Плевнелиев: За магистралите не трябва да има компромис
Плевнелиев: За магистралите не трябва да има компромис / снимка: Sofia Photo Agency

Драстично ще се увеличи туристическият поток към морето, когато АМ "Тракия" стане готова, обяви по Дарик и БНТ министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Той обясни, че строежът на една магистрала е не само полагане на асфалт, но има и съпътстващи проблеми от типа на прословутия курник. „Тежко ще бъде, ще се борим за качеството, за бюджета, за парите", каза министърът. В т.нар. "Библия на Плевнелиев" били разписани всички проекти с графи и планове, за да се направи нещо много елементарно - по всеки проект да има план, за да се установи в график ли върви работата. „Аз имам моя план „2020". Магистралите са кръвоносната система на икономиката, там не трябва да има компромис", категоричен бе Росен Плевнелиев. Ето какво още каза министърът:

Случва ли се още ваши колеги, така, съратници, да бъркат фамилията ви? Доскоро един от ръководните фактори в ГЕРБ ви наричаше Плевенлиев.

Много често ме наричат Плевенлиев, въпреки че нямам ама нищо общо с Плевен. Но по-интересно беше в Германия, 9 години живях там, имах сигурно 5-6 различни имена. Много им беше трудно на германците, а толкова са симпатични, бях Плернерлиер, бях Плевнели, бях каквото се сетите. . .

Тоест вие сте свикнал.

Свикнал съм, няма никакъв проблем, да.

Поздравявам ви за, така, и вашия принос към четирите рекламни клипа на България, които ще вървят във водещи световни мрежи. Те ще повишат, казват, между 5 и 6 процента туристите догодина.  

Аз съм шеф на една оперативна програма, която е абсолютен миш-маш. Между другото, тя е една от най-интересните, най-важните, това е програмата на регионите. Но в нея имаме пожарни, в нея имаме културни проекти, в нея имаме газови връзки, в нея имаме включително и туризъм. Разбира се, имаме страхотно много бенефициенти, което е много по-различно. Ако видите оперативна програма "Транспорт", там са 3 бенефициента. Ако видите оперативна програма "Регионално развитие", стотици. . . общини, каквото се сетите. И между другото,  изключително много се радвам, защото това, което ние направихме със. . . наистина имам страхотен екип в министерството от 220 млади човека, много работят, умножиха скоростта тотално, аз съм много горд с тях, изключително амбициозен зам.-министър. Но всички министерства, всички екипи са тотално амбицирани, активирани, за да можем колкото може по-бързо да налеем тези пари в икономиката. И резултатите са наистина много впечатляващи. Включително и Министерство на икономиката свърши прекрасна работа. Разбира се, те са бенефициент, ние само им даваме парите. Надяваме се да направят най-доброто. . .

Ако приемем, че наистина подейства рекламата и се увеличи притокът на туристи, готова ли ще е магистралата? Какво ще заварят като отидат до Черноморието онази част, които тръгнат натам?

Между другото, не знам дали видяхте, но тази година статистиката показва, че количеството български туристи по Черноморието драматично се увеличи. Представете си какво би било, когато "Тракия" е готова. Все пак тя свързва четирите най-големи града на България. На мен ми беше много интересно да изчета апликационната форма на "Тракия", това са две тухли над 1000 страници. Директният ефект от магистралата за икономиката на държавата за 10 години е 1 милиард лева. Значи вие инвестирате 250 милиона евро и за 10 години имате възвращаемост 1 милиард лева. Феноменално. И на това отгоре запазвате човешки животи, развивате туристическата индустрия, отваряте. . . и не само за София. Софиянци ще могат, когато магистрала "Тракия" е готова, и през уикендите да ходят на море, което също драматично ще помогне на индустрията в цялото Черноморие. Но и вижте съседните държави, те просто ще могат много по-удобно, много по-бързо. . . Така че тази магистрала наистина е изключителен приоритет и сме хванали да я направим най-после след 46 години.

Как гледате на малките грешчици? Нали всъщност така определихте курника, прочутият курник, малка грешчица на общината при отчуждаване. Не се ли. . . Всъщност не са ли това проблемите - малките грешчици, които обръщат колата, които спират магистралата?

