Общините искат друга философия за местните финанси
Общините искат друга философия за местните финанси / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Общините искат друга философия за местните финанси
33949
Общините искат друга философия за местните финанси
  • Общините искат друга философия за местните финанси

 

Председателят на Националното сдружение на общините в Република България и кмет на Смолян Дора Янкова в "Седмицата".

Искате ли по-високи данъци, общините?

Искаме друга философия за местните финанси, защото в условия на криза едва ли общините ще бъдат тези, които ще дадат по-голямо данъчно бреме. Вижда се - средата, духът, атмосферата на правителство, на синдикати, на работодатели е да бъдат данъчните тежести не толкова непосилни за бизнеса, пък камо ли за физическите лица, за хората, които представляваме. Нашата философия беше съвсем различна като послание към правителството и към българския парламент. Ние търсим един от икономическите данъци, данъка за подоходното облагане на физическите лица, който е 10 процента, да не се променя, а 8 процента да остане държавен, а 2 процента да стане местен данък. Това дава. . .

Тоест, който където си живее, в неговата община да остават 2 процента директно от доходите му, а не чрез преразпределение през държавния бюджет?

Да. Сега, затова. .. имало е периоди, в които е било 70 за общините, 30 за държавата; 50 за държавата, 50 за общините. Самият министър-председател беше активен кмет, когато старият кабинет успя чрез делегираните дейности от държавата да центрира този данък и да го прибере.

Сто процента се прибира в момента.

Сега ние търсим и икономически лостове. Да речем, едно предприятие в Шумен, новоизграждащо се, което ще даде 500 работни места, колегата кмет и общинският съвет могат да решат тези 2 процента да стимулират, да не се дължат на общината, той да бъде с 8 процента данък, този инвеститор, това да бъде един стимул. . .

Ама, това означава, че искате и 2 процента и от корпоративния данък, а не само от доходите за физически лица. . .

Да.

. . . т.е. данък печалба, така да се каже?

Да. Тоест ние искаме променена база, друг тип философия за бюджетите на общините...

А от ДДС искате ли да остава нещо директно за общините?

По ДДС-то е малко по-радикален, Данчо Лечков вдига тази тема. Той я вдига от опита, който е чул в Щутгарт, който се дава като. . .

Тоест колкото повече пазаруват хората в Сливен, толкова повече пари да остават директно в Сливен.

Но на този етап. .. мисля, че стъпка по стъпка би могло, на този етап и миналата година, и тази година нашите идеи за нова философия за местните финанси се попари, че няма да има. Още повече, че министър Дянков в парламента беше радикален. Каза ГЕРБ няма да променя отношенията, финансовите отношения с общините и данъчната база.

Ами, то има логика, вие БСП не го, дето. .. вие си признавате, че вие сте прибрали всички пари от общините централизирано. . .

Така беше, да.

. . . и сега давате акъл, левите кметове, вече на ГЕРБ да направи това, дето вие сте направили обратното.

Ние даваме акъл, общините, всинца заедно. Защото там живеят гражданите, там трябва да има икономическа активност и да не се задълбочават пропастите и контрастите за център и периферия.

Тоест вие не искате данък лукс, както го кръстиха медиите, макар че това е доста спорно дали ти живееш луксозно, ако живееш в апартамент, чиято данъчна оценка е с 30 процента по-висока от средния за общината.

По същество в това, което ще бъде променено в данъците, с които оперираме общините, няма нова философия. Има възможности която община иска да върви нагоре. Няма нещо ново, което да бъде нов приходоизточник. Данъкът лукс. .. ние реално бяхме правили сметки и не очакваме да се напълни хазната на общините, по-скоро периферията на столицата, и вие виждате от облитанията къде би могло да има нещо в повече в портфейла на общината. Но това. . .

Тоест вие казвате Смолян няма да се възползва. . .

. . . но това не са онези отношения държава - община. . .

. . . да обложи по-скъпо. . .

