Повечето учители не биха приели дете с увреждане в класа си
Повечето учители не биха приели дете с увреждане в класа си / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Повечето учители не биха приели дете с увреждане в класа си
48951
Повечето учители не биха приели дете с увреждане в класа си
  • Повечето учители не биха приели дете с увреждане в класа си

68 процента от учителите не са готови да приемат дете с увреждане в класа си, а 51 процента от родителите не са чували за алтернативи на домовете за деца с увреждания. Това показва изследване, проведено сред 1300 души. Обект на проучването, проведено по поръчка на Държавна агенция за закрила на детето, са били деца, родители и учители.

Голяма част от българите не знаят какво представлява процесът на деинституционализация. Според обществените нагласи децата с увреждания би трябвало да се отглеждат в семейна среда, а съветите на лекарите към родителите да оставят в домове децата с проблеми са строго осъждани. Според Мира Радева, директор на МБМД, все още остава голям процентът на дискриминационните мнения сред обществото.

"Върху децата с увреждания има една много сериозна стигма. Те са били скривани години наред от очите на обществото. Те са разглеждани като една рана на всяко семейство, където се случи такъв проблем. Отношението на цялото общество, включително заинтересованите институции - лекари, учители, това в крайна сметка е елита на обществото, е неестествено дискриминационно", добави Мира Радева.

В момента усилено се работи върху извеждането на децата с увреждания от домовете за специализирани грижи и настаняването им в семейна среда чрез приемни семейства или осиновяване.