Плевнелиев: До 9-а степен България не пада
Плевнелиев: До 9-а степен България не пада / Sofia Photo Agency

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в "Седмицата" по Дарик:

Готова ли е България да посрещне силно земетресение?

Разбира се, и тази готовност се крепи преди всичко на стандартите, на нормите, на проектите и на начина, по който се изпълняват сградите. Знаете...

Много хора ще ви кажат, че тия норми може и да ги има записани, но при това строителство през последните години, след края на комунизма даже да кажем, много от строителите сигурно не са го спазвали.

Строителството беше еуфорично, бързо, не бих казал, че беше качествено в някои аспекти на сградното строителство. Примерно виждате фасади, които на петата година започват да падат, прозорци, които мухлясват...

Без земетресение падат.

Но съм абсолютно убеден, абсолютно убеден, че по отношенията на структурата на сградата и на нейната конструкция нито един строител не може да си позволи да направи компромис, както и нито един проектант. България има много силна школа на проектиране, дори и панелките са сметнати на 9-а степен по Рихтер и нямам абсолютно никакви притеснения, тъй като всичко това е произведено, планирано, подготвено, така че да издържи.

Тоест до 9-а степен България не пада.

До 9-а степен България не пада.

С изключение на местата, където народът пак през тия 20-ина години направи преустройства и, за да отговори място за магазинче, махна колона.

Ако това нещо е правено, разбира се, това е сериозна заплаха за издръжливостта на една сграда, още повече при силно земетресения, но за тези неща също си има ред. А и бих посъветвал гражданите, когато видят някой техен комшия или някой на партера на тяхната сграда да блъска, особено структурни елементи, колони или каквото и да било още...

Къде да се обади?

... те са длъжни да реагират моментално.

Къде да се обадят?

В общината, да проверят дали има издадено строително разрешение. Всяко пипане на конструкцията на сградата изисква строително разрешение. Не може да го пипнете, без да нямате строително разрешение.

Това е отсега нататък. Предвиждате ли да направите със задна дата една проверка на строежите в България, какви преустройства са правени без разрешение, защото то е лесно, като пита някой и ти да го провериш? То проблемът е, че никой никого не е питал през тия години, като е махал колони, носещи конструкции.

Аз, честно да ви кажа, дълбоко се надявам, че колони и носещи конструкции не са махани, защото това наистина е проблем. Ако почнем да махаме...

Това "дълбоко се надявам" нали знаете, че е израз за... изразяване на съмнение всъщност?

Но граждани, които имат съмнение, че това е правено в техните сгради, трябва моментално да се обърнат към съответните общини.

Но не мислите за някакъв национален план да се прегледат строежите от гледна точка на земетръсоустойчивост?

В момента нямаме такъв план, още повече че не е в компетенциите на министерството. Общините са длъжни да издават строителните разрешения. Общините проверяват дали проектантите имат съответната правоспособност, включително и всеки един...

Ама, ние не се разбираме. Вие казвате те са длъжни да издават разрешение. То проблемът е, където няма разрешение, т.е. някой трябва да обикаля и да гледа.

Вижте, все пак не можем да свършим цялата работа на гражданското общество, не можем да свършим цялата работи и на гражданите. Ако те искат да живеят спокойно, че 9-а степен нищо няма да се случи в тяхната града, и ако някой започне да блъска на партера, са длъжни да се обадят в съответната община.

То не е само в партера, то може и по-нагоре да махнеш някоя колона, ако ти пречи.

По-нагоре ще е малко по-малък проблемът, защото...

Ще падне само дотам, до... Тоест вие смятате, че България няма проблем със земетресение до 9-та степен по скалата на Рихтер.

Абсолютно съм убеден и искам да помоля всички български граждани, ако някой импровизира по тяхната сграда, моментално да проверят, да се обадят в съответната община.

Пътищата, да минем по магистралите. "Тракия" - на 3 септември беше първата копка на последния участък и след това отидохте с премиера да видите какво става на предишния, на лот 3, който строят гърците от "Актор". И какво установявате, как се строи?