. . . държава - парламент, разбиране към потребностите на общините. Това на този етап е - ето ви една възможност, тъй като нямаме да ви дадем пари, да ви дадем малко повече за това, за което. . .

Вземете си сами.

. . . искате, ако искате, натоварете си гражданите. Няма как да се случи.

Добре, а според вас изобщо тази идея, справедливо ли е примерно човек с 6 средни апартамента да не плаща повече за тях, а един, който има с 30 процента малко по-хубав апартамент от средния за общината, в която живее, да се смята за луксозно живеещ и да плаща?

Винаги първото жилище е основно и е с намаление 50 процента, и след това за всяко жилище се плаща на 100 процента данъкът. Така че по отношение за справедливостта богати - бедни ние няма с вас да намерим сега златното сечение.

Да, защото пък не трябва ли левицата да застъпва точно тази теза даже тези с по шест да плащат. Значи, за първия да плащаш като нормален човек и оттам нататък втори, трети, четвърти, пети и шести. .. шестият да е шест пъти повече?

По-скоро, по-скоро аз мисля, че това, което успяхме общините да наложим като принцип, е, че българските граждани си плащат местните данъци и такси. Смея да го кажа. Но това, че приходната база остава да бъдат само местите данъци и такси, то не е достатъчно. Ние, ако отидем на този модел, това, което имате като местни данъци и такси, и тъй като продайте нещо или направете публично-частно партньорство, общините де факто за тези 20 години са декапитализирани. Продажби - приватизация, продажби - приватизация, ние нямаме какво толкова. Бихме могли с публично-частни партньорства да инициираме икономическа активност или нещо като интереси към самите общини. Това означава, че ние търсим нова философия във взаимоотношенията с държавата по отношение на местните финанси. И няма да спрем да я търсим. И миналата седмица при министър-председателя говорихме за това поне началото на следващата година да започне този дебат. Естествено, искам да кажа, в парламента, в парламентарните групи, в комисиите има нагласа. Необходима е само политическата воля.

Добре. От информацията, която имате, за да приключим тази тема с т. нар. данък лукс, ще има ли кметове, които ще вдигнат, разбира се, с решение на общинския съвет, данъците за малко по-хубавите имоти?

Въпрос на разбиране на общинските съвети и на самите кметове.

Каква информация на първа реакция. Смолян, разбирам от вашето мнение, няма да го направите?

Аз съм правила сметка, 2 - 3 по-богати къщи, в които, когато те си платят разгърнатата площ на такива, каквито са данъчните бази в града ни, мисля, че няма нужда един човек, който е успял и е създал, и създава и стопанство, защото това са хора, които са и икономически активни, и които плащат данъци и през предприятията си, аз да му сложа малко повече данък.

Това не е реплика на кмет от БСП. Някак си се объркват нещата в България. Ето, вие заемате една. . .

Кметът. . .

. . . според мен правилна позиция, нали, но от левицата. . .

Кметът. . .

. . . се очаква да казва богатият да плаща повече.

Кметът, когато стане кмет, той е кмет на всички и той трябва със закона и равнопоставено да намира онези баланси, така че обществото да е спокойно. Обществото да бъде мотивирано, да има икономически активни, другите да могат да потребяват и да може да прави тези баланси с общинския съвет.

А тази идея да се плаща данъкът върху имуществото на два пъти, не на четири пъти?

Малко ще притесни хората. Преди беше по-справелива.

Четох някъде, че много много се възползвали от тази възможност за разсрочване.

Но пак искам да ви кажа: гражданите на България са добри данъкоплатци към общините си. Ние успяхме да въведем една справедлива система, поехме си оперирането на данъците и таксите и мисля, че те си плащат. Там не ни е проблемът. Проблемът ни е другаде. Проблемът ни е какъв дял от брутния вътрешен продукт на държавата вземат общините. В последните 2 години той върви надолу - сме към 3,8. Стигали сме до 4,5 - 4,4.