Абсолютно така е. Честно да ви кажа, курникът стана национално известен, да не кажа световно известен.

Факт.

Обаче истината е, че има много по-големи проблеми. И ние продължаваме да решаваме много по-големи проблеми от този с курника, който ние се надяваме в понеделник вече съвсем по правилата, по законите въпросът да е. . .

Какви са по-големите проблеми, които. . .

Ами, извинявайте, ние преди една година стартирахме от дискриминационна процедура, пряко спряна от Брюксел. На това отгоре трябваше за една година да решим отчуждение, за една година да направим археология, тя продължава, трябваше да направим горски фонд, трябваше да направим съпътстващи трасета. Ами, тази магистрала на всеки няколко километра пресича земеделски пътища, пресича стълбове на високо електрическо напрежение. Вие знаете много добре прословутия стълб на "Люлин". По средата на тунел номер 3 един стълб 4 години не можем да го махнем. Защото за да премахнете един стълб, трябва да купите земята, да съгласувате, да го преместите, да спазите всички правила. Подобни проблеми имаме всеки ден, а много по-големи. Имаме проблеми в момента да приключим доказването на всичките аспекти от апликационната форма в Брюксел и сме в пряк контакт с колегите в Брюксел, защото тя още не е одобрена. Така че тепърва ще стартират топ проблемите с изпълненията. Истината е, че ние страшно много се гордеем с търговете, които произведохме, доказано от световния лидер "Трансперънси интернешънъл" - най-честни и прозрачни за 20 години в България. Но оттук нататък работата е, че аз дълбоко съзнавам като професионалист, човек, който е правил големи проекти на територията на България и в чужбина, че трудното тепърва започва. Между другото, ако отидете там, в момента това е един огромен канал, широк 29 метра и дълъг 60 километра, там, където се строи. Произвели сме един канал, сега трябва да го напълним и да произведем една магистрала. Просто изкопните работи вървят изключително бързо. Тежко ще бъде, трудно ще бъде, ще се борим за качеството, за бюджета, за количествата, за сроковете и ще дадем всичко от себе си.

Бяхте казал преди време, че, така, пътната инфраструктура. . . това е библията и със сроковете, с точките, с бюджетите. Сега, ако позволите една такава препратка - нали, в началото беше словото, след това всичко върви по план, докато в един момент нещата не се объркват в добрата стара библия. Как вървят сроковете, които си поставихте? Вие сте известен с това, че всичко трябва да има определен срок.

Така е. Аз свикнах още от Германия да работя по големи проекти, това беше преди 20 години, които са съществено важни и имат смисъл. Това беше и моята професионална реализация. Като се върнах в България от 1998 г. работих по големи проекти - бизнес парк, резиденшъл парк, молове, индустриални зони. И сега е същото. Аз не мога да работя от днес за утре. Но темата с магистралите изключително много ме запали. Това е не само изключително важни проекти за България, за регионите, за икономиката, за позиционирането, от една държава в изолация. . . 46 години в изолация наистина в един кръстопът на Балканите. Но много по-важното е, че когато имате дългосрочна визия, каквато аз държа да имам, вие трябва да имате и план. И от тази гледна точка ние имаме, произведохме т.нар. библия на Плевнелиев, в която всичките обекти по Оперативна програма "Транспорт", защото тя наистина е много тежка, много ни е трудно, ние трябва да работим денонощно и там, плюс на много други фронтове, разписани всички проекти и по всеки един от проблемите - апликационни форми, археология, екология, строителни разрешения, отчуждения, по всяка една от тези графи в тази библия, сама по себе си тя е много интересна, има за всяко едно от тези неща още план-графици от по 10-15 страници. Всичкото това, за да може да направим нещо много елементарно, което обаче е толкова трудно и не е правено досега в България. По всеки проект ние трябва да имаме план и всеки месец трябва да сме в час, всеки ден трябва да сме в час - в план ли сме, в бюджет ли сме, в срок ли сме или не сме. Ако не сме, не е толкова драматично, но не е добре за го узнаем 2-3 години след като е изключил. . . приключил срокът. Какво става на "Люлин"? В края на 2009 г., когато трябваше да е готова магистралата, тя беше готова на 1/3. И седят някакви хора и казват - ами, ние сме готови на 1/3. Къде са другите 2/3, срокът нали приключи? Значи, това не трябва да се повтаря, категорично. Аз изисквам от пътната агенция тотална експертност. Не е трудно да въведем принципите на добрия проджект мениджмънт, който казва с едно изречение - обектът трябва да бъде направен в срок, в бюджет и с качество по стандартите на съответната държава. Ако има отклонение, трябва да знаем и да се борим.

