Продажбата на нови автомобили у нас е спаднала, в ЕС автопазара расте
Продажбата на нови автомобили у нас е спаднала, в ЕС автопазара расте / снимки: Reuters, архив

През първите три месеца на годината продажбата на нови автомобили у нас е спаднала почти двойно в сравнение със същия период на миналата година, съобщиха за БТА от Съюза на вносителите на автомобили в България. През 2010 г. за периода януари-март са продадени 4116 автомобила, докато за същия период през 2009 г. са били продадени 7118 нови автомобила. Пикът на продажби за първите три месеца на годината е бил през 2008, когато са били продадени 15 224 нови автомобила.

Пикът на годишните продажби на нови автомобили у нас от 1992 насам е бил през 2007 г. и 2008 г. - съответно 55 336 и 57 926. През 2009 продажбите на нови возила са спаднали почти двойно - 26 813. Като причина за тези аномалии от Съюза на вносителите на автомобили в България посочват несигурната икономическа обстановка в страната и най-вече свитите кредитни линии от страна на банките у нас.

Каква е ситуацията в Европейския съюз?

Повечето големи пазари в ЕС са възстановили и дори увеличили нивата си в сравнение с началото на 2009 г. в резултат от правителствените програми за стимулиране на икономиката.

През първите три месеца на 2010 г. регистрациите на нови автомобили в Европейския съюз се е увеличила с 10,8 на сто в сравнение със същия период на 2009 г., сочи справка на Съюза на вносителите на автомобили в България. През март общо за целия ЕС са били регистрирани 1 637 478 нови автомобила. Във Великобритания през март са регистрирани 400 000 нови коли, което е с 26,6 процента повече от първите три месеца на 2009 г., като по този начин Великобритания стана най-големия автомобилен пазар на ЕС. Регистрациите на нови автомобили в Италия скочиха с 19,6 на сто, а във Франция - със 17,9 на сто. Търсенето на нови автомобили в Испания е скочило с 63%, при спад за първите три месеца на 2009 г. от 38,7 на сто, оставяйки Испания на 5-то място в ЕС по продажба на нови автомобили.

За разлика от тези общи тенденции регистрацията на нови коли в Германия е паднала с 26,6 процента в сравнение с първото тримесечие на 2009 г. В Чехия търсенето на нови возила се е увеличило с 40,6 на сто, докато в Унгария е паднало с 53,3 процента, сочат данните.

Общо в Европейския съюз за първите три месеца на тази година са регистрирани 3 671 871 нови автомобила или с 9,2 на сто повече от същия период на 2009 г. На първо място по продажба на автомобили все пак е Германия с 670 410 броя, следвана от Италия - 666 231 броя, Великобритания - 611 548 броя, Франция - 594 720 броя и Испания - 286 167 броя нови автомобила.

По света: Китай измести САЩ от лидерската позиция за най-големите автопазари

Китай измести САЩ от лидерската позиция за най-големите автопазари, предаде агенция "Блумбърг". Продажбите на коли в азиатската държава за 2009 г. са се увеличили с 46 на сто -  13,6 млн. леки коли, камиони и автобуси са продадени през миналата година, според официалните данни на Китайската асоциация на автомобилните производители.

В САЩ беше отчетен спад от 21% спрямо 2008 г. до 10,4 млн. бройки. Това  е най-слабото представяне за продажбите в страната от 1982 г. насам, коментират анализаторите.В същото време продажбите на автомобили в Китай започнаха да се увеличават през 1999 г. покрай икономическия ръст от 9 на сто на година през последното десетилетие. Китай най-вероятно ще запази лидерската си позиция и през тази година, въпреки че правителствените мерки за стимулиране на пазара започват да изтичат, коментира консултантската фирма Booz & Co. "Китай се превръща в център за развитие на автомобилната индустрия през XXI век", отбелязва Бил Росо, анализатор от Booz & Co. "Икономическият растеж в страната се трансформира директно в увеличение на продажбите на коли", допълни той. (БТА)