ГЕРБ: Догодина правим избори две в едно
ГЕРБ: Догодина правим избори две в едно / снимка: Sofia Photo Agency

Президентските и местните избори догодина ще бъдат проведени заедно. Новината съобщи в интервю за "Денят" на Дарик съпредседателят на ПГ на ГЕРБ Искра Фидосова. Тя обясни, че по закон няма пречка двата вота да бъдат обединени в един и същи ден.

„Това, което изчислявахме според текстовете на Конституцията, се получава двата вида избори да бъдат в рамките на една седмица, така че ще бъдат заедно двата вота", каза Фидосова, която е и председател на правната комисия в НС. Тя съобщи още, че се предвижда в тази връзка да бъде записан и текст в Избирателния кодекс, изборите да се провеждат в един й същи ден, ако три месеца или шест месеца след първия вот предстоят друг вид избори.

Ето какво още каза Фидосова:

Излизате от заседание на правната комисия, за да водим този разговор, и направо започваме с въпроси, които ще обсъждат депутатите в тази комисия. Един от тези актуални въпроси е свързан със специализирания наказателен съд, който ще бъде създаден по идея на ГЕРБ, как върви подготовката на този проект? Ако не греша, текстът за този спецсъд отсъства в подготвения вече проект от правосъдното министерство на закона за съдебната власт. Така ли е?

Да, ние проведохме, само накратко ще припомня, на 3 май една кръгла маса, обществено обсъждане и там презантирахме и представихме нашата идея за рамка и концесия на специализирани състави, става въпрос за специализиран наказателен съд, специализирана прокуратура и специализиран разследващ. . . разследващ специализиран и разследващи органи. Предвиждаме създаването на специализиран наказателен съд с териториална компетентност, обхващащ цялата страна, с подсъдност за определени престъпления от НК, които изрично ще бъдат изброени в проекта за изменение и допълнение на НПК, който подготвяме, работната група, която презантира тогава нашата рамка и идея на създаването на тези съдилища. Предвиждаме съставянето и създаването на апелативен специализиран наказателен съд също със седалище София, който ще действа като втора инстанция. Тук е важно да отбележа, че касационната инстанция ще бъде в ВКС, така, както е и към настоящия момент, т.е. специализираният наказателен съд - първа инстанция, апелативният специализиран наказателен съд - втора инстанция. Много важен факт, който трябва да отбележа също, е, че специализираните органи - и съдилищата, и прокуратурите към тях, и разследващите, ще прилагат същите материални процесуални норми, както останалите съдилища и прокуратури. Работната група вече почти месец работи за изготвяне на тези текстове и в НПК, и в закона за съдебната власт. Имаме готовност може би в следващата или по-следващата седмица да ги предоставим. Тези текстове и тези наши предложения се подкрепят от правителството, от Министерство на правосъдието също, както заяви и г-жа Попова на презантацията на 3 май. Не са част от закона за съдебната власт тези предложения в момента, защото към момента на изготвяне все още не бяха готови, имаме готовност в следващата или по-следващата седмица да ги предоставим. По отношение на магистратите в тези специализирани съдилища мога да кажа само, че те пак ще се назначават от Висшия съдебен съвет по общата процедура, уредена сега в Закона за съдебната власт, с някои специфики и те са само по отношение на изискванията за професионален стаж на магистратите, предвид особената сложност и тежест на престъпленията, които влизат в компетентността на тези специализирани органи.

Тоест вие изготвяне вашите предложения, давате ги на министър Попова и тя вече внася един общ закон, който депутатите да гледат може би преди ваканцията.

Ами, да, това, което е направило Министерството на правосъдието в момента, е, знаете, че публично е поставен на обсъждане, след като е качен на сайта на Министерство на правосъдието този законопроект, имаме готовност да предоставим и този, и те да вървят в пакет. Ние нямаме разминаване с това, което е представено. Имаме само специални норми, които ще уреждат изискванията за професионален стаж и квалификация на тези магистрати, които предвиждаме да са част от тези специализирани състави.