Искат ли общините да се събират туристически данък на брой легло в хотелите, независимо дали се ползват? Примерно в Смолян има много къщи...и хотели.

Седнах и си направих сметка, когато чух за това.

Защото може. . .вие при вас какви хотели имате, колко легла?

Ние имаме около 3000 легла.

Средно . . .

Направих го на 20 лева.

Вие на 20 го смятате - минимумът за. . .

. . . и сметнах, че 60 000 лева ще съберем, сега събираме 73 000.

А сега на турист събирате повече, отколкото ще съберете на легло?

Сега събираме 73 000, което мен лично не ме изплаши, защото аз ратувам туризмът да се развива и да имаме възможности всъщност туристическата. .. . хората, които са заети в този бранш, да могат да го развиват. И искам да споделя нещо - тези пари къде отиват? Законът така е устроен, за туризма и за местните данъци и такси, че има съвет за туризъм и тези пари отиват за реклама и за малки инфраструктурни проекти. Те пак са една инвестиция в туристическия бизнес, в туристическата индустрия, в предлагането на пакетите. И това означава реклама, участие в борси. Това са средствата, с които една община прави логистика, подкрепя, рекламира, участваме във Велико Търново, да речем, софийска борса, правим реклама, правим експото, участваме в смолянското експо, това са все средства, които ние имаме като възможности и в едно съгласие със съвета по туризъм се разпределят. Правила съм сметка, че ако е 100 процента пълняемостта на Смолян, ще има към 270 000 лева. Сега това, което ще бъде по закон, се смята на 50 процента, но се два коридор - от 20 до 60 лева. И мисля, че отново общините ще бъдат справедливи към икономическите играчи, които са на терен, още повече че ще бъде нов данък, всъщност и досега то не е било такса, защото таксата предполага, че ти я предлагаш тази услуга. Много по-справедливо е да си стане данък. Но общините няма да се изкушат да отидат в тавана, в никакъв случай. И по никакъв начин мисля, че туристическите деятели не могат, или хора, които предлагат тази услуга, да се притесняват . . .

Добре де, но от това, което казвате, излиза, че това е пълна безсмислица. Един път вие обяснихте, че така практически ще влязат по-малко пари в общината, така че става дума за малки суми, втори път самите хора са смутени. Казват, че според тях е несправедливо - той туристи не може да си намери, да го караш за празното легло да плаща, вместо да го караш да плаща за хората, които реално са преспали в това легло в хотела. Тоест всички излизат, че нищо не печелят.

Аз няма експертно да влизам в темата. Казах, че, ако я сметнем на 20 лева, минималната цена. Ако отидем на 60 лева, другата цена, ние ще отидем на 180 000, но...

На удвояване на парите, които събирате. Ама честно ли е според вас за празно легло да плащаш?

. . . не се плаща за празно легло.

Е, то това е идеята. . . на легло.

Ние имаме примери и можете да поканите колегата от Чепеларе да ви разкаже, че на големи комплекси се плащат много малко средства, а това са средства, които хората си заплащат заради това, че казват ние имаме гости или нещо друго. Тук е сметнато на 50 процента пълняемост и ти дават коридор. И когато отидеш в най-ниския коридор, смяташ го, че си на 20 процента пълняемост.

Тоест вие сте за, разбирам.

Справедливо е.

Такъв вид данък.

Справедливо е.

А подкрепяте ли общините при преглед на колата в общините да се носят документите, т.е. документите за платени данъци на общините да се носят за преглед на колата, или какви заглавия. Гледах,нали, не плащаш на общината - не караш кола. Нали, нерде Ямбол, нерде . . . .

Това според мен е добре, това е един ред в страната. Защото може да си има хора, които само са си минали преглед и не са си платили и регистрирали колите. Нека междуинстуционално взаимно се подкрепяме. И това е за един ред в страната на самите институции. Тоест този, който прави прегледа, казва - да, тази кола е регистрирана в общината. Мисля, че това е един ред и пак . . .