Премиерът типично в негов стил... аз винаги... той продължава да ме изненадва. В момента, в който направихме първата копка на лот 4, за мен много емоционален момент, защото това е началото на края на тази сага вече 46 години и наистина аз исках да остана малко повече време там. Имаше хиляди хора. Беше феноменално. Премиерът каза - хайде в колата, да отидем да видим какво правят гърците от другата страна на хълма. С джипката през хълма, от другата страна и беше изключително впечатляващо, защото...

Е какво правят гърците?

Ние бяхме на един хълм, от който виждате десетки километри, в които се разхождат едни багери и се копае, едни трактори, беше много впечатляващо. Аз лично бях изненадан, първо, бях притеснен, защото не очаквах наистина, че толкова бързо те ще напредват. Второ, имаше организация, имаше хора, премиерът спря, говори си с един багерист. Той му обясни какво прави в момента. Изключително... и аз самият бях впечатлен, че тази изненадваща проверка на място, което ние очаквахме изобщо да се строи, защото гърците току-що почнаха, наистина са дали газ, наистина строят здраво.

Какво отговаряте на съмненията, че ниските цени, които постигнахте в търговете, са опасни за качеството на това, което ще бъде построено? Един експерт беше доста цитиран през август, доскорошен председател на браншовата камара "Пътища" - Румен Йончев. Той смята, че разликата между 2 и 3 милиона евро, която според него е по-реалистичната, 3-те милиона за километър, ще се отрази на качеството на пътя.

Знаете ли, по отношение на качеството не може много да се дискутира. Защо? Защото строителите, за разлика от много други професии, подлежат на качествен контрол, дори и 5, 10, 15, 20 години след като те са произвели техния продукт. Ние винаги можем да отидем на една вече готова магистрала, да закараме машините. Знаете, вече има модерни машини, които правят разрези във вертикала, в хоризонтала. Ако трябва да изкараме един багер, да затворим за 2 дни, да разкопаем, да видим какво са правили. В строителството качеството е нещо много ясно доказуемо дали го има, дали го няма, още повече защото имате проекти и на база на тези проекти винаги може да прецените има ли или няма.

Четох други обаче съмнения доколко са добри проектите за предходния лот, който мисля, че е до Стара Загора.

Да.

Почнали някакви пропадания и имало проблеми с отводняванията, като завалявал голям дъжд, защото...

Те не са виновни изпълнителите там, ами просто проектите, които са им дадени, са били без предвиденото отводняване и сега трябвало да се прави наново. Така е и ето, виждате, имаме един много конкретен казус и вашият въпрос е изключително точен, защото ние събрахме точно проектантите на лота от Оризово до Стара Загора, изпълнителите, надзорната компания по това време, възложителя, всички на една маса да видим - хайде сега, ако трябва ще отидем с багера, ще разкопаем да видим спазен ли е проектът, не е ли спазен. Строителят ли е виновен, проектантът ли е виновен, кой е виновен?

Е, кой е виновен?

Между другото моментално, вие, ако си спомняте, първо всички прехвърлиха вината отново удобно върху възложителя - пътната агенция. Те били казали, те били сигнализирали тресавища, оризища, тя не била, защото решила да икономиса. Аз не намерих нищо писмено в пътната агенция на тая тема, така че пътната агенция очевидно няма абсолютно никаква вина в този казус. Вървим нататък по веригата. Проектите спазени ли са? Пълна проверка установява, че проектите са коректни и оттам нататък нещата стигат вече до изпълнителя, който в някои участъци ние имаме притеснение в качеството на материала, който е вложен, съответно обаче взимаме проби, сега сме взели още по-нови проби и вие виждате, че ще се докаже...

А било ли е предвидено отводняване или не е било?

Проектите, по мнението на експертите, аз не съм такъв експерт, но по мнението на експертите - доста експерти седнаха на масата, не един, който не е участвал в строителството, обаче да се изказва, и то чрез медиите удобно по тоя или по оня казус, са на мнение, че проектът е добър и в момента вината се търси в изпълнителя. Междувременно пътната агенция вече е изпратила съответната писмена кореспонденция към изпълнителя.

А какво правите, за да не стане така с новите... Защото това е много българско всъщност решение - направим нещо и то веднага после стане на вълни, развали се.

Обаче вижте...

Какво гарантира, че няма да стане същото до Бургас?