Тази ваша идея за този спецсъд беше много оспорвана, сравняваха я дори с трибунал, сигурни ли сте, че Конституционният съд няма да отмени едни подобни текстове? Стана ясно, че този съд ще гледа около 100 - 150 дела годишно, които основно в момента са в Софийски градски съд, там са и срещу депутати, и за корупция.

На специализирания наказателен съд това, което предвижда, не да са подсъдни дела за определени престъпления, дори аз мога да ги изброя вече, това са престъпленията по глава първа, престъпления против републиката, престъпления като отвличанията, но не във всички хипотези на НК, само по отношение на две от хипотезите по алинея 2 и 3 на 142, престъпления, свързани с пране на пари, трафик на хора. Няма нищо извънредно в тези предложения, които правим, за да имаме противоконституционност. Нашата конституция позволява специализирани съдилища и ние имаме такива. Военният съд е специализиран съд, Административният съде също вид специализиран съд. Ние нямаме никакви извънредни нито процедури предвидени, нито пък предлагаме да се прилагат различни от общите материали и социални норми, които се прилагат в момента по отношение на останалите съдилища и прокуратури. Може би като добавка, тъй като тук доста се спекулира с тази тема и то преди да презентираме нашата идея, преди да се видят доста текстове. Аз смятам, че и допълнителна гаранция в тази посока е запазването на касационната инстанция в лицето на Върховния касационен съд. Имаме особени правила, които са само две, и те не се чужди на нашия наказателен процес. Първото е, че по тези дела няма да участват частни обвинители и граждански ищец. Това не е ново решение. Такива субекти и дори към настоящия момент не участват при бързото и незабавно производство, както и по делата срещу непълнолетни. Но за пострадалия си остава възможността да защити своите права и законни интереси по гражданско-правен ред. Дори това ще стане по-бързо, защото това, което ние предвиждаме в момента със създаването на тези специализирани органи, е едно по-качествено правораздаване, разбира се, и в едни по-кратки срокове. И това ще го постигнем по начина на непрекъсваемост на съдебния процес по всяко едно по тези дела. И предвиждаме едни малко по-кратки срокове за вземане на решение, например за постановяване на процесуални актове, прокурорът упражнява правомощенията си след приклюване на разследването в момента в 30-дневен срок. Ние предвиждаме един по-кратък - 15-дневен. Такъв срок сме предвидили, за да постанови присъда заедно с мотивите и решението си, например. Няма нищо извънредно, което да е притеснително и да имаме някакви основания да смятаме, че бихме нарушили конституцията. Категорично нямаме такива притеснения и когато представим, така и на обществено обсъждане текстовете, ще се види това в детайли.

Г-жо Фидосова, правораздаването е особено чувствителна тема за обществото, какво ще се случи пък с онези други дела за имоти, за спорове, които водят хората и някои от които се влачат с години?

Не по-малко важни са и тези други дела, които вие маркирахте. Към тях също бих добавила и това, което напоследък доста се коментира, битовата престъпност, която има не по-малко значение за българските граждани. Ние смятаме, че когато извадим тези дела и създадем тези специализирани състави, ние ще дадем възможност да се отпуши част от съдебната система, от съдилищата в момента и с, така, по-ускорени срокове, и доколкото е възможно също непрекъсваемост, да се гледат и останалите дела. Ние не разглеждаме създаването на специализираните състави като единствена възможност. Това е една от стъпките в съдебната реформа. Ние  трябва да мислим за такава реформа, не само по отношение на наказателното право и процес, трябва да мислим и за гражданското. Ние мислим, подготвяме концепция в тази посока, как да разтоварим и гражданските съдилища, как да разтоварим и административния съд, тъй като там имаме същия проблем, който дори е може би по-голям като натовареност, от въпроса с наказателните дела. 

Надявам се с действията си да убедите хората, че не правите образцов съд за 100-200 дела годишно, а за останалите да си вървят по каналния ред.

Не трябва да се измерват с количество - 100 или 200. Вижте, всяко едно от тези дела е толкова тежко, толкова много обикновено участници в производството, със страшно много документи, изисква, първо, значителен професионализъм на хората, които участват по тези дела, и изисква достатъчно дълго време, за да може този процес да бъде приключен. И то качествено като правораздаване, при спазване, разбира се, на принципа за независимост на съдебната власт.

