Председателят на Държавната агенция за българите в чужбина Райна Манджукова в интервю за предаването „Денят" на Дарик:
Основните промени в Закона за българското гражданство са свързани и с улесняване на процедурите за придобиване на такова. Как ще се случи това, какво точно ще й се улесни на процедурата?
Преди всичко ще се... основното, към което са насочени промените в Закона за българското гражданство, това е съкращаването на сроковете и това съкращаване на сроковете няма да се случи само поради това, че има член, в който са посочени конкретно тези срокове, в които това се случва, ако говорим конкретно, защото аз ще говоря за тази част от проектозакона, която се отнася за нашите сънародници, българите от чужбина. Та мисълта ми беше, че съкращаването на сроковете ще се случи не само защото има срок, посочен в новия проект, срок от една година, не само защото този път, за разлика от предишния закон, е конкретизирано, че този срок започва да тече от момента на образуване на преписката, т.е. от момента, в който лицето е подало молбата си със съответните приложени документи в Министерството на правосъдието, а и защото всички други промени, които са направени, а именно личното подаване на документите, без услугите на посредник, на упълномощено лице, както и другата основна промяна, че всеки, който иска да кандидатства въз основа на българския си произход, трябва да го удостовери с удостоверение, издадено от Държавната агенция за българите в чужбина. И двете тези промени също в крайна сметка са насочени към съкращаване на срока. Ще ви обясня защо и ще започна от това, което се отнася за работата на Агенцията за българите в чужбина, а именно удостоверяването на българския произход. В предишния вариант на закона, който действа досега, този документ, издаван от агенцията, се изискваше само в случаи, в които лицето не може да предостави такъв документ, издаден от страната, в която живее той, и в такъв случай това забавяше много нещата, защото хора идват от различни страни, Македония, Сърбия, говоря за българи по произход, подчертавам го няколко пъти, от Сърбия, от Македония, от Румъния. Във всичките тези страни лицата на практика нямат документ, в който, както примерно българите от бившия Съветски съюз, могат да покажат акта си за раждане, в който пише майка българка, баща българин, единия само или двамата.
Ясно е, че има много фактори, които са забавяли тази процедура и са я правили изключително тромава и промените в този закон целят именно тази тромавост да бъде премахната. Този срок, който сега ще бъде вписан в закона до 1 година молбите да получат отговор, как реално си представяте това да се случи. Ако досега не се е случвало, има хора, които чакат с години, ще успеете ли наистина да го реализирате?
Така, то не се е случвало точно... поради тази причина, защото институциите, които са ангажирани в процеса на предоставяне на българско гражданство, едно от основните им затруднения беше да докажат дали лицето наистина има български произход или няма, защото нито една от тези институции, които са ангажирани в този процес, няма достатъчно информация и подготвени специалисти именно в тази област. Това не е нито работа на ДАНС, нито на "Миграция" в МВР, нито на самото Министерство на правосъдието. И затова тези преписки се бавеха, грубо казано, мотаейки се от институция в институция, където се опитваха да изяснят дали наистина тези лица са от български произход или не. Сега, след като преписката се образува вече с наличието на документ, с който ние в агенцията удостоверяваме българския произход на лицето, оттам нататък текат рутинни проверки за това дали лицето не е престъпник, дали срещу него не се води някакво дело някъде. Това са неща, в които службите и сега се справят добре. В момента основното забавяне идва от изясняването на българския произход.
А коя е всъщност институцията по веригата, която най-много забавя процедурата?
Не мога да ви кажа за това, просто няма такава институция, която ги забавя. Напротив, те се забавят, защото институциите се опитват да изяснят нещата, разбирате ли, много лесно е...
Тоест прехвърляйки си ги помежду си.
... да кажеш, ами не знаем този дали е българин, отказваме му. Обаче всички работят с презумпцията, че зад всяка една преписка стои човешка съдба, и то съдба на българин. Така че това е една от предпоставките да не се забавят нещата, а именно изясняването изначало на този въпрос дали лицето е от български произход или не. Освен това липсата на посредници също ще позволи нещата да се случват по-бързо, защото, когато възниква някакъв въпрос и липсва някакъв документ, нещо в документите не е наред, докато се намери посредникът, пък после посредникът, докато се свърже с лицето, това е допълнителното забавяне. И вече тука в скоби казвам, че понякога тези посредници и злоупотребяват, и нарочно не търсят лицето, за да изяснят необходимия проблем, а нарочно не го търсят, за да може впоследствие да му искат още пари, за да ускорят, в кавички казвам, преписката му, разбирате ли. Така че тези две неща - изначалното изясняване на българския произход и отпадането на възможността за подаване на документи чрез упълномощено лице, са двете основни предпоставки, които значително ще съкратят пътя.
В началото на разговора ни откроихте българите, гражданите, които са с български произход и искат да възстановят или да придобият българско гражданство. Те ли са хората...
Не, не, не направих това, простете, не сте ме разбрал. Не откроих българите от гражданите с български произход.