Първо, договорът. Значи, във всяка една търговска дейност, независимо дали тя е строителство и каквото и да било, вие сте длъжни да действате с името и с действието на добрия търговец, т.е., когато един строител не просто да строи и да хвърля баластрата върху асфалта и обратното. Строителят е длъжен в хода на строителството да преценява дали продуктът ще бъде качествен, съответно отговарящ на българските и на европейските норми и той е длъжен да сигнализира, и това е задължение по новите договори, които ние сме направили. Инженер-консултантът е там. Той е длъжен също да гледа. Тоест имаме тройната застраховка - хем проект, хем инженер-консултант, на който му е вменено да проверява, хем строител, който трябва да строи с качеството на добрия търговец и ако види, че проектът е некачествен, да сигнализира. Надяваме се да сме взели всички мерки и като капак на всичко пътната агенция има хора там, на обекта, със съответно строителните приспособления, измерителни уреди, гумените ботуши и фотоапаратите и те да контролират.

За да приключим с "Тракия", последно кога ще стане? По договори трябвало да стане 2013 г. окончателно.

Да, нека да смятаме. Значи, ние имаме три лота, а тези три лота от Стара Загора до Нова Загора по договор трябва да са готови за 25 месеца от датата на първата копка, която беше 3 юни, така че те са готови в края на юни 2012 г., както обещахме в началото на лятото.

До Нова Загора - средата на 2012.

Лот 3, който е от Нова Загора до Ямбол. Там трябва да сме готови също за 20 месеца от началото на първата копка, което означава август месец 2012 г. А лот 4 - първа копка 3 септември, 28 месеца изпълнение, защото той е много дълъг, 49 км, много по-сложен, което означава края на 2012 г.

Тоест 2012 г. ще се ходи на море по южната магистрала до Нова Загора, ще се връщаме до вече... от Ямбол трябва да сме в София.

Точно така. Много правилно го сметнахте, да.

И края на годината вече ще е до Бургас.

И тук вече много хора спекулират с това, което премиерът каза. Аз искам да съм много ясен.

Той ги напъвал да стане по-бързо.

Точно така. Премиерът...

Ама, то това пак не е за хубаво пък да ги напънеш, пак може да не изпълнят като хората.

Аз мисля, че е за хубаво, защото ние имаме един премиер, който е много фокусиран върху темата магистрали и пътища като цяло, което е много добре, при положение че този сектор от 25 години е тотално потънал в забвение. Но другото нещо е, че премиерът просто вдига високо летвата. Премиерът очаква отговорна позиция, премиерът казва - не в края на годината, а през лятото. Ако се справят, разбира се, това ще бъде една страхотно отговорна позиция, нали, от тези компании.

"Люлин"...

... договорите и ги коментират.

С "Люлин" какво става последно?

"Люлин" е тотално ускорен. "Люлин" е наистина нещо, с което ние се гордеем, защото беше толкова забатачен. Както знаете, в края на 2009 г. трябваше да е готов, а беше готов на една трета. 2007 и 2008 г. са направени по 8 процента от работите. Сега ние трябва за една година да бъдем 8 пъти по-бързи, да направим 64 процента от работите.

Заради възела на "Люлин" ли е затворено преди Перник кръстовището?

Точно така. Това е един много сложен възел, на три етажа, който...

Той може да е сложен, но пак не е...

... събира заедно...

... измислено. Колко време сега народът ще трябва да обикаля, поне едно 20 км се увеличава пътят. Не може ли да се затваря за кратко, да се числи за бърза алтернатива, да се направи временен път, а не по най-лесния начин - дай да ги пратим да ходят до Радомир?

Първо, аз си спомням, когато се строеше първият лот на "Струма" от Драгичево до Долна диканя.

Пак се обикаляше безкрайно.

Обикаляше се години наред. Второ, там вместо за две години и половина го направиха за 7 години и вместо за 32 млн. евро за 96 млн. евро. По 3 времето, по 3 бюджета. Аз съм живял в Германия 8 години, включително в Берлин. Всеки ден ми се ревеше в тоя град. От 1990 до 1998 г., защото всеки ден аз бях в затворена, изкопана, променена улица, но берлинчани страдаха 8-10 години, за да получат това, което имат сега. Без страдане и при нас няма да мине, но ще получим метро, ще получим магистрали.

