Всяка година от училище отпадат близо 16 000 ученици
Всяка година от училище отпадат близо 16 000 ученици / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова

Всяка година от училище отпадат по 15 000-16 000 ученици и затова един от основните приоритети в средното образование за 2012 г. трябва да бъде за намаляването на броя на учениците, напуснали училище, коментира за БТА председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева приоритетите в средното образование за следващата година.

Затова Такева смята, че Министерството на образованието, младежта и науката заедно с националните политики, които има - за безплатния транспорт, за безплатните учебници и закуски в училище, за извънкласните дейности, трябва да изисква от регионалните инспекторати по образованието и от властите в страната, да разработват местни образователни политики. Целта е с тях да се „спре изтичането на децата, като река, като вода от училище”, тъй като това са хиляди паралелки и хиляди работни места, коментира синдикалният лидер.

Според синдикатите през последните години няма тенденция за намаляване на отпадащите от училище ученици и това е много тревожно. По думите на Такева затова основният приоритет е устойчивостта на училищната мрежа във връзка с обхвата на учениците в училище. Друг приоритет е свързан с повишаването на качеството на учебно-възпитателния процес, част от което е промяната в учебното съдържание и в учебните планове. „Трябва да се направи така, че учениците да заобичат училището, да отиват с желание в него, а учебният материал да бъде съобразен с тяхната възраст. Трябва да се създадат условия за поощряване на всяко дете в училище”, коментира Такева.

Сред приоритетите на синдикатите се нареждат още квалификацията на учителите и разработването от МОМН на новия Закон за предучилищното и училищното възпитание.

„Създаването на новите държавни образователни стандарти изисква много време и дискусии”, заяви Такева. Тя уточни, че категорично не одобрява идеята да има неограничен брой учебници по даден предмет - сега те са до три, а учителите избират по кой учебник да се учи. „Тази демократичност на МОМН ще създаде големи трудности на учителите, тъй като ще трябва да прочетат безброй учебници, за да подберат най-добрите за учениците”, коментира синдикалният лидер.