Качеството на предлаганите туристически услуги в България в много случаи е приемливо само за евтин масов туризъм. А цените нерядко са прекалено високи, смятат експерти от Австрийската търговска камара.
Инфраструктурата в България все още не отговаря на съвременните стандарти. Липсва ясна концепция за туризма в страната. В момента качеството на услугите в много случаи отговаря на стандартите за евтин масов туризъм. Това са няколко от заключенията на Австрийската търговска камара, която наскоро събра местни експерти, за да обсъди възможностите за работа на австрийски туристически фирми в България и Хърватска. Нужни са още много усилия, за да могат двете страни да се превърнат в конкурентноспособни туристически дестинации, смятат икономистите.
Цени vs. качество
Георг Краухенберг от Австрийската търговска камара казва: „Проблемът е в съотношението между цените и услугите. Това важи повече за Хърватска и по-малко за България, но и там туристическите услуги станаха доста скъпи без да са достигнали стандартите за качество, които са нужни за успех срещу конкуренти като Гърция и дори Турция."
България се е концентрирала главно върху черноморския летен туризъм и все още не използва достатъчно възможностите си да развива културния туризъм, спа и дори зимния си туризъм, смята Краухенберг, но предупреждава:
„Трябва да се внимава да не се изпадне в ситуация, в която България да се представя само като евтина туристическа дестинация. Или пък да се насочи към плажен туризъм в стил Майорка, който дългосрочно със сигурност е вреден и отблъсква много потенциални туристи." България трябва внимателно да подбере имиджа си, с който ще привлича гости отвън, смята Краухенберг.
Регионална ориентация
„Добри са възможностите за семеен туризъм - също във връзка с културния туризъм. Тези туристи обаче държат на определени екологични стандарти. В това отношение може да се направи още много, включително за извозването на отпадъците, за водните пречиствателни станции, на някои места дори разкрасяване на градските центрове и гарантиране на сигурността на хората."
При зимния туризъм България трябва да се концентрира върху туристите от съседните си страни - Румъния, Сърбия, а и Гърция, препоръчва Краухенберг. „В Австрия просто сядаш в колата и караш към някой от местните ски региони. България е прекалено далеч за това."
Разстоянието до България обаче явно не плаши австрийския бизнес. В края на май представители на австрийски туристически фирми ще отидат на място да огледат възможностите за съвместна работа и за инвестиции в българския туризъм.