Библията завършва с апокалипсиса, с второто пришествие. Предвиждате ли част от нещата за втори мандат? Т. е. разтяга ли се срокът, в който мислите?

Значи, библията обхваща обектите по Оперативна програма "Транспорт" и те са описани много категорично и ясно там вътре. Но, вижте, ние имаме дългосрочна визия. Дългосрочната визия е вече облечена в програма, която се казва "България 2020" за приоритетни проекти в пътния сектор. Ние сме готови, експертите са готови, свършиха страхотна работа, и буквално от септември започваме с транспортни комисии, общини, регионални структури да обсъждаме. . . и бизнес организации. Така че ние имаме дългосрочен план и този дългосрочен план казва, че ние можем да решим седемте магистрали на България до 2020 г., можем да приключим тази сага. Имайте предвид, че. . . плюс някой друг скоростен път, защото те също са много важни. И веднага казвам, че експертите свършиха страхотна работа. Примерно се говореше за магистрала "Рила". Но да направите една магистрала, която не може да бъде толкова натоварена, че да обоснове нейния размер от 29 метра магистрален. . . примерно експертите доказаха, че е по-добре да бъде скоростен път. И вие ще видите в тази концепция, че вече ще имаме скоростен път "Рила". Но, така или иначе, това, което е най-важното - качествена пътна инфраструктура се постига поне за 20-25 години с труд на хиляди експерти, фокус на много правителства и поне 20-30 милиарда евро. Това е статистиката. Всички колеги, с които съм си говорил в Европа. . . Ние сме за съжаление в началото и сме инвестирали за тези 20 години може би около 1.5 милиарда евро. И знаете, от общо 1300 километра магистрали, които трябва да направим, 7 на брой, сме направили 430, по 11 километра на година предишните правителства. Сега ние ускоряваме по 6, трябва да правим по 60 километра на година.

По 60, да.

И, разбира се, това само по себе си е изключително усилие. Не би следвало. . . да бъде така и в бъдеще. Трябва който и да е на власт, да работи нормално, но би могло до 2020 г. да сме готови. . .

Включвате ли в този план и ремонт на готовия пътен участък на магистрала "Тракия", който е в експлоатация в момента. Няма вечни пътища, той ще трябва да бъде поправен. . .

О, така е, разбира се. На 10 години, 10 до 12 години вие трябва наистина да правите основен ремонт, основно на износващия пласт отгоре. Така че наистина това е проблем, и то много сериозен. Ние имаме някои части по "Тракия" в участъка от София до Пловдив, в които 20 години просто не е сменян износоустойчивият слой асфалт. Това трябва да се направи, но истината е, че ние имаме изключително ограничен бюджет възможности, от друга страна, имаме пълната свобода на еврофондовете. В Оперативна програма "Транспорт" са 1 милиард евро за пътища и ние работим денонощно, за да ги усвоим. . . там, разбира се, строителството на трите нови магистрали и още някои отсечки. През тази година ние успяхме да договорим вече 250 милиона евро, това е "Тракия", и през следващите години трябва да го умножим по две. Значи, това, че сме вече шест пъти по-бързи, но и това не е достатъчно, трябва още по две. Така че много ще работим в следващите 6-7 месеца.

"Люлин" обаче закъснява малко.