Ще изпратите ли тези промени още във варианта им проект за експертиза във Венецианската комисия към Съвета на Европа? Оттам изразиха съжаление, че последните промени в НПК и НК са приети без, така, предварителна консултация с тях.

Да, имаме готовност, предвиждаме до края може би на следващата седмица да сме готови с тези текстове. И аз лично смятам, че е необходимо да представим това, което ние предлагаме, във Венецианската комисия. Венецианската комисия има възможност да се произнесе и с едни междинни становища, защото самото окончателно становище по едно такова запитване може да дойде и след, да кажем, година или година и половина. Но аз смятам, че тъй като ние нямаме, пак заявявам, никакви притеснения по отношение на разпоредбите, които предвиждаме, имаме готовност включително да предоставим материалите и на Венецианската комисия.

Г-жо Фидосова, напоследък лъсна още едно от лицата на съдебната система - бедните роднини на магистратите, което пък ни дава повод да се запитаме има ли начин да се пречисти системата, например с проверки още преди влизането в нея, или каква ви е визията?

Да, вече, и благодаря, първо, за този въпрос, вече може би няколко седмици говоря по тази тема, включително и с представяне на мои идеи. И аз смятам, че трябва предварително да има изключително сериозна проверка и публичност на кандидатурите, които се явяват, за да заемат определени магистратски длъжности. Не само по отношение на членовете на Висшия съдебен съвет, това трябва да важи дори и не само по отношение на административните ръководители, трябва да важи и по отношение на всички магистрати. Аз не виждам пречка да се даде един по-дълъг срок, например три или четиримесечен, в който когато подават документи и кандидатстват за определен конкурс, те да бъдат обект на проверка и за имотно състояние, и за съответствие на доходите и имуществото, което притежават, защото когато впоследствие се появи проблемът, както всички сме свидетели в последните седмици с имотите, като социални слаби на колеги магистрати, ние тогава започваме да говорим, че да, има сериозен проблем, това е неморално, как да решим проблема. Не можем да го решим впоследствие. Трябва да заложим достатъчно ясни критерии и правила, на които да се подчиняват всички кандидати за заемане на такива длъжности, и дори не само магистратите.

Да, вие лансирахте. . .

И в други държавни органи, аз и преди съм го казвала, на един регулаторен орган или контролен орган, не по-малко важни функции изпълнява, и също смятам, че трябва да отговаря на подобни изисквания. Трябва да има публичност в процедурата, която предхожда избора.

Каква ви е идеята обаче, разбрахме за тези теза, че хора на изборни длъжности трябва да минат задължително на тази проверка. Но ДАНС ли трябва да ги проверява? Няма ли така да засилите съвсем съмненията, че МВР може съвсем легално да си разследва и магистрати, и да влияе върху кадровата им политика, ако този орган, който проверява, е ДАНС?

Категорично не. Значи, ние, които заемаме такива публични длъжности, по закона представяме декларации пред Сметната палата в едномесечен срок след като сме избрани или назначени на такава длъжност. Защо кандидатът да не може да представи такава декларация, която да бъде оповестена например на сайта на Сметната палата предварително?

И Сметната палата да прави проверките.

Тогава всички тези неща ще се виждат. Така или иначе тази проверка се прави. И когато Сметната палата оповестява тези данни, тя предварително засича това, което е декларирано в тази декларация, дали отговаря на декларираното в имуществената декларация и в регистъра към Агенция по вписванията за притежаваното недвижимо имущество.

Тоест бихте. . .

Така или иначе тази проверка се прави. Защо да се прави само впоследствие, а не предварително. Времето за проверка е същото.

Тоест бихте възложили подобни контролни функции на Сметната палата, а не например на един независим орган, какъвто се обмисляше сега с последните промени, 5-членна комисия, която да следи за конфликта на интереси във всички нива на властта.

Не, не, вижте, говорим за различни неща. Комисията, която се предвижда по този закон, има съвсем други правомощия, пък Сметната палата има правомощия по отношение на публичните. . . по отношение на декларациите, които подаваме лицата, заемащи публични длъжности. . .