Да ви кажа, на мен ми искат, винаги ми искат на прегледа за платения пътен данък. Сега обаче се започват усложненията, ако за целта ще трябва да доказваш, че си платил данъците за жилища например, пък ако си женен, пък жена ти платила ли е върху нейното жилище, при положение че половината кола е съсобственост, и става един хаос. Организирайте си по държавните и общински институции, вържете се с компютри. . .

Аз мисля, че за това, което говорите, има решение. Има добри практики, където може институциите, които имат отношение към собствеността, да си направим общи софтуери, информационни системи и това да не води вие да си носите бележката, а да се чукне в базата данни. Още повече . . .

Да, ама лошото, че ако се въвежда от догодина, вие няма да сте намерили тези добри практики и народът ще дава бележките.

. . . че Министерство на финансите с "Информационно обслужване" преди има една сериозно разработена система, в която разработена система заинтересованите институции, като избереш името Дора Янкова можеш да видиш собствеността, която има, и паралелно с това дали са платени данъците. Към това се стремим като публичност и прозрачност и мисля, че то ще сработи.

Да, въпросът е, че ако това се въведе като закон и някой трябва да мине на преглед на 2 януари, след Нова година, и отива на канала, където ги преглеждат колите, и това са частни всъщност структури, които извършват този преглед, там няма да има връзка с общината.

Но той данъкът не се дължи от 2 януари веднага.

Още. .. ами, то трябва да се види дали за предната година се дължи. . . не, не, става дума дали за предната година сте си платил данъците. Ако не си платил, няма да те преглеждат. И значи излиза, че човек ще трябва да си носи бележките на себе си, на жена си за всичките си имоти, че е плащал.

Аз мисля, че това няма да се . .. . С това, което се приема сега като законодателство, убедена съм, че нито ще се натоварят гражданите допълнително толкова много, защото, първо, няма такава атмосфера в страната, нито ще се създадат по-специфични препятствия. Убедена съм, поне кметовете сме достатъчно гъвкави, ще седнем, ще мислим и онези неща, които винаги са били в услуга и в полза на гражданите, ще ги намерим като мярка.

В смисъл не трябва ли първо да се свърши тази работа, за която вие говорите, и да кажем: всички места за прегледи на коли са свързани с общините с компютри, тази работа вече сме я свършили, и оттогава, откакто кажем, че всички сме ги свързали, оттогава ще караме хората така да правят. Не е ли това логиката на нещата?

Ама, сам знаете, че не сме изрядно подредено общество, нали? Стремим се към това.

За какво е разликата от 50 милиона лева, нали, които искат допълнително кметовете, спрямо заложеното в бюджета?

Дори мисля, че сме прекалено скромни.

Да, то не е голяма сума. Това е два пъти. ..

Мисля, че сме прекалено скромни. Това, което го искахме като общини, поискахме за капиталови разходи, за публичната инфраструктура, поискахме 27 милиона. Поискахме за зимно поддържане още 6 милиона. Поискахме за административния капацитет 14 милиона и мисля, че поискахме още средства за социалните домове. Там, работещите в социалните домове са с най-ниско заплащане и мисля, че това са неща, които са свързани преди всичко . . . Ние искаме административният капацитет да бъде запазен. В това, което направихме като прочит на бюджета, видяхме една голяма разлика между статута на държавния служител във ведомствата, в министерствата и в общините. Т.е. ние отново сме с 10,8 процента с по-малко средства за служителите в общините, докато в министерствата успяха да се върнат на средствата към началото на 2010 година. По никакъв начин не бихме искали точно ние, кметовете, хората, с които работим, да бъдат, видите ли, че тъй като са общинари, да бъдат ощетени в заплащането, в техния статут, във възможностите, които имаме заедно, когато предлагаме публичните услуги. По зимното поддържане. Когато идвах насам, очаквах да ми зададете този въпрос, защото и зимата чука на вратата. Направих една. . .