Не, не, откроихте гражданите с...
Откроих... значи, българско гражданство се дава на различни основания - натурализация, български произход, заслуги, инвестиции и т.н. Аз откроих процедурата по предоставяне на българско гражданство по произход.
По произход.
За разлика... аз ги отделих тези неща от тези, които получават българско гражданство, защото са сключили брак с български гражданин, от същите тези бразилски футболисти, които много се коментират в общественото пространство, от хората, които получават по право българско гражданство, защото са направили голяма инвестиция в България, от тези ги отделих.
Добре, и без да правим това деление, колко към днешна дата са молбите, които са подадени за българско гражданство, на които няма отговор?
Така, сега, ако трябва да съм съвсем коректна, не би трябвало да отговарям на този въпрос, защото този въпрос е към Министерството на правосъдието.
Вие, предполагам, имате информация, разбира се...
Но тъй като ние сме в една... така, общо взето, заедно работим и непрекъснато тези числа се въртят между нас, когато започна да работи това правителство наследените преписки бяха около 60 000. За времето от началото на септември, откакто реално започнахме да работим по ускоряването, и до настоящия момент са стопени около 20 000 такива. Значи, съвсем грубо в момента има около 40 000 преписки, които са в процес на разглеждане.
Тези 40 000 преписки за какъв период от време са натрупани и откога се влачат?
Има най-различни. Ние успяхме...
Най-старата откога е?
... до голяма степен успяхме да обработим преписки, които са стояли от 2004, 2005 година...
Шест години.
С тях приключихме. В момента съвсем активно се работи по 2006, 2007 и т.н.
Тоест най-старата е от 2004 година?
Да, но това са преписки точно, които са стояли в една или друга институция, в която хората просто не знаят какво да направят с нея най-вече заради проблема с неизясняването на... невъзможността да се изясни дали наистина лицето е с български произход.
И когато промените в закона бъдат гласувани и на второ четене, и улеснената процедура стане факт и по закон, за колко време предполагате, че ще успеете да изчистите тези 40 000 преписки?
Да, сега, значи, аз много ви благодаря за този въпрос. Той наистина е много важен и аз с огромно удоволствие ще отговоря на него, защото зная, че ви слушат много българи и в чужбина, включително и в тези страни, от които ни е най-големият поток кандидати за българско гражданство. Просто ще използвам ефира ви, за да се обърна към нашите сънародници с молба да проявят малко търпение. Естествено, че ако законът влезе в сила от 1 април, лицето, което подаде документите си на 2 април, ще очаква за една година да получи отговор. Отсега казвам, че на практика това няма да бъде възможно, защото това означава тези 40 000 преписки, които в момента работим по тях, просто да ги изоставим и да започнем да работим по новите. Затова в рамките максимум на две години, това е срокът, с който при сегашните темпове мога да се ангажирам, в рамките на две години мисля, че ще можем да обработим и залежалите 40 000 и да влезем в ритъм, и вече реално да се изпълняват промените, които се отнасят за срока... промените в Закона за българско гражданство.
Да кажете още нещо и по отношение на корупцията.
По отношение на корупцията наистина се говори много. Лично аз смятам, че основната предпоставка за наличието на корупция бяха именно дългите срокове. Искам да кажа тук, че в много от случаите парите, които са взимали лицата, упълномощените лица, така наречените посредници, въобще не са стигали до която и да било държавна институция. Тоест парите са взимани от лицата, но, реално погледнато, корупция в държавната администрация няма. Просто това са хора, които много добре са запознати как...
Тоест става въпрос за спекула по-скоро.
... се придвижват преписките. Те взимат пари и казват - аз ще ти ускоря преписката, знаейки, че тя така или иначе след седмица-две ще се появи на сайта на Министерството на правосъдието. След което вижда и казва - ето, аз ти помогнах. Много са такива случаи.
А сигурна ли сте...
И това се случва, защото... просто заради забавянето. Ако човекът знае, че до една година или както аз ето сега казвам, че първите... в първо време максимум две години човек ще получи отговор, той просто няма да дава пари на когото и да било с цел да му се ускорява документаът.
Да ви разбирам ли, че тогава не можем да говорим за фрапиращи случаи на корупция, а по-скоро за спекула и за посредници, които просто се възползват от законовите условия.
Аз мисля, че е така. Съвсем отскоро съм в... ръководител на Агенцията за българите в чужбина и от моите наблюдения, а и от контактите ми, защото пък, от друга страна, самата аз съм българка от чужбина, имам много контакти, познавам много хора, не само от Бесарабия, откъдето съм аз, но и от другите страни, в повечето случаи наистина става дума за спекула и аз ви благодаря за това, че конкретизирате нещата.
Г-жо Манджукова, как наистина реално си представяте да изключите посредниците от този процес, макар да бъде записано в закона, че такива не се използват, понякога чужди граждани използват посредници, защото например те идват по-често до София, нямат възможност да пътуват и използват тези хора да идват тук, на място да им вършат работата. Как реално ще ги изключите?