"Люлин". . . Вижте, когато в 2007-2008 г. са направени по 8 процента, а през 2010 г. ние трябва да направим 64 процента от СМР-тата, т.е. да сме отново осем пъти по-бързи. . . някак си все пак трябва да знаем, че има лимит на човешките възможности. Ние "Люлин" сме го ускорили по осем спрямо 2007 и 2008 г. Работи се денонощно, даваме всичко от себе си. Магистралата. . . аз дълбоко вярвам за "Люлин" и съм изключително благодарен на премиера, защото той много фокусиран, той е изключително прецизен, ходи, проверява, пак ще ходи и пак ще проверява, което е страхотно, защото ние сме фокусирани върху нещо много ясно, конкретен резултат - готова магистрала, колкото може по-бързо, в интерес на българските граждани.

 До края на годината тя трябва да е готова.

До края на годината спрямо споразумението съществено, а окончателно до 15 май 2011 г. Такова е споразумението и ние трябва да се придържаме към него.

За да изчерпим темата с магистралите - "Хемус". Финансирането още не е ясно как ще се случва по "Хемус". Казвате обаче, че трябва да си свършим домашното ние тук. Отново да се върнам на тези малки грешчици - тук курник, там стълб, те са част от домашното. . .

 

Така е, да.

В писането на това домашно всички ли достатъчно активно се включват?

Много е трудно, много е тежко, защото пък, ако вие си представите, че. . . примерно по "Тракия" бяха шест министерства и четири-пет агенции, които вие искате те денонощно да работят по този приоритет, защото сроковете така са разписани и ние сме толкова били коректни към българските гражданите, че сме ги обявили точно тези много критични срокове, които ние сме си дали. Страхотен е стресът, защото това са шест министерства, трудно координирате толкова много хора, толкова различни дирекции. Сега, по "Хемус" тепърва пък цялото това упражнение трябва да се върти от самото начало - нямате проект, нямате отчуждение, няма археология, нямате нищо, нямате екология, нямате и всичко останало. . .

Всъщност. . . не е започнато, така ли?

Така че истината е следната - максимално бързите срокове, за да подготвите една магистрала, са три, три и половина години. Две години ви трябват за проекта и след това отчужденията, всички останали проверки.

Самата подготовка толкова трае?

Да, самата подготовка. И ние разчитаме много на подкрепа на експерти от Световната банка за тези грандиозни, големи проекти на България, които планираме за период 2014-2020 г. Това е "Хемус", това е магистрала "Черно море", това е лот 3 на "Струма", който е 500-600 милиона евро в 61 километра изключително тежък участък, с много тунели, с много мостове. За всичкото това е необходимо и международно ноу-хау, но и международна подкрепа на хора, които могат да правят такива милиардни проекти, за да можем от 2011 г. да започнем, да имаме 3 години да работим, което е изключително къс срок, и за периода 2014-2020 тези магистрали могат да станат.

Да оставим магистралите. Зимната поддръжка на пътищата е един проблем, който се задава. Така, чухме, че май свършват парите, ако не и изобщо вече да са свършили. . .

Парите са изключително малко. Ние тази година имаме 60 милиона, което е три пъти по-малко от това, което са имали предишните правителства на България.

За да се свърши какво, да обясним?

За да свършим. . . зимно поддържане, което. . . там не може да икономисате един лев. Падне ли сняг, той трябва да се чисти. Обикновено между 30 и 35 милиона струва зимното поддържане. След това имате аварийно, след това имате и текущо, което включва пълнене на дупки и рязане на храсти и всичко на куп и на квадрат. Това е ресурсът. Но ние предпочитаме да бъдем честни и почтени и да кажем, че това ни е ресурсът, с този ресурс ще. . .

Шестдесет милиона.