Тоест докога ще бъде затворен този ключов възел за Южна България?

До ноември, като имаме идеята още след 20 дни да отворим една много малка част от този пътен възел, втория етаж, третия - не, първия - не, а на втория етаж има една отсечка, за да може...

Така.

... все пак да отворим и да отпушим малко, тъй като това е изключително натоварена артерия.

Тоест...

По пътния възел една малка част...

... ноември вече няма да се обикаля през...

Плановете са ноември месец пътният възел да заработи и да оставим за януари месец, февруари месец вече полагането на окончателни елементи. Но така или иначе да заработи през ноември.

А после надолу, "Струма" какво става?

Значи, "Люлин"...

Надолу...

... вече се разбрахме. Там до 15 май ние трябва да сме окончателно готови, а в края на годината да пуснем движението по нея. По "Люлин" последните, мога да използвам вашата медия и да кажа, че последните сметки, които ние имаме от вчера, графики, показват, че до километър 15 700, т.е. от нула, където е софийският околовръстен път до 15.7 ще бъдем наистина изцяло готови. Графикът може да върви. Имаме три критични момента. Това е пътният възел Даскалово, който малко по-малко, но пак ще се опитаме да го пуснем в края на годината. Имаме, тунел 3, който е критичен. И имаме един участък, в който имаме мочурище и за да не се случат проблеми, трябва да изчакаме да минат съответно технологично зададени времена. Но така или иначе тази магистрала в края на годината сме дълбоко убедени...

В края на следващата?

В края на тази година да започнат да се движат по нея колите, а на 15 май 2011 г., ако не сме готови... Просто ние така или иначе имаме драматичен проблем с програма ИСПА, както знаете, тя приключва в края на 2010 г. И това беше отговорната позиция на моето министерство от първият ден. Ние решихме, че вместо да удължаваме, ще дадем всичко от себе си, за да ускорим и приключим навреме тези проекти.

А "Струма", първо този участък, който е от Даскалово почти до Дупница, кога ще си стане магистрала наистина. Вие една година...

Да, тези два участъка...

... обяснявате как нямало акт 16, приемателна комисия там...

Така е, вярно е.

Ама, вече какво пречи цяла година, откакто управлявате, да я приемете тази магистрала най-сетне?

Значи, ние дори не намерихме и проектите за цялата тази магистрала. Тя е четирилентов път. И по време на строителството дали още по една лента от двете страни. Така, че тепърва ще се правят проекти. Тепърва ще се отчуждава. Ето, сега имаме бюджет да отчуждаваме една магистрала, която от 3 години работи, тепърва отчуждаваме парцели. Ами, същото е на Карнобат - Бургас. Там има 36 парцела, които 3 години след като...

Там е много смешно, защото има ограничение 90 км, но поне полицаите...

... ги отчуждаваме.

... нали, не висят, за да се заяждат с хората...

Точно така.

... които си карат като по магистрала на нещо, което не го водим за магистрала.

За съжаление е така. За съжаление е така.

А на юг кога продължавате?

На юг продължаваме. Значи, до април месец трябва да сме избрали изпълнителя за следващия лот, който е от Долна диканя до Дупница. Това са едни 18 км, които до края на април трябва да сме ги избутали, избран изпълнител и да правим първи копки. Между другото там пък нямаме абсолютно никакви отчуждения и тепърва работим денонощно по тази тема. Второто вече, от Дупница до Благоевград, там пък още нямаме технически проект. Така че този технически проект сега се възлага, много ще се бърза с него, за да може до края на 2011 г. да е готов, за да може до средата на 2012 г. да сме избрали изпълнителя и също в рамките на оперативна програма 2007 - 2013 г. да строим и лот...

Тоест 2013 г. трябва тази магистрала да стигне Благоевград?

Няма да успеем до края на 2013 г. Ще дадем всичко от себе си, но все пак за година и половина не е и редно да се напъваме да направим този участък. Но все пак оперативната програма 2007 - 2013 има правилото "М+2", което означава, че вие можете до 2015 г...

До 2015 г.

... да усвоявате парите. Така че...

И целта е до 2015 г. да стигнете Благоевград...

Много по-рано, разбира се...

... или по- на юг?

Много по-рано. Значи, целта, все още ние гоним края на 2013 г., но вероятно около средата на 2014 г...

