. Финансовите министри се срещат най-често от всички останали министри, така че се познаваме много добре. Просто няма какво допълнително да си кажем, но и в предишния петък, и в понеделник по телефона си говорихме, за да създадем базата за самите преговори между канцлера Меркел и Бойко Борисов.