До края на тази година ще бъдат изградени между 8 и 15 зарядни станции за електромобили в София. Такава е амбицията на българската компания „Ренърджи" и германската Siemens, които имат общ пилотен проект за изграждането на колонките за зареждане на електрически коли. Макар броят на автомобилите на бъдещето в България да е все още символичен, интересът към този сектор расте. В интервю за Дарик Ралф Бишур, който отговаря за проектите на Siemens в сферата на електромобилността за Европа, посочи, че в много европейски страни правителствата субсидират този сектор и изграждането на нужната инфраструктура. Според него допълнителен стимул за хората да имат електромобил ще бъде възможността твърде скоро те да търгуват с излишната електроенергия, която са заредили. Ралф Бишур - мениджър Бизнес развитие на направление „Електромобилност" в Siemens AG, сектор "Енергетика":
Доколко Европа вече се отваря за електромобилите и доколко европейците са готови да инвестират в тях? Къде е България в този процес?
В компанията аз отговарям за стратегията за Европа и мога да ви кажа, че има вече много проекти, които се случват. Бих споменал Португалия, Дания, Холандия, Великобритания. Като мисля, че възможностите пред България са съществени, защото България е страна, съизмерима с Португалия. Доста близка като характеристика.
Има ли единен модел, по който се решава въпросът с инфраструктурата в Европа - като поставяне на захранващи станции, те стационарни ли са, инвестира ли държавата в тяхното изграждане?
В повечето държави в момента се случват пилотни проекти, които в голямата си част са субсидирани от държавата. В много случаи държавата подкрепя автомобилите. В Германия държавата субсидира инфраструктурата. Тъй като е прекалено скъпо стартирането на един такъв проект, си представям, че и в България, за да стартира той убедително, ще трябва държавата да субсидира инфраструктурата и може би превозните средства.
Придобиването на един такъв автомобил е скъпа инвестиция, а българите за съжаление са с най-ниски доходи в Евросъюза - да им кажем обаче колко по-евтино излиза да ползваш и да поддържаш един такъв автомобил?
Има, разбира се, разминаване между цените на електромобилите и на конвенционалните автомобили, защото един електромобил струва между 25 000 и 30 000 евро, докато един обикновен автомобил струва 15 000-20 000 евро. От друга страна, наистина електрическата енергия излиза по-евтино. Има и един допълнителен стимул, който ще стане факт в съвсем близко бъдеще в момента, в който собственикът на един такъв автомобил ще бъде и търговец на електричество. Автомобилът ще се зарежда през нощта, когато тарифата на електричеството е по-ниска. Ако той остане включен към мрежата ще връща електричество в пиковите часове, когато цената на електричеството е по-висока. По този начин човек ще може да реализира значителни намалeния на сметката си за километрите, които изминава. Това е бъдещето! В момента причината електромобилите да са толкова скъпи се корени най-вече във високата цена на батериите, но с темпото на технологично развитие може да очакваме, че точно този компонент в близко бъдеще ще стане доста по-евтин и съответно това ще се отрази на цената на автомобилите.
До пет години колко автомобили ще има в Европа според вас?
Добър въпрос. Трудно ми е да ви дам картина за след пет години, защото процесът сега започва. Много държави имат своите предположения - като в Германия очакванията са за един милион автомобили, но към 2020 г. Същото очакват и в Дания, въпреки че тя е по-малка държава. Един от основните проблеми да се прави в момента реалистично предвиждане е свързан с това, че на пазара не са налични все още електромобилите, които ще вървят по пътищата след пет или десет години. Превозните средства, които виждаме в момента, са предимно от азиатския пазар, а големите световни производители на автомобили тепърва навлизат на този пазар и очакваме да видим какво ще се случи. За себе си мога да кажа, че следващата ми кола ще бъде електрическа, а и това ще бъде отговорът на младите хора. Това е отговорът на моите деца! Първото, което те ще поискат, ще бъде iPhone, а второто ще бъде електрически автомобил.
Казусът за това какъв ще бъде статутът на зарядните станции в България се оказва проблемен към днешна дата и даже би могъл да забави появата на тези колонки у нас. Партньорът на Сименс по този проект у нас - фирма „Ренерджи", вече е отправила запитване до Държавната комисия за енергийно и водно регулиране на каква регулация ще подлежат колонките. От компанията се надяват статутът на зарядните станции да не изисква дълга и сложна процедура по изграждането им. Управляващият директор на фирмата Никола Газдов:
Към момента все още няма недвусмислено тълкуване на въпроса ни дали зарядните станции за електромобили са така нареченото градско обзавеждане или пък са строеж. Защото ако приемем, че една зарядна станция е сграда, то тогава важат едни процедури, които биха означавали, че изграждането на такива зарядни станции за електромобили би било възможно едва след няколко години и то е свързано с много сложни процедури по промяна на устройствения план на столицата, концесионни процедури по отдаване на площта, която е необходима. Ако направим логичното съждение, че телефонните кабинки например, които по същността си са почти идентични като структура на разполагане със зарядните станции, тоест имат малък бетонен фундамент и кабел за електричество, че те биват третирани по коренно друг начин, то ние все пак разчитаме, че този казус и наличието на сериозна политическа воля и в общината, и в правителството, и в неправителствения сектор би означавало, че проектите ще започнат да се случват.
Какви са вашите планове, кога и колко зарядни станции да бъдат факт?
„Сименс - България" е основен технологичен партньор. Работим с ЕРП-тата, със Столичната община, с различните министерства, но, разбира се, за да започнат да се случват нещата, трябва да има процедура как това да стане и нашата идея е до края на 2011 година да има между 8 и 15 зарядни станции, голямата част от които ще са в София. Вярваме, че ще успеем да поставим няколко във Варна, както и в Пловдив. На първо място смятаме, че е важно е не да се разполагат зарядни станции някъде в града, защото там изглежда, че би било нужно да ги има. Правим така, че станциите следват колите. Където знаем, че има електромобил, искаме да поставим зарядна станция. И смятам, че когато хората започнат да виждат все повече електромобили и съответно зарядни станции по улиците, хората ще започнат да мислят за купуването на такава кола, защо освен екологичен, този автомобил е и евтин.