Снежни неволи по пътищата
Снежни неволи по пътищата / Sofia Photo Agency, архив
Снежни неволи по пътищата
48487
Снежни неволи по пътищата
  • Снежни неволи по пътищата

За пореден път снеговалежите в България успяха да затруднят движението по пътищата. Десетки коли прекараха нощта на пътя между Мъглиж и Николаево заради обилния снеговалеж. Гражданска защита се забавили - техниката, която използвали, за да изтеглят от преспите колите, се развалила.

За блокираните пътници беше съобщено от гражданин във автофорума OFFRoad-Bulgaria.com. На сигнала се отзовали други любители на автомобилите от Пловдив.

На 22 декември Иван Недокланов се прибирал за празниците от Хасково към Русе. До село Ветрен, община Мъглиж, край Стара Загора пътят бил идеално почистен.

Иван Недокланов: „Километър от Ветрен започнаха да се образуват някакви навявания. Видях колона от ТИР-ове. Предположих, че нещо са закъсали. Изпреварих ги и тогава видях, че са спрели и коли. Предположих, че има някакъв по-сериозен проблем и си намерих място в колоната. След това оставих колата и се разходих пеша. Видях, че са се образували две-три тапи. От отсрещната страна коли, които са се опитвали да заобиколят ТИР-овете, са се завъртели, имаше и камион, който беше поднесъл. Опитахме се с още няколко човека да ги подредим, да освободим място, да се махнат тези, които са в насрещното движение. В това време друг камион поднесе и му се извъртя ремаркето. Стана невъзможно и в двете страни да се движат колоните. Аз се озовах към 19.30 часа в този район. Към 21.00 часа имаше тапи и от двете страни, започна и да натрупва много сняг. През това време дойде трактор, който да разчисти пътя, но той се оказа счупен. И екипите заседнаха на пряспа. Имаше хора с деца. Аз обикалях, доколкото ми беше възможно във виелиците. Аз си тръгнах след 02.00 часа от там. КАТ вече бяха затворили пътя да не се набутват повече коли и твърдяха, че Гражданска защита е тръгнала, но аз не видях никой от Гражданска защита".

Недокланов разказа още, че започнал да търси начин да се свърже с телефон 112, но мобилният оператор, на който е клиент, отказал да го свърже със спешния телефон. За сметка на това носел със себе си компютър с мобилен интернет и успял да напише във форума на сайта OFFRoad-Bulgaria.com, където подал сигнал за бедстващи хора. Това се случило в периода между 19.00 и 24.00 часа. Същевременно вятърът се усилили и започнал да затрупва спрелите леки автомобили. Илиян Белов видял информацията за бедстващи хора в автомобилния форум и заедно с негов приятел тръгнал от Пловдив към мястото на инцидента.

Илиян Белов: „След като получихме сигнала от бедстващ колега и решихме да организираме т.нар. спасителна мобилна група към нашата организация. Нещата не стояха точно така. Когато отидохме на място, въпреки че КАТ се опита да пресече действията ни, имаше създадени КПП-та и не допускаха никого. Наложи се да обикаляме нивите, за да можем да излезем пак на главния път, докато намерим къде точно се е случила ситуацията. Когато отидохме, положенията абсолютно беше без контрол. Бедстваха стотици хора - над 40 ТИР-а, над 100 коли - в които имаше жени, малки деца. Някои от автомобилите нямаха гориво. Гражданска защита изнемогваше. Счупиха се половината машини. Хората измръзнаха, имаше много силен вятър и ситуацията се влошаваше с всяка минута. Колите все повече се окопаваха и нямаше възможност да бъдат извадени. Продължихме до около 04.00 часа сутринта. След това нещата трябваше да бъдат оставени изцяло в ръцете на Гражданска защита, защото започнахме да си пречим взаимно. Ние помагахме персонално на закъсалите хора, а те се опитваха да разчистят пътя със снегорините, но не помагаха на никой от закъсалите автомобили - не бяха издърпани коли нито от Гражданска защита, нито от МВР".

Много добре се справи нашият екип, коментира за Дарик главен инспектор Георги Иванов, заместник-ръководител на областно управление „Пожарна безопасност и защита на населението" в Стара Загора: „От 22.00 часа сме пратили екип - две машини. Имаше закъсали ТИР-ове, имаше и лека катастрофа, която предизвикваше тази тапа. Нашият екип започна да вади ТИР-овете. Извадихме 28 ТИР-а, три микробуса, 12 коли, 4 автобуса - два турски и два румънски. Мисля, че екипът се справи много добре. Те ще останат да дежурят в района до светлата част на деня. ТИР-овете карат с изключително изтрити гуми. В снега въобще не могат да се движат. Правят задръствания, извъртат се на една страна и затова се получават тези неща. Те на нас да звънят, а пътноподдържащата фирма не направили път до там. Ние и да отидем, какво да правим - да ги извадим от преспите, но пътят като не е почистен, къде да се движи тази кола. Просто пътят трябва да се затваря, пътноподдържащите фирми да почистят и след това да се пускат".

Пътнопочистващите фирми поеха ли някаква отговорност?

Главен инспектор Георги Иванов: „Те хората си вършат работата, но тапата се е получила от станалата катастрофа. Трябваше да дойдат разследващите органи, да направят снимки и за това се е получило това забавяне, не че не са действали службите".

Заради това нещо много хора са закъсали на пътя и то доста време?

Главен инспектор Георги Иванов: „Вятърът в района е много силен. Те чистят, но е невъзможно да се опесачи, защото машините като пуснат пясъка, вятърът го издухва от пътното платно. Районът е такъв, със силен вятър и дори след снегопочистващите машини, резултати са никакви".

Закъсалите автомобили по пътищата при първия снеговалеж вече не са изненада за никого. Дни преди прогнозата за сняг чиновниците в ресорните ведомства уверено твърдят, че са готови да посрещнат предизвикателствата, но накрая почти всеки път се оказва, че има закъсали по пътищата. Виновни никога няма. За това пък отскоро гражданите взеха да се организират и сами да си помагат. Всяка подобна инициатива трябва да бъде подкрепяна.