Реално ще ги изключим, като просто няма да се приемат документи с пълномощно. Просто това вече е записано в закона. Досега именно това се правеше, правеха се отстъпки, но практиката показва, че това е проблем. И затова, след като в закона е записано, че документи трябва да се подават лично, нито един служител нито в Агенцията за българите в чужбина...
Няма да приеме такива документи.
... на гишето за приемане на молби, нито в Министерството на правосъдието на същото гише просто няма да приемат документ, ако лицето не е показало документ за самоличност и не се установи, че лицето е то, същото. Това е много лесно. Другият вариант е, разбира се, чрез българските дипломатически представителства в страните. За целта съответно ще бъде обучен персоналът и в посолствата, така че големият поток... всъщност ще се увеличи работата и на нашите дипломати в страните, откъдето имаме много желаещи да се сдобият с българско гражданство сънародници, но това е начинът.
А говорейки за корупция...
Аз разбирам, често ходя и в Западните покрайнини, зная какво е материалното състояние и на българите в Украйна, и на българите в Молдова и разбирам, че това много ще ги затрудни, но, от друга страна, за мен е по-важно България да бъде, България да има лице, България да има лице на държава в Европейския съюз, която има закони, която има правила и която наистина си спазва тези правила. Ние не раздаваме българските паспорти просто защото искаме да имаме повече български граждани.
Има ли корупция в самата система по издаването на българско гражданство? Миналата седмица стана популярен много един случай на арестувания директор на дирекция "Миграция" в Министерството на вътрешните работи. За него се разбра, че той не само е съдействал на чужденци да получават право на дългосрочно пребиваване в страната, но им е съдействал и за това да получават българско гражданство. Вие знаете ли и за други такива случаи?
Разбира се, че нямам никаква възможност, нито компетентност да коментирам това. Това се отнася за друга институция. Аз мога да ви кажа, че в Агенцията за българите в чужбина, и то мога да ви кажа, че от момента...
Но тази институция...
... в който аз я оглавявам, се спазват абсолютно всички правила, в резултат на което има много недоволни, защото се пресичат много опити да се подават фалшиви документи и да се... да се опитва да се сдобие с удостоверение за български произход лице, което няма такъв, затова има много недоволни. Но пък, от друга страна, аз отговорно мога да кажа, че от 15 август 2009 г. в Агенцията за българите в чужбина няма случай на неправомерно издаден документ.
А откакто вие сте в тази агенция, какъв е процентът на отказите по молби за придобиване на българско гражданство?
Чакайте сега, няма нищо общо, Агенцията за българите в чужбина няма нищо общо с отказите...
Вие сте тези, които накрая издавате...
Отказите постъпват по различни поводи. Някое лице се установява...
Те идват при вас.
... се установява, че то е заплаха за държавната сигурност например, националната сигурност, така че отказите невинаги имат нещо общо с Агенцията за българите в чужбина. Ние понякога отказваме да издадем удостоверения за български произход, т.е. отказваме да удостоверим българския произход на лицето, но в момента не мога да ви кажа от 15 август насам колко такива... просто трябва да погледна в базата данни.
Орязаха ли ви бюджета в условията на криза, или?
Със страшна сила. Много ви благодаря и за този въпрос.
А ще се справите ли? Колко страшна сила?
Петдесет процента е намален бюджетът на Агенцията за българите в чужбина, което е изключително драстично, но имаме уверения от Министерския съвет, защото ние вече сме второстепенен разпоредител с бюджетните кредити към Министерския съвет, а не към Министерството на външните работи, където бяхме допреди това, имаме уверения, че бюджетът ще бъде коригиран, защото в този му вид... А в този му вид е следното: като изключим заплати, режийни, нали, ток, парно, такива неща, остават по 3000 лева за дейност на месец. Разбирате, че с 3000 лева на месец нищо не може да се направи.
И докога ще можете да издържите с тези пари, с които разполагате сега, и откога, от кой месец нататък очаквате бюджетът ви да бъде актуализиран?
Божа работа, както се казва. В момента съм в процес на писане на писма до Министерския съвет, обосновка на необходимостта от нови средства. Имам уверението, но в момента, в който ги получа, тогава ще мога да кажа.
Какъв е вашият краен срок?
За момента положението е много зле.
Какъв е вашият краен срок? Докога ще издържите с парите?
Аз не бих искала да го казвам това в националния ефир. Аз работя достатъчно дълго в Агенцията за българите в чужбина и зная как се правят много неща и без пари, но не мисля, че това е редно.
Понякога става и чрез медиите обаче, нали знаете, понякога и те съдействат.
Не мисля, че когато има изисквания към една държавна институция и тези изисквания са, слава богу, наистина много високи от това правителство, наистина това е правителство, което е осъзнало колко е важна връзката със сънародниците ни в чужбина, но мисля, че когато има изисквания, трябва все пак да има и средства за достигане на тези изисквания.