Малко се припокриват нещата.

. . . но няма пречка да, дори и тази 5-членна комисия, ако се приеме в Народното събрание тази промяна, също да има възложени някакви правомощия в тази посока, за евентуално предварителна проверка за конфликт на интереси за конкретното лице, което кандидатства за съответната длъжност.

Напреднахме във времето. Да ни кажете избирателният кодекс, който толкова дълго обсъждате в парламента, кога да го очакваме вече в пленарна зала и изобщо ще правите ли запитвания до Конституционния съд във връзка с него, за някаква евентуална промяна на конституцията или как ще действате изобщо?

Ние запитване до Конституционния съд нямаме необходимост да правим по отношение на това необходима ли е промяна на конституцията. Необходима е промяна на конституцията, има безспорни въпроси и спорни при нас, по които ние дискутираме дали изобщо да вървим към промяна на конституцията, но това не е тема, която е обект на нашите заседания във временната комисия за изработване на изборен кодекс, тъй като не ни е възложен такъв мандат. По отношение на изработването на самия изборен кодекс, ние заседаваме два пъти седмично - веднъж във формат цялата комисия и поотделно втори път във формат работни групи, формирани вътре в състава на самата комисия. Имаме готовност в момента с може би малко повече от половината от избирателния кодекс, като подготвяме и останалата част, и това, което ние сме си поставили като цел, е преди края на тази сесия да е входиран в Народното събрание за първо четене изборният кодекс.

Поне да бъде внесен, а обсъждан евентуално през есента.

Не, да бъде внесен за първо четене сега, преди края на тази сесия, да използваме, така, и периода един месец, който имаме, август месец, също да направим допълни предложения евентуално за между първо и второ четене. Вижте, да се изработи изборен кодекс, е една изключително тежка и обемиста работа и ние не прехвърляме механично текстове, които в момента има в четирите изборни закона. Това е. . .

Това е ясно. Тепърва мисля, че даже това е предмет и на отделен наш разговор по детайлите на този кодекс, един достатъчно сериозен въпрос предвид изборите, които чакаме догодина. Можем ли отсега да кажем, че ще имаме два вота в един, че президентските и местните избори ще бъдат заедно следващата година?

Ами, по принцип да, тъй като това, което изчисляваме, както са визирани и текстове в конституцията, от които нямаме как да излезем, се получава в рамките на една седмица двата вида избори - местни избори и президентски, и в тази посока ние предвиждаме и в изборния кодекс има текст, когато съвпада някой друг вид. . . други видове избори във времето напред в период 3 или 6 месеца, каквато всъщност е и европейската практика, да се проведат в един и същи ден.

Утре започва световното първенство по футбол. Да очакваме ли промяна в графика на депутатите, особено на мъжете, във връзка с мачовете, ще ги пускате ли да гледат срещите?

Ами, тъй като и аз съм запозната с графика за футболните срещи, има и ранни мачове, има и по-късни, и аз смятам, че за втория мач ще се справим да могат да го гледат. Няма, не предвиждаме такава промяна, макар и да се шегувахме във вчерашния ден, дойде предложение от колеги мъже да започваме сутрин 6.00 часа и да приключваме в 15.00 часа заседанията и на комисиите, разбира се, в кръга на шегата беше. 

Тоест работата на комисиите няма да пострада?

Няма да пострада, да, категорично. Колегите са достатъчно отговорни и, разбира се, че са и футболни фенове, но осъзнават ангажиментите и отговорностите, които са поели, така че няма да има никакъв проблем.

Извън актуализацията на бюджета, която е задача номер едно засега пред вас, има ли нещо друго, което може да ви блокира, да ви забави, та да ви остави без ваканция лятото, август?

Аз смятам, че това, което в момента е депозирано в Народното събрание като законопроекти, се разглежда в абсолютно нормални срокове и темпове и не мисля, че има нещо, което в момента да е, така, поизостанало като време, но не сме го коментирали. На този етап няма нещо, което да смятам, че би ни забавило.