Сега да ви кажа, то до Смолян не е много комфортно пътуването и без да е зима.

. . . си направих една сметка. Сега имаме 14 милиона в закона за бюджета за всички български общини за зимно поддържане. Само сметнах, че 23 хиляди километра е четвъртокласната общинска мрежа, която е 65 процента от всички пътища в страната. И излиза 600 лева на километър за година. Ако чистиш в община, родопска, като моята - Смолян, се пада по 100 лева. Със 100 лева за цял един месец трябва да правя зимно поддържане на 1 километър.

А колко ви взимат фирмите след всички конкурси?

Смятате ли го как става?

А колко струва иначе, да видим разликата?

Реално стойността в планинското поддържане е 2000 лева на километър.

На година?

На година.

А ви дават 100.

Това означава, че ние моментално генерираме дефицит, моментално, още със залога. Трябва да вадим да дофинансираме. Там искаме 8 милиона, от 6 до 8 милиона да се увеличат. Или да седнем просрочията да ги изчистим и да увеличим бюджетните взаимоотношения за следващата година.

Тоест разликата е 20 пъти между това, което е реално, и това, което получавате. Т.е. не може да се разчита и на господ да не вали.

Или да намерим стандарт. Защото това, че има много селца, това, че има много махали в България, това, че има много населени места, ами направихме средищни училища и защитени училища. Ние возим по две, по три, по пет, по шест деца, а децата трябва да се учат. Горна Арда, в една от махалите в Горна Арда ние имаме човек на хемодиализа. Той трябва да бъде возен. По конституция българският гражданин трябва да има достъп до всички публични услуги - до лекар, хляб да се закара, т.е. отечеството трябва да функционира. Кръвоносната система са пътищата и едно е, че никой не иска да направим стандарт за планински път и за полски път, другото е, че си караме по стария начин. От 20 години е 14 милиона и там финансовият министър си записва 14 милиона.

Добре, бе, и при БСП е било същото. Т.е. това не е Дянков проблема.

Да. И ние постоянно сме го писали във всички протоколи за разногласие, които подписваме с Министерството на финансите, тъй като това са дребни суми, тъй като ние общините се държим партньорски, защото не сме се радикализирали. Винаги се казва - добре, пишете протокола за разногласие и ако някой успее да си докара повече средства.

Добре де, ама вие сте. . .

Затова ви казвам, че трябва друг закон за общинските финанси. По правилата всичко, ясно, с икономически. . . Ето това са примерите, че на нас ни е необходим друг закон.

Добре де, ама вие бяхте и оставате един от най-влиятелните хора в социалистическата партия, изобщо в левицата на България, и вашата партия, вашите хора бяха 4 години на власт. И нито има тоя закон с новата философия, за която говорите, нито проблемът с пътното почистване е бил решен със стандартите, за които говорите. Защо?

Ако трябва да бъда откровена, тогава имаше пари за общините. Идваха, макар и с разпределение на тройната коалиция, но имаше. Ние решихме нещо радикално. Сядайки с министър Орешарски, привлякохме 100 милиона и дадохме стандарт за общинска администрация. Имахме огромни контрасти. Общината, да речем, е в Ивайловград, служителят взимаше 300 лева, на другото място - 540, направихме стандарт. Имахме много пари за общински пътища. Ами, сега парите за. . .

Ама казвате, че за чистенето разлика няма.

. .. парите за капиталовите. . . за чистенето да, е проблем, който е стоял. Парите за капиталовите разходи на общините два пъти и половина са паднали. Ние сме разполагали с над 300 милиона, сега имаме 27 милиона, за всички общини 264 за капиталови. И ще кажете - да, ама имате еврофондове.

А, стигнахме до еврофондове.

