Бум на жалбите за измами при онлайн пазаруване
Бум на жалбите за измами при онлайн пазаруване / снимка: sxc.hu
Бум на жалбите за измами при онлайн търговия
33971
Бум на жалбите за измами при онлайн търговия
  • Бум на жалбите за измами при онлайн търговия

Два пъти повече българи се жалват в Европейския потребителски център тази година спрямо предишната, като повече от половината сигнали са за измами при онлайн покупки. Това съобщават експерти от центъра, като статистиката важи както за страната, така и за целия ЕС. Измами при онлайн търговията има както при закупуване на стоки, дрехи, обувки, така и на услуги, резервиране на хотели, поръчване на билети по интернет. Това заяви Игнат Арсенов, юридически консултант в центъра.

„Жалбите, които се подават до нас, са основно свързани с пътуване и настаняване. За цяла Европа два и половина пъти повече мъже са се обърнали към европейските потребителски центрове, отколкото жени. В почти половината от случаите ние разрешаваме спора", каза Арсенов и посъветва потребителите да прегледат сами интернет сайтът, преди да закупят определената стока или услуга. „Вижте дали изглежда добре, дали има данни за търговеца - неговият пощенски адрес, дали има форма за подаване на жалби, дали и поставил на видно място общите условия - как се правят доставки, как да се оспорват. Използвайте търсачките, веднага ще намерите форуми, в които недоволни потребители се оплакват. Най-сигурните начини за плащане са чрез кредитни карти или онлайн системи за плащане, по които има начин да се оспори самото плащане", допълни той.

„Преди да закупим стоки или да поръчаме услуга онлайн, трябва да направим собствено проучване на фирмата, като например какви данни за контакт е оставил продавача", допълни Венцислав Петков, консултант в центъра. „Трябва да получите информация от търговеца за неговата фирма, данните му за контакт, характеристиките на стоката, цената на стоката с включени всички данъци и такси, начин на плащане и разходи по доставката, както и приблизително време на доставката", съветва Петков.

„Добър вариант е да проверите и кой притежава домейна на сайта - кой го е регистрирал и коя държава. Искането на голяма сума пари като капаро от страна на продавач, без доставяне на стока е до голяма степен индикация за измама. Добре е да изискате предварително доказателства за оригиналността на стоките - сертификати и други документи за качество. Това в най-голяма степен важи за т.нар. онлайн аукциони, при които се наддава за цената на определена стока", каза той.

Стока, поръчана по интернет, не може да бъде доставена в срок, по-дълъг от 30 дни. Експертът също обясни, че, пазарувайки при интернет, имаме същите права, както и на място, като например двегодишната законова гаранция и срок, в който можем да анулираме договора, без обяснение защо. В различните държави членки той е между 7 и 15 дни, за България - 7 работни дни. Петков припомни, че ако получаваме спамове или съобщения, които не сме поискали, можем да помолим да ни изтрият от контакт листата, защото това е незаконно. По думите му в никакъв случай не трябва да купуваме хранителни добавки или лекарства онлайн, защото там контролът е занижен.

Много са примерите на различни измами, случаите на които са били решени от европейските потребителски центрове и клиентите са били обезщетени, обясниха още експертите. Като се започне от онлайн търговия с парфюми, които се оказват фалшиви, забавени или забравени или френски търговци, които теглят суми от кредитни карти и не изпращат стоките. Ето и още един конкретен пример, с който трябва да бъдем особено внимателни, според Петков. „Много българи бяха „ужилени" от един германски гражданин, който предлагаше самолетни билети онлайн по дестинацията София - Берлин и обратно. Оказа се, че той изобщо не е лицензиран за извършване на авиопревозваческа дейност. В момента той е в процедура по несъстоятелност и съветваме всички потребители, които имат оплаквания от него, да подават до синдика своите искания като кредитори", каза Петков.