. . . най-доброто от себе си. Шестдесет и седем милиона. Приоритетизираме. . . тази година се фокусирахме върху пътищата към морето, върху пътищата на румънските туристи, на българите, там да няма дупки. И, разбира се, сме честни и почтени, и казваме къде ще се справим и къде няма да се справим. Има останал ресурс малко, така че да можем да сме сигурни и в зимното поддържане през декември месец. А от догодина януари вече имаме, разбира се, нов бюджет. Кое обаче е важното? В момента на територията на страната вървят ново състезание за абсолютно почистване на територията на цялата страна този път. Променихме изцяло философията. Значи, досега. . . знаете, миналата година бяхме оставени и трябваше да направим над 70 обществени поръчки от август, а аз се молих на господ да не вали сняг през ноември и декември. Той ме чу, слава богу. Но тази година се надяваме да не стигнем до това. Какъв беше проблемът - че държавата беше оставена без договори за поддръжка. На това отгоре държавата досега е правила краткосрочни договори за поддръжка - 1-2 години, и винаги на това отгоре с едни главоломни, баснословни суми от по 200-300 милиона.

Те и на парче правеха.

И на парче. Променихме философията тотално. Тя каква е - по една поддържаща фирма на област. Това означава, че областният управител ще има много ясен партньор, който да гони. Второ, четиригодишни договори, а не едногодишни или двугодишни договори. Това дава хоризонт на компаниите да инвестират. Защото, когато имате едногодишен договор, вие гледате да мине сезонът и да изкарате някой лев. Когато имате. . .  тригодишен договор, купувате техника и гледате да си свършите работата добре, защото този договор е вече по-коректен, по-дългосрочен. И преди всичко променихме тотално философията. Тя ще бъде с месечно възлагане, за да знаем точно какво сме възложили, да контролираме дали е изпълнено и тогава да го платим. А не да подпишем един договор за 20 милиона. . .

Казвате, че, така, честното отношение е много важно, трябва да се знае какво може да се свърши и какво няма да се свърши. Какво няма да се свърши този зимен сезон с почистването?За какво да бъдат подготвени?

Ние сме много притеснени по отношение на дупките, така или иначе. Ние нямаме пари да напълним дупките на територията на цялата страна, аз съм го казвал честно и почтено, защото за пълнене само на дупки ни трябват около 130 милиона, само на дупки. Като добавите и 30 милиона за зимно поддържане и всичко на куп, вие трябва да имате един бюджет от 200 милиона минимум, за да може поне да закърпите дупките, да чистите снега и т.н. Разбира се, ние не можем, нямаме, в криза сме, държавата не може да си позволи харчове, които да продънят макроикономическата стабилност и оттам да създадем пък най-големият възможен проблем на българите, тоест ние да тръгнем да се дестабилизираме финансово. Така че стискаме зъби и сме коректни и честни.

Кога излизат резултатите от проверката по морето? Мащабна проверка. Беше ли правена такава проверка изобщо?

Миналата година направихме. Преди това не бяха правени такива проверки, заявявам го съвсем отговорно. Просто бяха много изненадани миналата година концесионерите, наемателите, когато започнахме масирани проверки. Резултатите миналата година. . .

Те не бяха виждали такава проверка.

Абсолютно не бяха виждали. Включително и нямаше прекратен концесионен договор. Ние прекратихме три, бутнахме ресторанти по Лозенец, незаконни заведения. Тази година имаме издадени куп актове в Несебър, в новата част, в Слънчев бряг, в старата част на града. Имаме в момента над 100 плажа проверени. Проверките бяха още по-интензивни и още по-креативни, те бяха извънредни, те бяха изненадващи. Ние този път не ползвахме дори и услугите на районните ДНСК, на областните управители. Експерти от София ходиха абсолютно изненадващо и никой не знаеше къде и как. Тези проверки проверяват и днес и. ..

Не знаеха къде и как, за да не изтича информация, нали?

 

За да не изтича информация.

 

А тя изтича, така или иначе.

Абсолютно. Миналата година въпреки феноменалните резултати, които ние имахме. . . ние умножихме приходите на държавата с 40 процента миналата година. От 7 милиона станаха 10 милиона и нещо. Наложихме куп глоби. Но преди всичко постигнахме ето този ефект - тази година при проверките констатираме, че ситуацията е по-добра, дисциплината е по-добра, няма такива драматични нарушения като такива, каквито имахме миналата година, плод на абсолютното очакване, че никой няма да ви провери, и безконтролност. Така че тази година нещата генерално са по-добре. В края на следващата седмица правим пълен разбор на ситуацията и веднага след това пресконференция. Наложени са глоби за над 150 хиляди лева, обаче вече куп актове също ще има, куп тепърва производства ще тръгнат. . .