Да, ама еврофондовете не са за четвъртокласна мрежа в големите градове, които са областните градове, където имат огромна селска периферия. Еврофондовете не могат да поддържат онази публична инфраструктура, в която в един момент ще трябва да смениш решетки, в друг момент ще трябва да направиш тротоар, бордюр, да благоустрояваш. Тогава какво? Седим, чакаме като Косето Босето един, два, три еврофонда. Не като Косето Босето, защото трябва да си ги заработил, да си направил проекта, да е качествен проектът. Но еврофондовете са онези средства, които трябва да допълнят развитието на страната и ние реално в момента нямаме национален и местен ресурс толкова много, който да прави националната и местната политика, а еврофондовете да изравняват различията, да бъдат по същество кохезията, т.е. ние сега казваме единствено еврофондовете. За еврофондовете мисля, че. . .

Миналата година сте искали да отпадне предвиденото тогава 5-процентно съфинансиране на проекти по европейските програми от общините, които по тогавашните ви изчисления са около 250 милиона лева. Тая година тоя спор има ли го, за следващия бюджет?

Приключихме го. Тази година кабинетът чу и в закона за бюджета средствата, които за тази година ще бъдат контрактвани, няма да има за тях съфинансиране.

И за следващата.

И за следващата, и мисля, че това е добро.

То е нещо, което сте решили с правителството.

И мисля, че това е добро за самите общини. Но оня договор, който миналата година е сключен, средствата за съфинансиране се дължат. Има нещо много хубаво по отношение на еврофондовете за общините. Ако ние трябва да направим един преглед, 1468 проекта са подготвени от общините и те са на стойност 3,3 милиарда. Ако направите пълен преглед на. . .

Лева или евро?

Лева. От тях са одобрени 1092 проекта на стойност 2 милиарда и 380 хиляди лева. И имаме само 14 общини, които не се интересуват от еврофондове.

Интересно, на кой не му трябва, я дайте примери за такива общини.

Нямам ги в момента, допълнително можем да ви информираме. Каква обаче. .. какви са процентите обаче като усвояемост? От всичките тези договори, които сме сключили, ние сме сключили договори за 35 процента от ресурса, който се полага на общините, но реално са ни изплатени 7 процента. И тук проблемът е като че ли по-бавното изпълнение на еврофондовете, притеснението на служителите да бъдат по-делови, управляващият орган, с общините. Общо, ако трябва да бъда откровена пред вас, евросредствата са бавни пари. Това са пари, които са буквално за 4 години, а създадохме психология у хората да кажат за всяко нещо напишете европроект и го подайте, и смятат, че европарите са една голяма каца с мед и там трябва само да гребнеш с лъжичката и да мазнеш, където искаш. Но де факто това не е така. Де факто това са средства, които са много добре разписани, много бавни, много подредени, изключително силно одитирани и проверени при всички институции. И това не е лошо, средата трябва да бъде дисциплинирана за всичко, в страната. И поради тази причина изключително бавни. Аз съм питала колеги кметове, които се радват на 1-2 проекта. Ние имаме общини с по 3-4 проекта. Но реално вече е въпрос оттук насетне да влезем в дебата за следващия планов период, за което ние в Албена бяхме, на много висок. . .

Да, предишната среща.

. . . глас го споделихме. Очакваме в началото на следващата година правителството да започне подготовката за плановия период 2014 - 2020 година.

Т.е. какви пари ще иска България по програмите на Европейския съюз за следващия 5-годишен период.

Първо, по философията на структурните фондове. За големите проекти, за транспорт и конкурентоспособност на икономиката сме за те да бъдат управлявани от правителството, но според нас българските общини трябва да се децентрализират фондовете за всичко останало. Да отидат в районите за планиране, за да могат да се изравняват различията. . .

В шестте района.

... и да има възможности те да бъдат оперирани от агенции или от други, на които да се даде доверие, а не да има чиновничество и притеснение за това, ако подпиша - греша ли, укоримо ли е, или не, да се нови отговорност и да бъде по-делови режимът.

Трябва ли да се съкрати броят на общините? Много ли са общините в България? Мисля, че вестник "Сега" преди седмица беше със заглавие под главата си, че в ГЕРБ имало такива планове.

