Потребители стават жертва на злоупотреба с лични данни от мобилни оператори
Потребители стават жертва на злоупотреба с лични данни от мобилни оператори / www.sxc.hu
Потребители стават жертва на злоупотреба с лични данни от мобилни оператори
38090
Потребители стават жертва на злоупотреба с лични данни от мобилни оператори
  • Потребители стават жертва на злоупотреба с лични данни от мобилни оператори

Как със злоупотреба с личните ви данни може да станете жертва на финансова измама - историята на репортер от Дарик, който се оказа с договор и сметка към Globul, за които не знае. Как да следим дали имаме сключени договори без знанието ни и как да търсим правата си в подобни случаи?

Диспечер на Globul: Добър ден. С какво мога да помогна?

Репортер на Дарик: Добър ден. В офис на Germanos разбрах, че имам трети договор с Вас, който аз не съм подписвала.

Диспечер на Globul: Да, на Ваше име има три номера.

Такава новина може да получи всеки един от вас в момента, в който провери какви договорни взаимоотношения има със съответната компания. Оказва се, че ако случайно не разберете или нарочно не попитате, може с месеци, дори с години на ваше име да се трупа сметка. В моя случай при прекратяване на договор с Globul консултантът ме попита кой от трите номера да прекрати. Тогава разбрах, че вместо два, за които знам, на мое име е подписан и трети договор с мобилния оператор. На място ми отказаха повече информация за това къде е подписан договорът, беше ми отказано и копие от документа, за да сравня подписа. Консултантите обясниха, че нямат право да дават подобна информация. Единствено разбрах мобилния номер, с който неясно как съм се сдобила. Научих още и че от ноември съм плащала по 10 лева за услугата.

Поисках от диспечер на компанията да спре изходящите повиквания към този номер:

Диспечер на Globul: Вие не знаете, че сте сключили договор за мобилни услуги, така ли?

Репортер на Дарик: Не, че не знам. Аз не съм сключвала такъв договор.

Диспечер на Globul: Така ли? Ами аз виждам тук този номер, Вашата лична карта.

Репортер на Дарик: Моята лична карта най-вероятно я имате, сканирана от миналите ми...

Диспечер на Globul: Ако твърдите, че има някаква злоупотреба и някой е злоупотребил с личните Ви данни, има си канален ред чрез полицията.

Репортер на Дарик: Имате ли вина в случая? Имате, защото вие не сте поискали личната карта.

Диспечер на Globul: Госпожо, заповядайте в полицията, ако твърдите, че някой е злоупотребил в наш офис с Вашите лични данни - някой е отишъл в наш офис и е злоупотребил с личните Ви данни.

Репортер на Дарик: Аз бих искала да се спре този номер, за да не могат да набират от него. Разбирате ли ме какво искам от вас? Ясно е, че ще се обърна към полицията.

Диспечер на Globul: Само че номерът не е откраднат или загубен, няма как да го спрем. Единствената причина, поради която спираме изходящи обаждания, е тази.

Репортер на Дарик: А по причина, че вие сте злоупотребили?

Диспечер на Globul: Как ние сме злоупотребили? Не мога да Ви разбера?

Репортер на Дарик: При условие, че аз не съм подписала такъв договор....

Диспечер на Globul: Аз виждам Вашия подпис, така че ако смятате, че някой е злоупотребил с Вашите данни, естествено, че не говоря за Globul, а за някой, който е отишъл в офис на мобилния оператор и е сключил договор на Ваше име....

Репортер на Дарик: ...и Globul не е поискал лична карта.

Диспечер на Globul: Иска се лична карта, така че... има канален ред, обърнете се към полицията.

Репортер на Дарик: Давам жалба в полицията, след което кога ще ми бъде спряна тази карта, за да не могат да звънят непознати, защото някой ваш служител не е поискал лична карта.

Диспечер на Globul: Вие не я ползвате тази карта, така ли? Моля?

Репортер на Дарик: Защото ваш служител...

Диспечер на Globul: Моля? Ало? Прекъсвате ми.

Репортер на Дарик: Чувате ли ме?

Диспечер на Globul: Не.

Репортер на Дарик: Как не? Вие ми отговаряте, пък не ме чувате, така ли?

Диспечер на Globul: Моля?

Репортер на Дарик: Отговаряте, пък не ме чувате.

Репортер на Дарик: Благодаря Ви за обаждането. Приятен ден!

След като диспечерът прекрати разговора и не пожела да ми даде никаква информация, нито да спре изходящите повиквания, подадох жалба в полицията. Потърсихме отговор от мобилния оператор "Космо България мобайл". Оттам изпратиха единствено писмен отговор, в който се съобщава, че договорът е бил сключен в магазин от веригата Internity, търговски представител на Globul. За да получа копие от него е необходимо да подам жалба в магазин на оператора и в едномесечен срок договорът ще бъде предоставен.

Десетки са клиентите на мобилните оператори, станали жертва на злоупотреба с лични данни, обясни Янаки Генчев, който е председател на Асоциацията на потребителите на телекомуникации и интернет: „Този казус е доста масова практика. Става дума за това, че в офис центрове на мобилни оператори се извършва злоупотреба с лични данни, като служители на съответните телекоми злоупотребяват с личните данни на този потребител. Тоест той е отишъл да си направи абонамент, да си подпише договор с оператор, след което вече зад гърба му тези данни се мултиплицират, издават се нови карти без негово съгласие, като той става бенефициент на тези карти и всичките права и задължения му се вменяват. Той трябва да плаща абонамента, лизинг и редица услуги, които не ползва."

От асоциацията съветват всеки, който стане жертва на подобна измама, да подаде жалба към районната прокуратура: „По местоживеене за документ с невярно съдържание, като попълни само своите лични данни, оттук нататък задължение на прокуратурата е чрез Министерство на вътрешните работи да открие кой точно е злоупотребил с това свое деяние с личните данни на съответния потребител. Това е инкриминарано престъпление. Това, че никой още не е влязъл, поне според нашата информация, не означава, че няма да влезе. На второ място, трябва да отправят жалба до Комисията за защита на личните данни. Жалбата трябва да бъде отправена спрямо мобилния оператор вече, тъй като той е администраторът на тези лични данни, а неговият служител е трето лице, което той е упълномощил да събира и да се разпорежда с тези лични данни.

Наказателният кодекс предвижда до три години затвор за злоупотреба с лични данни.