А за на юг от Благоевград мислите ли?

Оттам, от Благоевград, вече до Сандански тези 64 км са изключително тежки от лот 3...

Заради Кресна.

... с всичките тунели и чудесии, така. Там, разбира се, няма проекти, няма отчуждения, няма жив дявол. Там тепърва започваме по линия на оперативната програма да подготвяме проект. Проектът ще е поне 2 години, отчуждения и т.н. Така че от 1 януари 2014 г... И последното е от Сандански до Кулата, още 16 км. Имаме готовност, имаме проект. В момента довършваме отчужденията. Целта е от април месец там също да започнем...

А, да се работи...

... и от юг, и от Сандански до...

Така, тоест "Марица" ще е третата магистрала, която ще стане този мандат?

"Марица" трябва да стане категорично до края на мандата, както сме се ангажирали. И в момента довършваме 31 км там. Залагаме в бюджета от километър 100 до километър 108, тези 8 км догодина да ги проектираме и също да ги строим. А от километър 5 до километър 72, това са 67 км, с оперативна програма "Транспорт" там стартираме буквално през септември, най-късно октомври тръжната процедура. Имаме вече пълната готовност...

За строителство...

... да, април месец трябва да правим първа копка.

Тоест тя също ще стане до 2013 г.

Тя трябва да стане. Трите магистрали, за които сме се ангажирали, даваме всички...
А коя ще е първата магистрала, която ще свързва Южна и Северна България?

Тя... между другото те са две, които са проектирани да направят това нещо - магистрала "Хемус", ако броим, че София е Южна България, разбира се, и магистрала "Черно море"...

Не, въпросът е кое ще прехвърля Стара планина.

Да, точно така и...

В централна България планира ли се да има такова нещо?

Разбира се. Значи, това, което ние работихме шест месеца с много експерти, така нареченият план на приоритетите по пътния сектор 2020, почти сме готови. Сега го даваме на експерт от Световната банка и се надяваме до ноември месец да го изчистим и с тях. Предвиждаме скоростен път от Русе през Велико Търново с...(не се разбира - бел.ред.)... почивка, обходен път на Габрово...

А сега пък какво значи този термин скоростен път? Магистрала или няма да има.

Скоростен път означава четирилентов път габарит 20 метра.

Тоест няма да е магистрала?

Не магистрала, а до магистралата...

По него ще се кара с 90.

И на магистралата има габарит 29 м, има още и по една резервна лента.

А не може ли да се направи 29.

Ами, вижте, нашата държава е крайно време да започне да си прави сметката. Ние не можем... ние трябва да имаме седем магистрали и те ще се случат. Но не можем да направим 14-15 магистрали. Все пак една магистрала е много по-скъпа от един скоростен път, а той има абсолютно същите функции. Така че от тази гледна точка скоростните пътища са измислени отпреди 50-60 години във всички останали развити западни индустриални държави. Крайно време е и ние да произведен някой скоростен път. Ние планираме седем такива и това е голямата новина.

Той кога стане този скоростен път?

Те ще започнат да се строят през 2014 година в новата оперативна програма "Транспорт".

Така, значи, единият ще бъде Русе - Търново - Стара планина.

Да, ето, давам ви друг пример. Говорехме за магистрала "Рила". Много се коментираше тази магистрала. Защо трябва да е магистрала?

Това за "Боровец" ли?

Да. Защо трябва да е магистрала? Защо да не е скоростен път?

Къде ще минава той?

А тя може да тръгне по коридор 8, от Кюстендил, границата с Македония...

Така.

... оттам нататък да мине през Дупница и да играе...

Дупница.

... и мине през Самоков и да направи връзката...

Сапарева баня, Самоков и София.

Да направи връзката с "Тракия" и с "Хемус"...

А, или с "Тракия".

По този начин да играе изключително важната роля на далечен обходен път на София.

Ихтиман, Костенец. Това е втората.

Нито един камион да не се забие в центъра на София.

Ще може ли да изброите седемте скоростни пътя?

Да, разбира се, мога да ви ги изброя, защото денонощно се занимаваме с това.

Два казахте.

Другият скоростен път пак е от Кюстендил - Гюешево към София, което е...