Зависи от прочита и от философията за управление, кой какво иска и как иска да управлява страната. Аз знам със сигурност, че рязането на общините е механично. Някой седнал и си измислил, че трябва да съкрати 20 или 30 общини, да спести някакви парички, не е нормално. Има икономическа логика, има управленска логика, а това е наука - сяда се, дебатира се, има ясен център на тази философия. Казва се това е Министерски съвет или това е Съветът по децентрализация. Ние, общините, ще влезем в този дебат, в такъв дебат. Но в механичен дебат, че някой е решил да е добър управленец, защото ще трябва да съкрати общини, ние в такъв дебат няма да влезем.

Ама според вас иначе има ли всички тия логики, за които говорите, все пак общините да станат по-малко?

Различни са моделите.

Те са 260 и ...

И четири.

Четири...

Различни са моделите за управление в Европа. Всяка държава си избира модела за управление според това какво цели да постигне и тъй като на този етап се говори само за механично рязане, аз бих участвала в дебат, подобен дебат, с моята философия, например в смолянска община е голяма община, с голяма тежест в Родопа планина и мисля и в България, но е с 84 селца наоколо. И ако трябва да ми добавят още една малка община, не си представям с какъв ресурс и как ще бъде управлявана. Ако се погледне от друга гледна точка, че всяко селище, ако има управленец и около него кметски съвет, активност, това генерира онзи човешки потенциал, и граждански, който, да речем, в една Франция и в други държави, е изключително силно. И поради тази причина аз мисля, че трябва да има, първо, ясна визия за този, който иска да прави такава реформа, как ще влияе, какво ще прави, как ще я постига, дали ще изравнява различия, какви услуги ще се предлагат, как ще се управлява определена територия, какви публични услуги, пък те, искам да ви кажа, че в определени моменти имаме села, където единственото официално лице остана само кметът и не си представям да няма и кмет.

Какво стана с Родопския драматичен театър последно?

Сцена.

Тоест тя стана ... родопско-тракийски ли ще е, как ще се води? Нали към. . .

Бях. . . Чувствах се. . .

. . . Пловдив минава?

. . . много некомфортно. Имаше концерт миналата вечер на една именита певица - Христина Лютова, и когато излязоха да поднесат кошницата с цветя казаха - цветя от сцена "Николай Хайтов".

Добре де, има и друга философия пък - защо общината, даже защо общината, гражданите да не си издържат оперите, театрите, които искат. За Смолян не знам, но като гледах колко ходят в Пловдив на опера, ами, те не щат да ходят на опера. По билетите, които се продават, по местата, които се заемат от спектаклите, човек ще остане с впечатление, че всъщност самите пловдивчани не щат да има опера там, иначе ще ходят на нея, нали, ще плащат билети. Не е ли това логиката, както е било и през. . . още от Възраждането? Хората. . .

Особено. . .

. . . на едно място се събират и правят театър, и го издържат.

В условия на криза, когато всичко трябва да се прехвърли на общините, е най-лесно. Аз съм за общините да бъдат партньори и общините да бъдат заинтересовани в. . . по отношение на духовността, на културата, но вижте, навремето, преди години държавните ансамбли, които бяха и продължават да са нещо уникално в България, а те останаха малко - добричкият, родопският, благоевградският, хайде, няма държавата да я прави тази политика, общините, 250 хил. от местни данъци и такси да имаме танцьори, актьори и да пазим традицията. Сега, в условия на криза простичко ще ви кажа. От данъците, които се плащат в България на гражданин, на 100 лв. данък 3 лв. остават в общината, 97 отиват в държавния консолидиран. . . за държавни дейности. Тогава с тези 3 лв. не можем всичко да платим. Ние мислим за онези партньорства, които са възможни, които могат да се случат и по отношение на родопския театър, но за 250 хил. лв. какво спести Министерството на културата с парите на родопския театър? Та Родопите са преди всичко и политика. В Родопите, където в. . . може би в най-хармоничния вид се срещат и съжителстват две религии - християнство и ислям, където хората не са толкова богати, защото в планината трудно се живее и малко хора има, и когато трябва да се пази духовността, а в криза може би е по-добре да отидеш на театър, на кино, да не си сам, да не си сугестиран, да може душата да ти се напълни, ами точно през това ли трябва да спестим?

