Алберто Родригес: България може да стане образователен лидер в региона
Алберто Родригес: България може да стане образователен лидер в региона / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Анелия Андреева
32515
Анелия Андреева
Алберто Родригес
  • Анелия Андреева
  • Алберто Родригес

България може да стане образователен лидер в региона. Това заяви Алберто Родригес, ръководител на сектор „Образование" за Европа и Централна Азия в Световната банка. Той представи доклад за състоянието на образователната система у нас. Световната банка предлага три основни точки, които трябва да залегнат в новия закон за училищното образование. Това са система за регулярно сертифициране на директорите, засилване на ролята на училищните настоятелства и периодичното оценяване на учениците.

„Това е система, чрез която директорите се сертифицират. И още нещо - да се ресертифицират на всеки три или четири години. Редовно, а не на 20 години.
Второто нещо - училищните настоятелства. Това, което предлагаме тук, в България, е училищните настоятелства да имат право да вземат решения и да дават съвети. Те са основният и най-важен партньор на директора. И трето - оценяването на учениците. Ние трябва да знаем какво правят училищата. Кои училища се справят добре и кои имат нужда от помощ. Не тествайте учениците по всички предмети, а само по три - четири - основните. Например, математика, български език и някоя наука. Това отнема време, но ще ви кажа. Нашата надежда в банката е, че България може много бързо да стане образователен лидер в региона", каза още Родригес.

Всички тези препоръки вероятно ще залегнат в новия закон за училищното образование, обясни Анелия Андреева, директор на Института за обучение и квалификация към министерството. Текстовете на новия закон предвиждат и ежегодна атестация за управлението на всяко училище, както и санкции за директорите, ако не се справят добре с финансовото състояние на училището.

„При недобро финансово управление директорът да може да бъде включително освободен, ако има последователни лоши резултати. При лоша първа атестация да се даде задължително предписание на директора за допълнителна квалификация, т.е. първо ще укажем подкрепа, но ако той продължава да не може да се справя, има втора и трета незадоволителна атестация, оттам нататък ще бъдат прекратени трудовите взаимоотношения с него", добави още Анелия Андреева.

Тя обясни, че с новия закон ще се запази правото на директорите да определят числеността на персонала си и на паралелките. Учителите пък ще могат сами да избират методите си на преподаване, като целта е да се въведат все повече иновативни методи. Законът ще обхваща и предучилищната подготовка, като тя основно ще залага на българския език. В закона ще залегне държавен образователен стандарт.