Но те ще бъдат обжалвани, огромна част.

Нека да бъдат обжалвани. В крайна сметка ние сме длъжни да спазваме закона. Но вие виждате, че държавата е в друга позиция - тя проверява, тя санкционира.

В състояние ли е държавата да се справи с тези нарушители? Тоест вие, така, много добре знаете до каква степен са арогантни и нахални някои концесионери по морето, които заобикалят  и са си почти местни васали, не обръщат внимание на. . .

Така е. Но аз ви благодаря именно за тази дума "някои", защото в България покрай пълната негативна настроеност на нас, българите, за съжаление, генерализираме ситуация и казваме - нали, на всички плажове се краде, всичките са мръсни, на всичките плажове няма никакви услуги. . . това абсолютно не е вярно. Това са по-скоро изключения. Ние имаме прекрасни концесионери, имаме хора, които спазват абсолютно правилата. Считаме, че дългосрочно добрата форма на управление на плажовете е концесията, защото това е една дългосрочна форма, където те наистина могат да инвестират, да се грижат. И, разбира се, имаме проблеми, имаме проблеми със затворени комплекси ала "Дюни"-те, "Русалка" и т.н., имаме проблеми с. . .

Как ще се оправят тези проблеми със затворените комплекси - "Дюни", "Русалка"?

Тепърва работната група, която работи, ще се фокусира върху резултатите от проверките и върху решенията, тя е широко скроена - областни управители, депутати, хора от различни институции, за да търсим промяна в правилата така, че пък от следващата година и този проект. . . и този проблем да не стои. Но това са няколко проблемни казуса, а ние имаме 209 плажа.

Добре, седемте магистрали - 2020 г., това остава като. . .

Могат да станат, ако следващите правителства се фокусират върху тях и дадат всичко от себе си - така, както ние го правим. Могат да станат.

Отново се връщаме на библията. Следващите правителства, т.е. очаквате следващ мандат може би, за да се случи. . .

Библията е за. . .

Библията е това. . .

Вижте, аз съм мениджър експерт, моята библия обхваща проектите, които сега трябва да се случат. Разбира се, дългосрочната визия в "България 2020" в пътния сектор. . . аз дълбоко се надявам тя да бъде въоръжена и, нали, спазвана и от следващи правителства. Но, разбира се, е въпрос на избори, приоритети. Тепърва ще видим какво ще се случва. . .

Накрая на нашия разговор, г-н Плевнелиев, не мислите ли, че дългосрочната визия всъщност е онова, което ни липсваше като цяло във всяко едно отношение? Намирате ли достатъчно съмишленици в, така, начертаването на дългосрочна визия?

Честно да ви кажа, това е голямото ми притеснение, защото българите, ако искат да станат богати, ако искат да имат своето достойно място, те трябва да имат дългосрочна визия, облечена в конкретна дългосрочна стратегия, облечена в конкретни краткосрочни мерки, които съответстват на дългосрочната стратегия, а това пък трябва да финишира накрая. . . още по-краткосрочните антикризисни мерки, които обаче пък, за да са максимално ефективни, трябва да са вързани с дългосрочната стратегия - къде искаме да бъдем след 10 години, в кои отрасли искаме да сме добри, какво ще купуваме, за да го продадем по-скъпо, за да печелим. И от тази гледна точка на мен ми липсва все още в парламента между партиите дебата - кои са двигателите на растежа, кои са. . . Защото истината е, че каквото и да си говорим - за магистрали, за корупция, най-важната думичка във всяка една европейска държава е икономика, дебатът за икономиката, къде тя ще бъде през 2020 г. Това ми е изключително на сърцето - кои са моделите, с които ние можем да засилим икономиката, така че наистина бъдещите поколения да бъдат в една по-конкурентна, една по-добра, по-богата България. Магистралите обаче, аз си имам моя план 2020, са кръвоносната система на икономиката. Така че там не трябва да има компромис.