В Охрид днес трябваше да започне съдебния процес за потъването на кораба "Илинден" в Охридското езеро на 5 септември м.г. Тогава се удавиха 15 български туристи. Делото обаче не тръгна от първия път и беше отложено за 18 януари.
Причина за отлагането беше неявяването на единия от подсъдимите - Бранко Баич. "Баич не се яви, защото не е редовно призован", обясни адвокатът му Славко Тотевски. От съдията по делото стана ясно, че призовката е изпратена преди време, но до момента не е върнат отговор. Тотевски заяви единствено, че клиентът му няма вина и отказа да отговори кой трябва да бъде съден.
Другият подсъдим по делото - Сотир Филевски, капитан на кораба, отказа да отговаря на въпросите на медиите, а адвокатът му Саво Коцарев коментира, че вината за случая не е негова. По думите му отговорност трябва да носи застрахователната компания "Лойд", дала сертификат, че плавателният съд е годен."Присъствието на Баич е съществено по процеса", коментира още адвокат Коцарев. "Няма сила, която да накара Баич да дойде, но има правни средства делото да върви. То може да се води задочно", коментира той.
Част от българите, оцелели при инцидента, са упълномощили адвокати, които да ги представляват пред основния съд в Охрид. Оказа се обаче, че част от пълномощните не са нотариално заверени. До следващото заседание по делото ще трябва адвокатите да уредят и този въпрос.
Корабът „Илинден" потъна в Охридското езеро на 5 септември миналата година. На борда на плавателния съд имаше близо 50 български туристи, 15 от тях се удавиха. Корабът пътувал за манастира „Св. Наум" на югозападния край на Охридското езеро. Той се е преобърнал на около 200 до 300 м от брега на Охридското езеро. Инцидентът е станал при идеални за корабоплаване атмосферни условия, при дълбочина на езерната вода от 6 до 8 метра.
Прокуратурата обвинява капитана на кораба Сотир Филевски и хърватския гражданин Бранко Баич, пълномощен представител на германската компания "Лойд", който е гарантирал техническата изправност на потъналия кораб. Обвиненията срещу тях са за извършване на тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото в транспорта.