Ще се кандидатирате ли отново за кмет на Смолян?

С години. .. първо, искам да чуя. . .

Вие сте от 2003 г. кмет, нали?

Да. Искам първо да чуя догодина гражданите на Смолян какво мислят, имам ли какво да добавя към развитието на града още през следващите четири години и тогава ще кажа. Обикновено това го казвам лятото на предизборната година. Сега е много рано, сега съм просто кмета и имам много работа още.

А, ако се кандидатирате, от БСП ли ще е?

Ами, мисля, че няма да е коректно, ако е иначе.

Добър лидер ли е Сергей Станишев?

Все пак добре представлява БСП според мен.

А какво мислите за Георги Първанов? Какво трябва да направи след края на президентския мандат? Ще прави ли, те проектът на Първанов, нали така го наричат?

В едно съм убедена - че Първанов е един от малкото добре изградени държавници и не трябва да му се изхабява енергията, стоейки някъде, преподавайки на млади лидери или нещо друго. Според мен енергията трябва да се използва. Как ще се използва ще реши самият той.

А вие бихте ли участвали в. . . да го кажем най-общо, общо начинание с него за съхраняване на енергията на. .. неговата и на политици край нещо?

Първо трябва да я сложи на масата и съм убедена, той обикновено коректно го прави, и след това бих могла да дебатирам. В едно е ясно, че БСП трябва да става все по-силна в лявото пространство, защото от това има полза и България, и управляващите.

Тоест не трябва да слага нещо. . .

При една силна. . .

. . . различно от БСП на масата.

При една. . . Говоря сега за БСП и след малко. При една силна БСП партия, лява партия в България, особено в условия на криза, с необходимата социална чувствителност, с пазенето на социалните права и с послания в тази посока има много хляб и има нужда от такава партия и мисля, че това се чувства сега в силата и на БСП и влизането й в кондиция след стреса, който изпитахме на изборите безспорно. Що се касае до това какво ще прави президентът, той сам ще каже.

Не, ама няма ли. . .

Мисля, че то. . . то ще бъде. . .

Ако той направи нещо друго от БСП, то ще отнеме от енергията на БСП също, нали?

Не мисля. Би могъл да партнира, но нека първо той сложи на маса проекта и го каже. БСП е с една голяма добронамереност към държавния глава. Той е силен държавен глава с много позиции и мисля, че ще бъде. . .

Не, кой вариант. . .

. . . изключително полезен.

Вие сте опитен политик. Кой вариант според вас за левицата е по-добър? Енергията, както вие казахте, на президента да се върне в БСП и да се инвестира вътре в партията заради всички неща, които изброихте преди малко, или да се направи нещо различно, каквото и да е то, и то да партнира с тази партия? Кое е по-добре за. . . даже не за левицата, за България кое е по-добре според вас?

В момента за България доброто е да има консолидация на онези политически сили, които ще търсят брод да се изведе страната през кризата. Знам, че президентът ще намери неговото точно място, а БСП трябва да става по-силна. Има нужда от автентични партии, още повече от социалистическа лява партия в условия на криза.

Добре, благодаря ви. Сега вие от това, което разказахте за пътя до Смолян, зимата ще се ходи ли на ски във вашия край, или. .. защото, нали, със стоте лева, дето тамън стигнат да се чисти.

Аз мисля, че Смолян ще бъде проходим. Пампорово ще бъде може би отново най-добрият зимен курорт, така че с падането на първия сняг, с добрите съоръжения на Пампорово каня всички любители на зимните спортове и на Пампорово, и в община Смолян.