Директният Перник, всъщност, да, за да свърже "Люлин" и "Струма"...

Директният... и да свърже, разбира се, и столиците на Македония, Албания със София. Все пак ние трябва да... падат граници в тези Балкани. Третото...

Четвъртият.

Това са трите. Четвъртият - от Русе към Шумен, за да може да...

Това към Разград.

Да, за да може да отворим целия туристически поток от Румъния към нашето Черноморие и между другото да направим една страхотна услуга на Варна, защото гражданите на Букурещ, все пак един двумилионен град, голям, богат град...

Ще ходят на море на Северното Черноморие.

Не само на море, ще ходят за уикендите във Варна. Защото Варна пък е един прекрасен град.

Така, това е четвъртият.

Четири. Петият, по който работим е Варна - Констанца. Защото считаме, че това също е изключително важно - да отворим цялото северно Черноморие, а и румънците от Констанца насам вече са...

Това ще е по брега. Така. Шестият?

Точно така, да. Малко встрани. И шестият, разбира се, изключително важен, е по коридор 4 от "Дунав мост - 2", като минем отгоре...

Видин, Враца...

... през Видин, Монтана, Враца и стигнем до магистрала "Хемус". Да.

Ама шест казахте дотук. Седми...

Шест. Седем, да, и, разбира се, това, което е много важно, е във връзката на Пловдив през Асеновград...

Смолян.

Поне Пловдив - Асеновград, да, до Смолян няма как да стигне, но Пловдив - Асеновград е изключително натоварен и той трябва да стане.

... Асеновград е седмият скоростен път. Така, "Хемус" се чака да се види дали ще бъде одобрен по оперативна програма да мине от Европейския съюз, по регионално развитие.

Точно така, точно така.

А намерихте ли пари за отпушване на проектите за другите, обикновените пътища. Шестдесет и седем милиона лева поискахте от Министерството на финансите, за да може да правите ремонти на 2 хиляди км.

Точно така, това е...

Даде ли ги Симеон Дянков?

... това са... програми със Световна банка и държавните инвестиционни заеми с Европейска инвестиционна банка.

Те всъщност парите идват отвън, а България трябва само да дофинансира.

Точно така. Договорите са подписани, строителните компании са на място.

Колко пари ние дофинансираме? Какъв е процентът?

Шестдесет и седем милиона ни трябват до края на годината. А там сме 70 на 30. Ние сме 30, а финансиращите институции - Европейска банка и Световна банка, са 70.

Тоест, ако не дадем 67, ще загубим към 140-150.

Точно така, точно така, дори малко повече.

Отговори ли ви министърът на финансите?

Чакам в писмен вид буквално следващите дни. Надявам се...

Вие не си ли говорите? Той в смисъл не ви ли каза...

Ние си говорим. Той ми е казал да...

... идват парите. Ако ще загубим 150 милиона, трябва да даде и тези средства.

... но все пак трябва да го получим в писмен вид, за да сме сигурни и да можем да...

След открития при Ивайловград граничен пункт, къде е следващият с Гърция, който готвите?

Не е ли феноменално? Аз съм изключително впечатлен и изключително много се гордея, защото като дойдохме на власт, лично аз за себе си си казах, търсех смисъла. И вижте, не само магистралите, но първият граничен пункт, който открихме, 280 хиляди човека са минали през него за 10 месеца Златоград - Термес. Кметът на Златоград каза: кръчмите ми са пълни, бензиностанциите ми продават, хотелите са ми пълни. Вчера открихме Ивайловград - Кипринос, вторият пункт. От 16 години нищо не е направено. За 10 месеца - втори пункт. Отваряме Родопите, виждате какви са днешните заглавия в пресата. Гърците буквално превзеха Ивайловград. Кафетата, бензиностанциите, магазините, не е ли страхотно това. Няма ли по-отговорен начин за това, какво ние можем да направим за този забравен регион.

Кой е следващият проект, по който работите?

Следващият, разбира се, изключително важен, е "Маказа", защото той е вече европейски коридор, който е затапен, извинявайте. Това е същият този коридор, за който говорихме - през "Дунав мост" в Русе, през Габрово, през Велико Търново, надолу в посоката към Гърция и Александруполис. Така че той през 2011 и два с локално значение също в зоната на Смолян.